• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

طبیعت‌گردی در مراغه؛ نگین گردشگری آذربایجان‌شرقی

  • کد خبر : 149670
  • 03 مرداد 1403 - 17:00
طبیعت‌گردی در مراغه؛ نگین گردشگری آذربایجان‌شرقی
یازاکو - مراغه با برخورداری از مناظر زیبا و چشم‌نواز دامنه‌های جنوبی کوه سهند، از مقاصد طبیعت‌گردان در خطه سرسبز آذربایجان‌شرقی است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، طبیعت این منطقه از آذربایجان با چشم‌انداز باغات، رودخانه‌های دایمی، صخره‌های عظیم، چشمه‌های جوشان و غارهای متعدد درهم آمیخته و زیبایی‌های بی‌بدیلی را برای طبیعت‌گردی به وجود آورده است.

وجود دره‌ زیبای «گشایش»، غار تاریخی و مرموز «هامپوئیل»، صوفی چای و منطقه گردشگری سد علویان، دره «اسپیران»، چشمه آب‌های معدنی و دهها جاذبه طبیعی دیگر، به طبیعت‌گردی در این شهرستان جذابیت مضاعف بخشیده است.

برخی از زیبایی‌های طبیعی این کهن‌شهر که به باغ‌شهر ایران و بهشت آذربایجان شهرت دارد، آنچنان قابل توجه است که گردشگران را از اقصی نقاط جهان به این شهرستان سوق می‌دهد و منطقه حفاظت شده دره گرگ با برخورداری از یک موزه صحرایی حاوی سنگواره(فسیل) پستانداران مهره‌دارِ هفت تا ۹ میلیون ساله از جمله آنهاست.

طبیعتی زیبا در دامن عروس کوه‌های ایران

کوه سهند از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین برجستگی‌های آذربایجان و از معروف‌ترین کوه‌های آتشفشانی ایران است که در شمال شهر مراغه قرار دارد و به‌ دلیل برخورداری از انبوه گیاهان و جانوران، چمن‌زارها، گلزارها و مراتع به عروس کوه‌های ایران مشهور است.

طبیعت‌گردی در مراغه؛ نگین گردشگری آذربایجان‌شرقی حدود ۱۵۶ گونه گیاهی در رشته کوه سهند دیده می‌شود

در دامنه‌ جنوبی کوه سهند، زیباترین دره‌های آبرفتی همراه با روستاها، باغ‌ها و کشت‌زارهای متعدد به چشم می‌خورد و این روزها پذیرای کوهنوردان است.

به گفته کارشناسان حدود ۱۵۶ گونه گیاهی در این رشته کوه دیده شده که انواع مختلفی از گون، سیاه‌گون، فرفیون، قانقال، کلاه میرحسن و غیره را شامل می‌شود.

همچنین ۱۸۵ گونه پستاندار و پرنده در این رشته کوه زندگی می‌کنند و بیشترین گونه‌های جانوری که در منطقه حفاظت شده دامنه رشته کوه سهند و جلگه‌های اطراف آن دیده می‌شود عبارتند از قوچ و میش ارمنی، پلنگ، سیاه گوش، خرس قهوه‌ای، گربه وحشی، گرگ، روباه، راسو، خفاش و انواع مختلفی از جوندگان.

پرندگانی چون عقاب طلایی، کرکس، کورکور، سارگپه و سنقرگندم‌زار، دلیچه، لیل، بالابان و ماکیانی چون بلدرچین، کبک معمولی، تیهو، چیل نیز در سهند دیده می‌شوند.

زیبایی‌های حاشیه صوفی‌چای و سد علویان

حاشیه رودخانه دایمی صوفی چای و سد علویان از زیباترین نقاط و جاذبه‌های گردشگری و طبیعی مراغه به شمار می‌رود و روستاهای اطراف آن نیز جذابیت مضاعف به این منطقه بخشیده است.

طبیعت‌گردی در مراغه؛ نگین گردشگری آذربایجان‌شرقی دره‌های پرآب در دامان صخره‌های عظیم و سترگ آرامیده در زیرپای رودخانه صوفی‌چای

دره‌های پرآب در دامان صخره‌های عظیم و سترگ آرامیده در زیرپای رودخانه صوفی‌چای آنچنان چشم‌نواز است که بسیاری از اهالی آذربایجان را در روزهای تعطیل به این منطقه می‌کشاند؛ رودخانه‌ای که از دل دامنه‌های جنوبی رشته کوه سهند سرچشمه می‌گیرد و طراوت و زندگی را به ارمغان می‌آورد.

وجود درختان، باغات سرسبز و طبیعت حاشیه این رودخانه نیز این منطقه را به تفرجگاهی کم‌نظیر تبدیل کرده و دریاچه بزرگ سد علویان نیز جلوه‌ای فرح‌بخش برای دوستداران و عاشقان طبیعت فراهم ساخته است.

دره زیبای «گشایش»، جاذبه‌ای با چشمه‌های جوشان

دره زیبای گشایش در کنار روستایی به همین نام واقع شده و دارای طبیعتی بکر با چشمه‌هایی جوشان و مملو از آب‌های معدنی با خواص طبی است.

طبیعت‌گردی در مراغه؛ نگین گردشگری آذربایجان‌شرقی دره گشایش در منطقه نمونه گردشگری گشایش قرار دارد

خاصیت طبی این چشمه‌های جوشان در فصل‌های گرم سال، زمینه را حضور خیل عظیم گردشگرانی فراهم می‌کند که برای آب‌تنی و بهره‌مندی از مواهب طبیعی به مراغه سفر کرده‌اند.

دره صخره‌ای گشایش با منظره بدیع و طبیعت دست نخورده‌اش، چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد و چشمه معدنی پر آب آن که از دل کوه به جوش می‌آید، به زیبایی‌های این منطقه می‌افزاید.

هوای خنک و با طراوت درون رود و سرسبزی و کوه‌های بلند اطراف، این منطقه را به یک مکان دیدنی وجذاب برای گردشگران و کوهنوردان تبدیل کرده است.

«هامپوئیل» غاری پررمز و راز

غار «هامپوئیل» مراغه که بر اثر تغییرات زمین‌شناسی و آب و هوایی بیش از ۲۰۰ میلیون سال گذشته ایجاد شده است، جزء ظرفیت‌های مغفول گردشگری مراغه محسوب می‌شود؛ غاری که برای دیدن آن باید تا زمان سرمایه‌گذاری و مهیا شدن شرایط بازدید عمومی صبر کنیم یا با غارنوردان به درون پررمز و راز آن برویم.

هنوز هم غارنوردان در طبقات مختلف این غار اعجاب‌انگیز چاه‌ها، مسیرها و تالارهای جدیدی کشف می‌کنند اما مردم به دلیل تاریکی مطلق و وجود همین چاه‌ها و مسیرهای پیچ در پیچ، امکان بازدید از آن را ندارند.

مسئول کمیته غارنوردی مراغه می‌گوید: تاکنون بیش از ۴۵ تالار، بیش از ۳۵ چاه و پنج مسیر عمومی در درون آن شناسایی شده است و اکتشاف باید همچنان ادامه یابد.

«بهزاد قومی» به مردم هشدار می‌دهد که بدون راهنما و تجهیزات وارد این غار نشوند زیرا این غار پررمز و راز برای مردم ناآشنا می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد.

چشمه‌های معدنی با خواص درمانی

چشمه‌های آب‌های معدنی در گوشه و کنار منطقه مراغه به چشم می‌خورد؛ چشمه‌هایی با خواص درمانی که جاذبه‌ای برای طبیعت‌گردان و بهره‌مندی از مواهب طبیعی است و از جمله آنها می‌توان به چشمه «شورسو چایباغی» اشاره کرد که در هشت کیلومتری جنوب مراغه و در نزدیکی روستای زیبای «چایباغی» و «ورجوی» واقع است.

چشمه «ایستی بلاغ» یا «چشمه گرم» همانطور که از اسمش پیداست، آب گرم، با خواص درمانی و املاح معدنی دارد و در چهار کیلومتری شرق مراغه و ۴۰۰ متری غرب روستای «تازکند» سفلی قرار گرفته است.

آب معدنی «قره پالچیق» در دامنه کوه سنجان و چشمه «ساری سو» یا «آب زرد» در چهار کیلومتری مراغه و در سه کیلومتری شمال‌غربی روستای ورجوی و در مسیر راه آبادی خانقاه قرار گرفته‌ و به اندازه‌ای زیباست که چشم هر بیننده‌ای در اولین نگاه به عظمت خالقش پی می‌برد.

طبیعت‌گردی در مراغه؛ نگین گردشگری آذربایجان‌شرقی آب معدنی «قره پالچیق» در دامنه کوه سنجان قرار دارد

همچنین چشمه‌های آب معدنی واقع در دره زیبای گشایش نیز در نزدیکی روستایی به همین نام در ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی مراغه و در دره گشایش واقع شده است.

منطقه فسیلی مراغه؛ بهشت دیرینه‌شناسان جهان

تراکم بالای فسیل مهره‌داران هفت تا ۹ میلیون ساله، منطقه فسیلی مراغه را به بهشت فسیل‌شناسان یا دیرینه‌شناسان جهان تبدیل کرده و دنیای پر رمز و راز حیواناتی چون فیل، زرافه، ببر دندان شمشیری، انواع گاوها، آهو، کرگدن و اسب را پیش‌روی دیرینه‌شناسان جهان قرار داده است.

«منطقه فسیلی مراغه» به اذعان کارشناسان جزو پنج منطقه پر اهمیت دارای فسیل مهره‌داران جهان به شمار می‌رود و از نظر ذخیرگاه دیرینه‌شناسی و مطالعه جغرافیای دیرینه صفحه «اوراسیا» دارای اهمیت ویژه‌ای است تا جایی که با کاوش و استخراج جدید نمونه‌های موجود در سایت مراغه، می‌توان به معرفی بیش از پیش ظرفیت‌های جهانی رسید.

به گفته مسئولان امر و بر اساس تحقیق‌های زمین‌شناسی و فسیل‌شناسی، فسیل حیواناتی که از منطقه فسیلی مراغه استخراج شده، به اجداد حیوانات امروزی در آفریقا تعلق دارد و همین موضوع مطالعات دیرینه‌شناسی در این کهن‌شهر جذاب‌تر کرده است تا جایی که مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور نیز مراغه استقرار دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه نیز در مورد این جذابیت و اهمیت ویژه منطقه فسیلی این شهرستان می‌گوید: منطقه فسیلی مراغه در مسیرهای مهاجرتی پستانداران دوران سوم یعنی مسیرهای مهاجرتی مابین اروپا، آفریقا و آسیای شرقی قرار دارد و گونه‌زایی جانوران فسیلی (پستانداران) در میوسن فوقانی نوار آذربایجان به خصوص در سایت مراغه نیز بر اهمیت آن افزوده است.

به گفته «غلامرضا زارع» تراکم بالای قطعات فسیلی در واحد حجم لنزهای فسیلی، پراکنش وسیع لنزهای فسیل مهره‌دار در مساحت حدود ۴۰ هزار هکتار، تنوع بالای گونه‌های جانوری موجود در لنزهای حفاری شده و دسترسی نسبتا آسان به لنزهای فسیل مهره‌دار و حفظ شدگی مناسب قطعات فسیلی در سایت مراغه نسبت به سایر سایت‌های فسیل مهره‌داران جهان نیز موجب شده است تا بر اهمیت آن افزوده شود.

بخش قابل توجهی از همین فسیل‌ها که دست نخورده و در سطح بالایی زمین قرار دارد، در محدوده‌ای محافظت شده موسوم به دره گرگ قابل مشاهده است و این محدوده تنها موزه‌ صحرایی سنگواره‌ها یا فسیل‌های مهره‌دار کشور به شمار می‌رود.

«اسپیران»، دره‌ای زیبا که سهند را به سد علویان متصل می‌کند

دره زیبای «اسپیران» و رودی که به صورت دایمی در آن جریان دارد و از ارتفاعات سهند سرچشمه می‌گیرد، طبیعت‌گردان را با جلوه‌های بی‌نظیر طبیعی مابین سهند و دریاچه سد علویان مواجه می‌کند.

طبیعت‌گردی در مراغه؛ نگین گردشگری آذربایجان‌شرقی «اسپیران»، دره‌ای زیبا با رودی دایمی که سهند را به سد علویان متصل می‌کند

این دره پوشیده از درختان گردو، بادام و آلوچه و همچنین درختان خودرو، نه تنها در تابستان بلکه در تمام فصول سال پذیرای طبیعت‌گردانی است که به دنبال جلوه‌های خاص طبیعی هستند.

به گزارش ایرنا مراغه در دامنه جنوبی کوه سهند و ۱۲۷ کیلومتری جنوب‌غربی تبریز قرار دارد و برای سفر کردن به این شهرستان می‌توانید از هواپیما(فرودگاه سهند)، قطار ایستگاه مراغه و اتوبوس‌های مراغه و عبوری غرب کشور استفاده کنید.

این شهرستان با حدود ۵۱۵ اثر تاریخی و تپه‌های شناسایی شده جزء ۱۰ شهر دارای بافت غنی تاریخی و فرهنگی کشور محسوب می‌شود و حدود ۳۰۰ اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=149670

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});