• امروز : یکشنبه - ۲۸ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 18 August - 2024
3

رشد تقاضای تابستان

  • کد خبر : 150051
  • 07 مرداد 1403 - 13:45
رشد تقاضای تابستان
یازاکو - در هفته اخیر بازدهی دلار از سایر بازارهای مالی جلو افتاد؛ این در حالی بود که سیگنال نامساعدی به بازارهای مالی تزریق نشد و معامله‌گران رشد تقاضای تابستان را دلیل این افزایش قیمت می‌دانند.

یازاکو، جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ رشد هفتگی قیمت دلار

در هفته اخیر بازدهی دلار از سایر بازارهای مالی جلو افتاد؛ این در حالی بود که سیگنال نامساعدی به بازارهای مالی تزریق نشد و معامله‌گران رشد تقاضای تابستان را دلیل این افزایش قیمت می‌دانند. قیمت دلار در هفته ابتدایی مرداد با رشد قیمت هزار و ۳۵۰ تومانی و افزایش بازدهی ۲.۳۶ درصدی پرچم‌دار رشد بازدهی در بازارهای مالی شد. دلار در هفته اخیر در کریدور پنجم یک کانال پیشروی کرد و در نیمه بالایی کانال هشتم از کریدور پنجم به کار خود پایان داد.

معامله‌گران دلیل افزایش قیمت در بازار ارز را رشد تقاضا می‌دانند. آنها معتقدند بازار از رکود ماه‌های ابتدایی سال خارج شده و رشد تقاضا، ریتم افزایشی به این بازار داده است. گفتنی است قیمت اسکناس و حواله دلار در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در هفته ابتدایی مرداد یک کانال جهش داشت. این رشد قیمت دلار سهمیه‌ای و حواله‌ای حاکی از رشد تقاضای دلار شرکت‌هاست و سیگنال افزایش به بازار آزاد ارز را نیز داد.
با توجه به اینکه خوش‌بینی‌های سیاسی هفته‌های گذشته در بازارهای مالی رنگ باخته و قیمت دلار بیشترین واکنش کاهشی‌ای که نسبت به این مثبت‌اندیشی اقتصادی داشته منطقه ۵۷ هزار تومانی بوده است، به نظر می‌رسد وزنه افزایش قیمت دلار بر کاهش بیشتر می‌چربد. کارشناسان اقتصادی احتمال صعود قیمت دلار به کریدور بالاتر را بالا می‌دانند و معتقدند بیشترین سیگنالی که می‌تواند ریتم نزولی به قیمت دلار دهد موضوع رفع تحریم‌ها و از سرگیری مذاکرات برجام است. آن‌ها می‌گویند در صورتی که گام‌های اساسی برای توافق برداشته شود، دلار با کاهش پلکانی تا نیمه‌های کریدور پنجم نیز عقب‌نشینی خواهد کرد.

بازار سکه و طلا/ اثرپذیری طلای داخلی از نوسانات اونس جهانی طلا

قیمت طلا و سکه در هفته ابتدایی مرداد روند یک دستی نداشت. بازدهی منفی طلا تحت تاثیر افت ۹۲ دلاری اونس جهانی طلا در یک هفته اخیر، رخ داد و بازدهی سکه با رشد بازدهی دلار همراه شد و سکه‌های سنگین را یک کانال بالاتر نشاند. با وجود اینکه کارشناسان اقتصادی دلار را لیدر اصلی تعیین قیمت در بازار طلا می‌دانند اما در هفته‌های اخیر نوسان محدود دلار و درجا زدن این اسکناس در منطقه‌ای مشخص اثرپذیری طلای داخلی از نوسانات اونس جهانی طلا را بیشتر کرده است.

تحلیلگران بازارهای مالی با اطمینان از کاهش نرخ بهره آمریکا، روند قیمت اونس جهانی طلا را افزایشی پیش‌بینی می‌کنند؛ از سوی دیگر نوسانات افزایشی دلار در هفته اخیر نیز حکایت از تمایل این اسکناس برای افزایش قیمت دارد، بنابراین برای ایجاد ریتم نزولی در بازار طلا در هفته دوم مرداد باید چشم‌انتظار کاهش ارزش فاکتورهای اساسی و تزریق سیگنال‌های مساعد به بازارهای مالی باشیم. قیمت سکه امامی روز پنجشنبه چهارم مرداد با رشد ۱۵۰ هزار تومانی روی رقم ۴۱ میلیون و ۲۸۲ هزار تومانی معامله شد. سکه‌ بهار با رشد ۱۳۰ هزار تومانی روی رقم ۳۷ میلیون و ۷۲۵ هزار تومانی ایستاد.

گفتنی است قیمت نیم‌‌‌سکه و ربع سکه با افت ۵۰ هزار تومانی به ترتیب با رقم ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و ۱۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شدند. سکه گرمی بدون تغییر قیمت و در کف کانال هفت میلیون تومانی ایستاد.

قیمت طلا در آخرین روز هفته کاهشی شد. هر مثقال طلای ۱۸ عیار با افت ۱۱۰ هزار تومانی با رقم ۱۴ میلیون و ۶۰۸ هزار تومانی معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار با افت ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومانی روی رقم سه میلیون و ۳۷۳ هزار تومانی ایستاد. قیمت طلای دست دوم نیز با رقم سه میلیون و ۳۲۸ هزار تومانی معامله شد.
حباب سکه روز پنجشنبه در تمام قطعات رشد داشت. حباب سکه امامی ۶۵۹ هزار تومان، سکه بهار ۵۶۶ هزار تومان، نیم‌سکه ۱۹۵ هزار تومان، ربع‌ سکه ۲۲ هزار تومان و سکه گرمی ۶۱ هزار تومان رشد داشت.

بازار بورس/ خروج جریان پول حقیقی از بازار سهام

بورس تهران در روز انتهایی معاملات هفته اول مرداد ماه با کاهش تراز شاخص کل و افت تراز شاخص هم‌وزن مواجه شد. در آخرین روز معاملاتی هفته قبل ارزش معاملات خرد در کانال ۲ همتی قرار داشت و شاهد خروج جریان پول حقیقی از بازار سهام بودیم. بازار سهام در روند روز معاملاتی گذشته شاهد کاهش تراز شاخص کل هم‌وزن و افت تراز شاخص کل بود. شاخص‌های سهامی معاملات روز چهارشنبه را نیز در تداوم روند رکودی و نزولی اخیر پیش بردند.

بازار سهام که در روز ابتدایی هفته قبل شاهد سبز پوشی ۲۳ درصد از نمادها بود؛ در روز انتهایی هفته با حاکمیت ۵۸ درصدی رنگ قرمز مواجه بود. بازار سهام روز چهارشنبه شاهد نوسان نزولی شاخص‌های سهامی بود و ارزش معاملات خرد اندکی کاهش داشت. شاخص‌های سهامی هفته‌های سختی را پشت سر گذاشته‌اند اما همچنان رکود معاملاتی موجب ناتوانی روند‌های صعودی می‌شوند. با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ بورس تهران هفته دوم مردادماه را با سقف مقاومتی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی شاخص کل و سقف مقاومتی ۷۰۰ هزار واحدی شاخص هم‌وزن آغاز خواهد کرد.

اصلی‌ترین چالش این روز‌های بازار سهام را نیز می‌توان نگرانی بابت توانایی تأمین برق صنایع دانست. بورس تهران در حال حاضر درگیر رکود معاملاتی سنگینی است که روندهای صعودی را در هم می‌شکند. بازار سهام به اتمام هفته اول مرداد ماه، سیزدهمین هفته متوالی با خروج سرمایه حقیقی را به ثبت رسانده است.

بازار طلای جهانی/ کاهش هفتگی قیمت طلای جهانی

قیمت طلا در روز جمعه (۲۶ جولای) افزایش یافت، اما در مسیر کاهش هفتگی باقی ماند، در حالی که معامله‌گران منتظر اطلاعات تورم ایالات‌متحده برای نشانه‌های بیشتر در مورد مسیر کاهش نرخ بهره فدرال رزرو بودند. هر اونس طلا با ۰.۲ درصد افزایش به ۲۳۶۸ دلار و ۸۹ سنت رسید، اما در هفته بیش از یک درصد کاهش داشت. قیمت طلای آمریکا با ۰.۵ درصد افزایش به ۲۳۶۴ دلار و ۱۰ سنت رسید.

داده‌های روز پنجشنبه نشان داد که اقتصاد ایالات‌متحده در سه ماهه دوم سریعتر از حد انتظار رشد کرد، اما فشارهای تورمی کاهش یافت و انتظارات فدرال رزرو در مورد کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر دست نخورده باقی ماند. جذابیت شمش‌های بدون بازده در محیطی با نرخ بهره پایین بیشتر خواهد بود. آمارهای اداره آمار هنگ کنگ نشان می‌دهد که واردات خالص طلای چین از طریق هنگ کنگ در ژوئن ۱۸ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافته است، زیرا افزایش اخیر قیمت طلا بر تقاضای جواهرات تاثیر گذاشته است. طلا اغلب به عنوان محافظ در برابر تورم و نوسانات شناخته می‌شود و در ماه‌های اخیر به بالاترین حد خود رسیده است.

تحلیلگران انتظار دارند که قیمت طلا در نیمه دوم سال افزایش یابد و از رکورد قبلی ۲۴۸۰ دلار و ۲۵ سنت فراتر رود. سه عامل اصلی موثر بر قیمت طلا در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ شامل نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا، ریسک ژئوپلیتیکی و خرید بانک مرکزی است.

بازار مسکن/ التهاب در قیمت اجاره مسکن

در حالی که دولت اقدام به تعیین سقف ۲۵ درصدی افزایش اجاره‌بها در کشور کرده بود، رسانه‌های ایران از رشد ۴۳ درصدی اجاره‌بها و شکست سیاست دستوری دولت در بازار اجاره‌بها خبر دادند.

روزنامه «دنیای اقتصاد» در شماره امروز شنبه ششم مرداد ماه به این موضوع پرداخته و نوشته است: «تورم اجاره‌بهای مسکن در ماه گذشته، ۱/۷ برابر آنچه مسئولان تعیین کرده بودند، رقم خورد.»

به نوشته این روزنامه «التهاب سال‌های اخیر اجاره‌بها» ریشه‌های ۳ گانه دارد که با «سقف دستوری» قابل کنترل نیست. گزارش‌ها نشان می‌دهد که تورم اجاره مسکن در تیر ماه، تورم ۳۹ درصد سالانه را نیز پشت سر گذاشته است. شماری از کارشناسان عامل این رکورد شکنی در تورم اجاره‌بها را جهش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر و پایداری تورم در سطوح بالا ارزیابی می‌کنند.

یک روزنامه‌نگار اقتصادی در پاسخ به چرایی ثبت تورم ۴۳ درصدی اجاره‌بها به «صدای آمریکا» گفت: «ماه عسل اقتصادی دولت و آمار درمانی به پایان رسیده‌ است و واقعیت‌های اقتصادی بر ادعاهای مسئولان خط بطلان می‌کشند.»

رضا غیبی افزایش تورم اجاره‌بها را تابعی از افزایش قیمت مسکن دانسته و گفت: «رسیدن متوسط قیمت مسکن به ۸۶ میلیون تومان در تهران و اوج‌گیری جابجایی مستاجران در تابستان عامل اصلی این اتفاق است.»

غیبی در پاسخ به این پرسش که چه تصویری از بازار اجاره‌بها می‌توان در ماه‌های آینده داشت، به صدای آمریکا گفت: «تداوم سیاست‌های جاری اقتصادی، آغاز روند رو به رشد قیمت دلار، عبور بازارها از انتظارات مثبت ایجاد شده پس از تعیین پزشکیان، در نهایت منجر به سرعت گرفتن موتور تورم در کشور خواهد شد.»

بازار نفت/ سقوط بهای معاملات نفت

بهای معاملات نفت روز جمعه ۱.۵ درصد سقوط کرد و تحت تاثیر افت تقاضای چین و امیدها به توافق آتش بس غزه، بزرگترین کاهش هفتگی در دو ماه گذشته را رقم زد. بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و ۲۴ سنت معادل ۱.۵ درصد کاهش، در ۸۱ دلار و ۱۳ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۱۲ سنت معادل ۱.۴ درصد کاهش، در ۷۷ دلار و ۱۶ سنت در هر بشکه بسته شد. برای کل هفته، نفت برنت بیش از یک درصد و شاخص نفت آمریکا بیش از سه درصد کاهش به ثبت رساند که بزرگترین کاهش هفتگی از ابتدای ماه مه به این طرف بود.

جورج کوری، مدیر جهانی آموزش و تحقیقات در موسسه سی اف آی در این باره گفت: آمار رشد تولید ناخالص داخلی بهتر از حد مطلوب آمریکا در روز گذشته، ابتدا از بازار نفت حمایت کرد. با این حال، آمار مذکور تحت الشعاع نگرانی ها نسبت به افت تقاضای چین قرار گرفت. داده‌هایی که هفته گذشته منتشر شد، نشان داد مجموع واردات نفت به چین در نیمه اول سال ۲۰۲۴، به میزان ۱۱ درصد کاهش یافته و این امر، نگرانی هایی را نسبت به دورنمای کلی تقاضا در چین برانگیخت. باب یاوگر، مدیر معاملات انرژی در بانک میزوهو در نیویورک گفت: وضعیت تقاضای چین، مایوس کننده بود و باعث کاهش قیمت نفت شده است.

اقتصاد چین ممکن است وارد چرخه تورم منفی شود زیرا قیمت ها به دلیل کاهش تقاضا، کاهش پیدا می کنند و این بدترین سناریوی ممکن برای کشوری است که بزرگترین واردکننده نفت در جهان است. در این بین، پیش بینی می شود تقاضا در آمریکا که بزرگترین مصرف کننده نفت در جهان است، کاهش پیدا کند زیرا پالایشگاه های آمریکایی آماده می شوند با پایان فصل رانندگی تابستانی در اوایل سپتامبر، تولیدشان را کاهش دهند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=150051

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});