• امروز : یکشنبه - ۲۸ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 18 August - 2024
2

بازیافت زباله در قالب کفپوش

  • کد خبر : 152193
  • 27 مرداد 1403 - 13:00
بازیافت زباله در قالب کفپوش
یازاکو - نحوه استفاده بهینه از وسایل روزمره در پایان عمرشان همواره یکی از سئوالات مهم زیست‌محیطی و اقتصادی بوده است. البته پاسخ آن برای استارت‌آپ "جوان" فرانسوی، ساده است: به لطف یک فرآیند حاوی مواد شیمیایی ضعیف، زندگی جدیدی در قالب کفپوش برای زباله‌های ما تضمین می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از شهریار، در سال ۲۰۱۸، جووانی بلونی و نیکلاس بروتین شرکت فرانسوی مدول کاره (Module Carré) را ایجاد کردند که در سال ۲۰۲۲ به گردش مالی ۲.۲ میلیون یورویی دست یافت. هدف این شرکت جوان مستقر در شهر اورلئان، ارائه کفپوش‌های ساخته شده از مواد پلاستیکی بازیافتی است. آنها پیشتر پی وی سی و کائوچو را از لاستیک های مستعمل می‌ساختند یا کف پلی‌پروپیلن بازیافتی را برای استخرهای شنا ارائه داده بودند. از این پوشش‌ها در سالن‌های ورزشی، در داخل و یا خارج محوطه استفاده می‌شود.

پلی‌استایرن جهت دکوراسیون

در سال ۲۰۲۰، استارت‌آپ جوان طرح خود را بیشتر پیش برد. از اینرو با شرکت گوود پلاستیک همکاری خود را شروع کردند که ضایعات پلی‌استایرن مانند درهای یخچال، صفحه کلید کامپیوتر یا لوازم خانگی را بازیابی می‌کرد، چرا که در غیر این صورت دفن یا سوزانده می‌شدند تا گلوله‌های پلاستیکی بسازند. هنگامی که این پلاستیک‌ها به قطعات ریز تقسیم می‌شوند، آنها را فشرده می‌کنند تا صفحات بزرگی بسازند. هیچ افزودنی، چه رنگ و چه چسب، در این پروسه استفاده نمی‌شود. این ماده سفت و سخت به نام “پلی‌گود” می‌تواند مانند یک پنل چوبی رنگ‌آمیزی، حکاکی، سوراخکاری یا برش داده شود که قابلیت جایگزینی آن را نیز دارد. یکی از بنیانگذاران می افزاید : «ما بیشتر با معماران و طراحان فضاهای خیابانی کار می‌کنیم. پنل‌های ما توسط شرکت نایک جهت نمایش لباس‌ها و سطل‌های بازیافت لباس یا با شرکت آدیداس برای برجسته کردن محصولاتشان استفاده شده است. ما همچنین گاهی اوقات با افراد خاصی همکاری می‌کنیم که مثلاً می‌خواهند طرح یک میز کار آشپزخانه را ارائه دهند. ” این صفحات حاوی ترکیبات آلی فرار نیستند. مواد ” پلی‌گود” در دو دسته کلاسیک و پایه موجود است که دکوراسیون تکرارپذیر را تضمین می‌کند. اما این شرکت منابع زیادی از ضایعات پلی‌استایرن دارد که به آنها اجازه می‌دهد تا با تقاضای مشتری سازگار شود و بدون کار با رنگ، تزئینات سفارشی ایجاد کند. پلی‌استایرن با افزودن مواد افزودنی به پلی استایرن عادی به منظور افزایش مقاومت به ضربه تولید می‌شود. این نوع پلی‌استایرن به عنوان مواد تزئینی در بسته‌بندی‌ها، ساخت اسباب بازی‌ها و موارد مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این پانل‌ها بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ یورو بدون مالیات در هر متر مربع به فروش می‌رسند. هر چند در حال حاضر با توجه به نیاز به حجم بیشتر، تولید آنها در مقیاس بزرگ ممکن نیست، اما در نهایت، به قیمت حدود ۶۰ یورو در هر متر مربع پیش می‌رود. با رویکرد اقتصاد دایره‌ای، شرکت “مدول کاره” زباله‌های خود را باز تولید نیز می‌کند.

توسعه بازیافت

در سال ۲۰۲۲، شرکت مدول کاره امکان بازیافت ۷۵۰ تن زباله را فراهم کرد که معادل تولید حدود ۱۰۰۰ پانل در سال است. و این شرکت قصد ندارد به همین موضوع اکتفا کند. این شرکت به خصوص، در حال توسعه همکاری خود با شرکت گوود پلاستیک است. در ماه مه ۲۰۲۳، مدول کاره به زیرمجموعه فرانسوی این گروه تبدیل شد. استارت آپ جوان چنین بیان می‌کند : “ما در حال توسعه، ذخیره و توزیع “پلی‌گود” هستیم و قدم بعدی ما ایجاد کفپوش پلی استایرن است”.

در عین حال، مدول کاره برنامه‌ای را تنظیم کرده است تا دریافت و بازیافت پانل‌های ضایعاتی مشتریان خود را جهت تبدیل آنها به پانل‌های جدید در دستور کار قرار دهد. گام بعدی آنها استفاده از سایر پلاستیک‌های بازیافتی یا مواد طبیعی است تا بر توسعه مواد ضدحریق تمرکز کنند. در حال حاضر، پانل‌های گروه با یک لایه نازک از ورنی پوشانده شده‌اند که حداکثر مقاومت در برابر آتش را فراهم می‌کند و قابلیت بازیافت ۱۰۰٪ “پلی‌گود” را تضمین می‌کند.

در نتیجه، این استارت‌آپ به روند خود، با اقتصاد دایره‌ای و منابع جدیدی از مواد که با گرم شدن کره زمین ضروری می‌شوند، ادامه می‌دهد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=152193

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});