• امروز : یکشنبه - ۳۱ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 21 July - 2024
1

پتانسیل های گردشگری قلعه «بدلبو» به خوبی معرفی شود

  • کد خبر : 149136
  • 30 تیر 1403 - 12:30
پتانسیل های گردشگری قلعه «بدلبو» به خوبی معرفی شود
یازاکو - وزیر میراث فرهنگی بر ضرورت معرفی جاذبه های گردشگری قلعه بدلبو تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، سید عزت الله ضرغامی، ۳۰ تیرماه در سفر به ارومیه و بازدید از قلعه بدلبو با بیان اینکه این منطقه بهترین آب و هوا را دارد و فرصت خوبی برای رونق گردشگری است، افزود: در معرفی مجموعه فوق تلاش شود تا گردشگری در این منطقه رونق یابد.

وی در ادامه بازدید از قلعه بدلبو و در جریان قرار گرفتن پیشرفت مجموعه ادامه داد: در نورپردازی مجموعه دقت کافی انجام شود تا مجموعه ای فاخر به بهره برداری برسد.

وی اظهار کرد: با توجه به اعتبار تزریقی نیز اقدامات مرمتی سرعت یابد تا این مجموعه زودتر به نتیجه برسد.

به گزارش ایسنا؛ قلعه تاریخی بدلبو ارومیه یکی از آثار تاریخی این شهرستان است که در روستای بدلبو (بدیرلی) در ۱۴ کیلومتری جاده سرو و در محال نازلو چای و در دوره قاجار ساخته‌ شده است و هدف از ایجاد آن حفاظت از شهر و استقرار فوج افشار بود، این بنا در دوره حکمرانی اقبال الدوله شاهد تاریخ پرماجرای حمله شیخ عبیداله یاغی به شهر ارومیه بوده است.

این قلعه در یک منطقه خوش آب و هوا قرار گرفته که علاوه بر داشتن معماری تاریخی از مزیت‌های گردشگری طبیعی نیز برخوردار است.

مرمت قلعه بدلبو با مشارکت بخش خصوصی و زیر نظر کارشناسان این اداره‌کل از چند سال پیش آغاز شده و در این مدت کمک‌های فنی و اعتباری لازم از این پروژه انجام شده است و اخیرا نیز ۵ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸ (وام کم‌بهره ) به این اثر تاریخی اختصاص داده شده است و در صورت بهره‌برداری قلعه بدلبو می‌تواند تبدیل به اولین هتل بوتیک استان یا اقامتگاه بوم‌گردی فاخر شود. از جمله ویژگی‌های معماری قلعه تاریخی بدلبو وجود تعداد زیاد قوس‌های آن است که به نوبه خود در میان آثار تاریخی آذربایجان غربی کمیاب است.

تعدد قوس‌های این مجموعه آن را در میان بناهای آذربایجان غربی بارز می‌کند. در مسیر جاده به سمت روستای بدربو می‌توان تک برج‌هایی را دید که آن زمان برای دیده بانی و کسب اطلاع از نقل و انتقال اشرار ساخته‌ شده بود که اینک نیز می‌توان آثاری از آنها را یافت، همچنین نمونه از همین برج‌ها در مسیر جاده قلعه اسماعیل آقا وجود دارد.

کلمه بدلبو که بین عموم مردم به صورت بدربو هم تلفظ می‌شود نام یکی از طایفه‌های افشار و یا نام روستایی است که این طایفه ساکن آن هستند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=149136

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});