• امروز : یکشنبه - ۱۱ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 1 September - 2024
1
در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی صنعت کیف و کفش و ماشین‌آلات وابسته مطرح شد:

جامعۀ هدف نمایشگاه‌ها باید بررسی و مشخص شوند

  • کد خبر : 150652
  • 13 مرداد 1403 - 12:30
جامعۀ هدف نمایشگاه‌ها باید بررسی و مشخص شوند
یازاکو - بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت کیف و کفش و ماشین‌آلات وابسته ایران- تبریز، از 10 تا 13 مرداد با حضور تولیدکنندگان و فعالان عرصه چرم، کیف و کفش کشور در تبریز افتتاح شد و استقبال فعالان این صنعت و مردم از این نمایشگاه چشمگیر بود.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت کیف، کفش و ماشین‌آلات وابسته ایران- تبریز در حالی برگزار شد که تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فعالان عرصه ماشین‌آلات صنعت تولید کیف و کفش، دو هفته پیش در نمایشگاه اصفهان حضور فعال داشتند و همین موضوع باعث نارضایتی برخی غرفه‌داران و مسئولان استانی و کشوری شد.

بر اساس این گزارش، مسعود بنابیان، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم آذربایجان‌شرقی در خصوص زمان برگزاری نمایشگاه اظهار می‌کند: متأسفانه نمایشگاه صنعت چرم اصفهان، تبریز و تهران به شکل متوالی و با فواصل زمانی بسیار کم برگزار شدند و دو هفته بعد همین نمایشگاه در تهران برپا خواهد شد و متأسفانه کشور ما ین پتانسیل را ندارد که یک صنف بتواند سه نمایشگاه در سه شهر مختلف برگزار کند و باید یک وفاق، همدلی و هماهنگی بین متولیان برگزاری نمایشگاه‌ها ایجاد شود که به‌طور مثل یک نمایشگاه برگزار شود اما مؤثر باشد.

وی می‌افزاید: علاوه بر زمان برگزاری که از سوی متولیان تعیین می‌شود، نوآوری و فناوری نیز از سوی خود تولیدکنندگان و فعالان در تأثیرگذاری یک نمایشگاه تخصصی نقش مهمی دارد و تا وقتی این امر را جدی نگیریم، بازار را از دست خواهیم داد.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تبریز تأکید می‌کند: هر رویدادی باید در قالب یک برنامه درازمدت باشد و نمایشگاه نیز می‌تواند به‌عنوان یک بازوی تسهیل‌کننده عمل کند، اما اگر صرفاً به خاطر این‌که دیگر شهرها نمایشگاه برگزار کرده‌اند، پس ما هم باید برگزار کنیم، هیچ توجیه اقتصادی ندارد، بنابراین در همان ابتدای کار باید هدف از برگزاری نمایشگاه و بازار هدف مشخص و فضا شناسایی شود.

بنابیان در خصوص جایگاه صنعت کفش تبریز می‌گوید: با این‌که صنعت چرم و تولید کفش در تبریز جایگاه ویژه‌ای دارد اما به غیر از یکی دو واحد، در بیشتر واحدها تولیدی  ماشین‌آلات کهنه هستند و این درست نیست که ما همه‌ی گناه را به گردن دولت بیندازیم، خودِ ما نیز در این زمینه کار و برنامه‌ریزی نکرده‌ایم. تبریزی‌ها تولیدکنندگان خوبی هستند، ولی تاجران خوبی نیستند و بنابراین زحماتشان به هدر می‌رود.

نمایشگاه تبریز با کیفیت‌تر از نمایشگاه تهران است

نسیم محمودی و بهزاد پوررمضان، مدیرعامل و مدیر فروش ماشین‌سازی سایکو که از تهران آمده بودند و اولین بار بود که در نمایشگاه تبریز شرکت می‌کردند، کیفیت برگزاری نمایشگاه تبریز بسیار بالاتر از نمایشگاه‌های شهرهای دیگر ارزیابی کردند.

پوررمضان در این خصوص می‌گوید: دو بار در نمایشگاه تهران شرکت کردم و بعد از این هرگز شرکت نخواهم کرد، چون از نظر زیباسازی فضا، کیفیت خدمات‌رسانی و … بسیار ضعیف عمل می‌کنند.

وی در مورد جایگاه تبریز در صنعت کفش کشور اظهار می‌کند: تبریز در این زمینه حرف اول را می‌زند و من ماشین‌آلات زیادی به تبریز داده‌ام و مشتری‌های بسیار خوبی هم در این شهر دارم و اتحادیه‌ها نیز در تبریز بسیار قوی عمل می‌کنند و من این شهر را تحسین می‌کنم که شهر کفش خود را راه‌اندازی کرده و آوازه‌اش را می‌شنویم.

پوررمضان می‌گوید: شرکت در نمایشگاه به‌ویژه در تبریز که بسیار کارآمد عمل می‌کند، برای تولیدکنندگان یک موقعیت بسیار مناسب برای معرفی و تبلیغات است.

نسیم محمودی نیز استقبال از نمایشگاه را بسیار مطلوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: در بدو ورود از میزان استقبال تولیدکنندگان و مردم عادی از نمایشگاه شگفت‌زده شدم و مطمئنم در روزهای آتی نیز اتفاقات بسیار خوبی خواهد افتاد.

مدیریت نمایشگاه بسیار ضعیف بود

علیرضا اسحقی، مدیرعامل واحد تولیدی ایران ورزش، کیفیت برگزاری نمایشگاه را بسیار ضعیف ارزیابی می‌کند و می‌گوید: در این نمایشگاه منِ تولیدکننده با یک مشتری عادی فرقی نداریم و شروع بسیار نامناسبی در نمایشگاه داشتیم چون غرفه‌ها آماده نبودند، کارت ورود و خروج مخصوص غرفه‌داران صادر نشده بود و تمام این‌ها باعث شد با مشکلات متعددی روبرو شویم.

وی می‌افزاید: برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی قطعاً تأثیر چشمگیری در روند فروش و توسعه تولید دارد.

اسحقی می‌گوید: در خصوص اصالت صنعت کفش تبریز هیچ‌کس تردیدی ندارد و ما نیز ارتباط مؤثر و خوبی با مشتری‌های این شهر داریم، اما باز هم تأکید می‌کنم که نیازمند مدیریت کارآمد است.

نمایشگاه بستر ارتباط است

حسین آقاپور، مدیر فروش شرکت همیار لیزر، نمایشگاه تبریز را پربار و تخصصی عنوان می‌کند و می‌گوید: در مقایسه با دیگر نمایشگاه‌هایی که تاکنون شرکت کرده‌ایم، استقبال چشمگیرتر است، اما کیفیت خدمات‌رسانی چندان مطلوب نیست.

آقاپور در خصوص اهمیت نمایشگاه‌های تخصصی اظهار می‌کند: ما هر چقدر هم تبلیغات مناسبی در فضای مجازی و رسانه‌ها داشته باشیم، باز هم نمی‌توانیم نتیجه بگیریم، چون نمایشگاه بستری برای حضور متخصصان و تبادل‌نظر با تولیدکنندگان و همکاران و مشتریان است.

وی در خصوص ارتباط این شرکت با صنعت کفش تبریز می‌گوید: ما تا امروز حدود ۱۰۰ دستگاه برش لیرزی به تولیدکنندگان کفش تبریز داده‌ایم و ارتباط بسیار مناسبی با این عزیزان داریم و با توجه به این‌که چرم و کفش تبریز به‌گونه‌ای برند شهر تبریز به شمار می‌رود و این ارتباط برای ما نیز مغتنم است.

آقاپور در خصوص مشکلات صادرات نیز تأکید می‌کند: یکی از مشکلات اصلی ما نقل و انتقالات خودِ دستگاه، به دلیل اندازه بزرگ آن است و در مرحله بعد نبود حمایت از سوی سازمان‌های متولی و در وهله آخر مشکل تبادلات مالی موانعی هستند که بر سر راه صادرات قرار دارند.

چرم تبریز در صنعت کفش حرف اول را می‌زند

احمدرضا ستارخان، مدیرعامل شرکت تولیدی ستاری نیز از فواصل زمانی نزدیک نمایشگاه اصفهان و تبریز ابراز نارضایتی می‌کند و می‌گوید: ما همیشه از شرکت در نمایشگاه تبریز نتایج مطلوبی گرفته‌ایم، اما الان می‌بینیم که بسیاری از تولیدکنندگان نتوانسته‌اند در این نمایشگاه شرکت کنند. درحالی‌که برگزاری نمایشگاه‌ها شهرها را و تولیدکنندگان آن‌ها را به یکدیگر نزدیک می‌کند و ارتباط میان تولیدکننده و مشتریان، به‌ویژه مشتریان عمده، را راحت‌تر می‌کند.

وی در خصوص صنعت چرم و کفش تبریز تأکید می‌کند: تبریز در صنعت چرم حرف اول را می‌زند و شرایط بسیار مساعدی برای تولید کیف و کفش دارد و ما نیز همیشه ارتباط بسیار مناسبی با این شهر داشته‌ایم و به نظر برگزاری نمایشگاه در تبریز نیز یک اتفاق بسیار مبارک است اما به شرطی که تاریخ برگزاری با مدیریت وزارت سمت و اتاق‌های بازرگانی برنامه‌ریزی شود.

ستارخان در خصوص مشکلات صادرات می‌گوید: عمده‌ترین مشکل ما این است که نمی‌توانیم صادرات دلاری انجام بدهیم و تمام محصولاتی که کشورهای خارجی دادیم پرداختشان ریالی بود.

به آینده صنعت امیدواریم

افشین شادی‌مهر، مدیرمسئول اخبار صنعت چرم و کفش و عضو شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کیف و کفش در خصوص برگزاری سه نمایشگاه در یک ماه می‌گوید: نمایشگاه کیف و کفش تبریز قرار بود در تیرماه برگزار شود که به خاطر ایام سوگواری ماه محرم به تعویق افتاد، از طرفی تاریخ برگزاری نمایشگاه تهران مهرماه بود اما متأسفانه مرکز توسعه صادرات تاریخ را به مرداد موکول شد و اصفهان نیز حاضر به تغییر تاریخ برگزاری نمایشگاه نشد و بنابراین علیرغم رایزنی‌های بسیار و تلاشی که برای تنظیم این تاریخ‌ها انجام دادیم، موفق به این انجام این هماهنگی نشدیم و هیچ‌کدام استان‌ها زیر بار نرفتند.

وی در خصوص کیفیت برگزاری نمایشگاه می‌گوید: به نظر من نمایشگاه امسال در تبریز بسیار با کیفیت برگزار شد و به‌صراحت می‌گویم که طی این بیست و پنج سال، علیرغم تعطیلی نمایشگاه در ایام کرونا، روزبه‌روز بهتر عمل می‌کند.

شادی‌مهر تأکید می‌کند: امیدواریم در سال‌های بعد نمایشگاهی بسیار مطلوب‌تر از امسال داشته باشیم و حضور آقای پزشکیان را در رأس دولت را غنیمت می‌شماریم و از ایشان توقعات زیادی داری و چشم امید صنعت به رئیس‌جمهور است تا توان سی درصدی صنعت افزایش پیدا کند.

مرداد ماهِ طلاییِ صنعت چرم و کفش

مسعود مودتی، رئیس اتحادیه چرم و لوازم کفش در خصوص همزمانی برگزاری سه نمایشگاه در سه شهر مختلف می‌گوید: در این خصوص نمی‌توان یک صنف یا یک استان را مقصر دانست، چون شرایط به‌گونه‌ای شد که این موضوع اجتناب‌ناپذیر بود، اما ما از زاویه دیگری به این اتفاق نگاه می‌کنیم و نام مرداد ماهِ طلاییِ صنعت چرم و کفش را انتخاب کردیم که شروع خوبی برای نیمه دوم سال خواهد بود.

مودتی تأکید می‌کند: گروه‌های هدف هر نمایشگاه در هر شهر مجزا از یکدیگر هستند و لزوماً نمی‌توان گفت که برگزاری همزمان از کیفیت نمایشگاه کم می‌کند و زمینه شرکت تولیدکنندگان را مختل می‌کند و شاید ده درصد از شرکت‌کنندگان قصد شرکت در هر سه نمایشگاه را داشته باشند.

وی می‌افزاید: با توجه به این‌که نمایشگاه‌ها کم‌کم به سمت صنعتی شدن و تخصصی شدن پیش می‌روند، پیش‌بینی این است که شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌ها با توجه به ویژگی‌های خود و علاقه‌مندی‌هایی که دارند، دستشان باز است و می‌توانند شرکت داشته باشند.

مودتی می‌گوید: نزدیک شش ماه است برای برگزاری این نمایشگاه کار می‌کنیم و سعی کردیم از مشارکت اتحادیه‌ها بهره ببریم و یک همکاری متناسبی صورت گرفت و رضایت ما زمانی جلب می‌شود که در پایان نمایشگاه، همکاران و شرکت‌کنندگان از برگزاری نمایشگاه راضی باشند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=150652

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});