• امروز : شنبه - ۱۴ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
3

نقد و بررسی نهضت مشروطیت در بنیاد ایرانشناسی آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 150133
  • 08 مرداد 1403 - 12:30
نقد و بررسی نهضت مشروطیت در بنیاد ایرانشناسی آذربایجان شرقی
یازاکو - نشست تخصصی نقد، بررسی و تحلیل انقلاب مشروطیت در بنیاد ایرانشناسی استان آذربایجان شرقی برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، محمد طاهری خسروشاهی، رئیس بنیاد ایرانشناسی استان آذربایجان شرقی با اعلام این خبر افزود: این نشست، در آستانه سالگرد نهضت مشروطیت ایران و با هدف رویکرد تبیینی و انتقادی به این نهضت و با همکاری بنیاد ایرانشناسی و انجمن ایرانی تاریخ برگزار می‌شود و در آن، جمعی از استادان، پژوهشگران و محققان در دو حوزه تاریخ معاصر ایران و ادبیات مشروطه سخنرانی خواهند کرد.

وی افزود: تکوین اندیشه های مبتنی بر استقرار قانون در پیروزی انقلاب مشروطه، یک مسأله مهم در تاریخ معاصر ایران است. از سویی پایداری مردم تبریز در مبارزه با استبداد و پایبندی آنها به مرام حق طلبی و آزادی، از جمله الزاماتی است که ضرورت توجه به بحث مهم نهضت مشروطیت را موجب شده است.

وی اظهار کرد: بدون تردید آنچه که در تاریخ معاصر ایران به عنوان قوای سه گـانه، خانه ملت، حق مشارکت، آزادی بیان و عقیده، قلم و آزادی احزاب مطرح شده و می شود، دستاورد بزرگ نهضت مشروطیت است که با رشادتها و دلاوری های ویژه مردم تبریـز و آذربایجان به دست آمد. تبریز درطول تاریخ همواره مهد تجدد و نوخواهی بوده و گنجینه ای از حماسه ها را در خود دارد و به ویژه در تاریخ معاصر ایران، این شهر در صـــف نخست مبارزات ملت ایران علیه استبداد و ظلم قرار داشته و همیشه، از همان دوران مشروطیت تا پیروزی انقلاب اسلامی، مقابل ستمگران و ظالمان با چنگ و دندان ایستاده است. در جنبش مشروطیت نیز به واقع تبریـز منجی انقلابی شد که در آستانه شکسـت قرار گرفته بود.

طاهری خسروشاهی گفت: یکی از مسائل مهمی که در نشست علمی بنیاد ایرانشناسی مورد ارزیابی و تحلیل قرار می گیرد این است که چه بر سر نهضت مشروطیت آمد.

رییس بنیاد ایرانشناسی در پایان گفت: این نشست روز پنجشنبه یازدهم مرداد ۱۴۰۳ از ساعت ۱۸ عصر در محل عمارت تاریخی بنیاد ایرانشناسی استان واقع در خیابان ثقه‌الاسلام، درب سرخاب، پلاک ۶۲ ( خانه تاریخی شربت اوغلی) برگزار خواهد شد و بنیاد ایرانشناسی پذیرای علاقه مندان جهت حضور در این نشست علمی و تخصصی است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=150133

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});