• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

۱۵ درصد باغات آلبالوی کشور در آذربایجان شرقی است/مقام دوم استان در تولید آلبالو

  • کد خبر : 149905
  • 06 مرداد 1403 - 11:02
۱۵ درصد باغات آلبالوی کشور در آذربایجان شرقی است/مقام دوم استان در تولید آلبالو
یازاکو - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: این استان با تولید بیش از ۱۵ هزار تن آلبالو حدود ۱۵ درصد سطح زیر کشت باغات آلبالو در سطح کشور و بعد از استان اصفهان مقام دوم کشور را دارد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، اکبر کرامتی گفت: سطح زیر کشت آلبالو در آذربایجان شرقی سه هزار و ۸۹ هکتار شامل ۲ هزار و ۹۸۸ هکتار باغات بارور و ۱۰۱ هکتار باغات غیر بارور است.

وی با اشاره به این‌که ارزش افزوده محصول فرآوری شده بیش از سه برابر فروش محصول خام برآورد می‌شود، ادامه داد: ۲۰ درصد از محصول تولیدی آلبالو استان مصرف تازه خوری داشته و ۸۰ درصد آن به صنایع فرآوری این محصول از جمله تولید شربت، مربا، مارمالات و غیره اختصاص می‌یابد.

وی از تولید بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۶ تن آلبالو در استان خبر داد و اظهار کرد: شهرستان‌های شبستر و مرند قطب‌های مهم تولید آلبالو در استان است.

کرامتی گفت: متوسط عملکرد این محصول در سالجاری با توجه به خسارت‌های وارده در سطح استان بیش از پنج تن در هکتار برآورد شده و عملکرد باغات شاخص بیش از هشت تن در هکتار است.

وی افزود: قسمت بیشتر محصولات تولید شده در کارخانه های فرآوری میوه به شکل کنسانتره آلبالو، مربا، شربت و پوره به کشورهای خارجی به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه صادر می‌شود.

وی ادامه داد: ۹۰ درصد سطح زیر کشت آلبالوی استان ارقام بومی و ۱۰ درصد نیز شامل ارقام اصلاح شده آلبالو مجاری ( رقم سیگانی و بوترمو ) است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=149905

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});