• امروز : یکشنبه - ۲۸ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 18 August - 2024
1

پیش‌بینی زلزله بالای ۷ ریشتری در استانبول تا سال ۲۰۳۰

  • کد خبر : 152259
  • 27 مرداد 1403 - 19:30
پیش‌بینی زلزله بالای ۷ ریشتری در استانبول تا سال ۲۰۳۰
یازاکو - مراد کوروم، وزیر محیط زیست و برنامه‌ریزی شهری ترکیه هشدار داده است که ۶۰۰ هزار خانه در استانبول در معرض خطر فروریختن در صورت وقوع زمین لرزه عظیمی هستند که زلزله شناسان پیش‌بینی می‌کنند تا سال ۲۰۳۰ این شهر ۱۶ میلیون نفری را به لرزه در خواهد آورد.

کارشناسان در سال ۲۰۰۱ – یعنی ۲ سال پس از زلزله ۷.۴ ریشتری ۱۷ اوت ۱۹۹۹ میلادی (۲۶ مرداد ۱۳۷۸) در شمال غربی ترکیه که ۱۷ هزار نفر بر اثر آن کشته شدند – برآورد کردند که ۶۵ درصد احتمال می‌رود که قبل از سال ۲۰۳۰ زمین لرزه ای با بزرگی بالای ۷ ریشتر در همان منطقه – شامل استانبول – رخ دهد.

این خطر در بازه زمانی ۵۰ سال به ۷۵ درصد و در ۹۰ سال به ۹۵ درصد می‌رسد.

کوروم روز جمعه در سالگرد زلزله سال ۱۹۹۹ گفت که از هر پنج خانه در استانبول، یک خانه – معادل کل نزدیک به ۱.۵ میلیون – دارای ساخت و ساز ناپایدار است. وی هشدار داد که تقریباً ۶۰۰ هزار از این خانه‌ها ممکن است در همان چند دقیقه اول یک زلزله احتمالی تخریب شوند.

به گفته این وزیر، دست‌کم ۲.۵ میلیون نفر در استانبول در معرض خطر هستند و انتظار می‌رود که زلزله احتمالی نه تنها شهر تجاری استانبول بلکه کل ترکیه را تحت تأثیر قرار دهد.

آقای کوروم گفت: «زلزله در استانبول مشکلات جدی در زمینه های اقتصادی، تجارت، گردشگری، آموزش، دفاع و حمل و نقل ایجاد خواهد کرد.»

نوشته های مشابه
وی افزود: «ما کاملاً از شدت این وضعیت آگاه هستیم. … ما برخی از ۱.۵ میلیون ساختمان پرخطری را که در استانبول شناسایی کردیم، تغییر وضعیت دادیم. ما مقاومت ساختمان‌های عمومی از جمله ساختمان‌های آموزشی و بهداشتی را در برابر زلزله افزایش داده‌ایم.»
 
در صورت وقوع یک زلزله بزرگ در منطقه مرمره، نه تنها استانبول، بلکه شهرهای اطراف و مناطق صنعتی نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. کارشناسان در مورد بلایای ثانویه احتمالی مانند آتش‌سوزی و نشت مواد شیمیایی که می‌تواند تاثیر زلزله را تشدید کند، ابراز نگرانی می کنند.
 
لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=152259

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});