• امروز : دوشنبه - ۲۹ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 19 August - 2024
2

آیا آمریکا حاضر است بهای تشدید تنش بین ایران و اسرائیل را بپردازد؟

  • کد خبر : 152268
  • 27 مرداد 1403 - 21:01
آیا آمریکا حاضر است بهای تشدید تنش بین ایران و اسرائیل را بپردازد؟
یازاکو - دولت جو بایدن به تسلیح اسرائیل ادامه می دهد در حالی که ادعا می کند میانجی صلح در منطقه است. اما این رویکرد باعث می شود ایالات متحده هزینه های قابل توجهی را در داخل و خارج متحمل شود.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یازاکو به نقل ازتی آر تی ورلد‌ به نظر می رسد آمریکا در حالی که جهان منتظر پاسخ ایران به دو ترور اخیر رهبران کلیدی است باید نقش خود را در اتفاقات بعدی به دقت بسنجد.

پس ازترور اسماعیل هنیه، رهبر سابق دفتر سیاسی حماس که ماه گذشته در تهران ترور شد، و همچنین کشته شدن فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، برای «مجموعه‌ای از حملات» از سوی ایران و دستیارانش آماده شده است.
افزایش حمایت نظامی آمریکا از اسرائیل حاکی از افزایش هشدار است. بایدن کشتی‌های جنگی و یک زیردریایی را برای مقابله با واکنش احتمالی ایران به خاورمیانه فرستاده است و همچنین میلیاردها دلار فروش تسلیحات را برای حمایت از آنچه «توانایی اسرائیل برای مقابله با تهدیدات فعلی و آینده دشمن» توصیف می‌کند، تحریم کرده است.
اما بعید است که تسلیح بیشتر اسرائیل تصورات تهدید را در میان ایران و نیروهای نیابتی آن کاهش دهد.
چندین مقام ایرانی به روییترزگفته اند در صورت دستیابی به توافق آتش بس حمله به تعویق خواهد افتاد و ممکن است به طور کامل لغو شود.
در عین حال، بایدن با امید آشکار به جلوگیری از هرگونه اقدام تلافی جویانه، فشار خود را برای آتش بس در غزه تجدید کرده است. با این حال، اسرائیل به طور مداوم در روند آتش بس غزه را سنگ اندازی می کند والبته پیام تهران بلند و واضح بوده است: در برابر فشار غرب سر تعظیم فرود نخواهد آورد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: «این گونه خواسته‌ها (برای جلوگیری از انتقام) فاقد منطق سیاسی، کاملاً مغایر با اصول و قواعد حقوق بین‌الملل است و بیانگر درخواستی بیش از حد است.

بنابراین آیا واشنگتن حاضر است بهای تشدید تنش میان اسرائیل و ایران در خاورمیانه رابپردازد؟

یک مقام اسرائیلی می گوید جنگ ایران “حتمی” است و آمریکا باید هم اکنون مواضع خود و عواقب این اتفاق را جدی بگیرد.
یک حمله و ضد حمله می تواند چرخه تجاوزی را که واشنگتن را عمیق تر به یک جنگ منطقه ای در حال تشدید می کشاند، شعله ور کند.
البته ایالات متحده می گوید که این مساله را نمی خواهد.
در واقع، درگیری در چند جبهه بین اسرائیل و نیروهای نیابتی ایران، به ویژه حزب‌الله، می‌تواند محدودیت‌های حمایت بی‌قید و شرط ایالات متحده از اسرائیل و دیپلماسی بحران خود را درمنطقه به چالش بکشد.
ماهیت مبهم حملات ایران و زمان آنها را نیز در نظر بگیرید.نظامیان ایرانی می‌توانند در هر حمله‌ای که تهران انتخاب کند، شرکت کنند ، و این امر واشنگتن را برای پیش‌بینی و جلوگیری از حملات احتمالی لبنان، ایران، سوریه، عراق یا یمن علیه اسرائیل دشوار می‌کند.

تحریک احساسات عمومی

عامل دیگری که باید در نظر گرفت، احساسات عمومی است. اشتهای بسیار کمی در میان آمریکایی ها برای درگیر شدن ایالات متحده در جنگ دیگری وجود دارد. نظرسنجی ها نشان می دهد که اکثر آمریکایی ها با اعزام نیروهای آمریکایی برای دفاع از اسرائیل مخالف هستند.
حمایت عمومی از چنین اقدامی از زمان آغاز حمله اسرائیل به غزه در سال گذشته به طور پیوسته کاهش یافته است.
بنابراین، هرگونه تشدید تنش بین ایران و اسرائیل می‌تواند سبب خطراتی شود که واشنگتن را مجبور به بررسی این موضوع که آیاشرکت در یک جنگ غیرمحبوب و خطرریزش تعداد زیادی از رای‌دهندگان جوان در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر را افزایش می‌دهد قبول کند یا خبر؟!
دلار مالیات دهندگان یک عامل محدود کننده اضافی است. کنگره و افکار عمومی ایالات متحده به طور فزاینده ای در مورد هزینه های واشنگتن برای “جنگ های بی پایان” – اشاره ای به سال ها تهاجم ایالات متحده به افغانستان و عراق که سود ملموس کمی به همراه داشته است، اختلاف نظر دارند.

تشدید تنش بین ایران و آمریکا می تواند واشنگتن را وادار کند تا بودجه نظامی خود را برای اسرائیل افزایش دهد و از پول مالیات دهندگانی که به سختی به دست آورده اند برای جنگ دیگری استفاده کند.
جنگ اسرائیل علیه غزه هزاران آمریکایی را برانگیخته است که به بودجه ایالات متحده برای جنگ اعتراض کنند و بسیاری از آنها از پرداخت مالیات خودداری کنند . همه این عوامل می تواند کار واشنگتن را در صورت تشدید تنش بین اسرائیل و ایران دشوار کند.

به خطر انداختن نیروهای آمریکایی

تشدید تنش ایران و اسرائیل می تواند دارایی های نظامی آمریکا در منطقه را نیز به خطر بیندازد. این شامل تعداد زیادی از نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه های نظامی کوچک در منطقه می شود.
گسترش جنگ اسرائیل با ایران می تواند نشانه ورود بازیگران قدرتمندتری مانند حزب الله باشد و پرسش های جدی در مورد منافع استراتژیک واشنگتن در خاورمیانه ایجاد کند.

آیا می تواند اسرائیل را از حمله به حزب الله، همان گروهی که آمریکا به دنبال تعامل دیپلماتیک با آن است، باز دارد؟

گزینه های جایگزین

دولت بایدن به جای ادامه تسلیح سخاوتمندانه اسرائیل، گزینه های واکنش فوری در اختیار دارد. این کشور می تواند از فروش تسلیحات به عنوان اهرمی برای تحت فشار گذاشتن اسرائیل به سمت آتش بس استفاده کند.

بنابراین، توقف تدارکات تسلیحات اسرائیل می‌تواند سیگنال قدرتمندی را به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر راست افراطی اسرائیل ارسال کند مبنی بر اینکه ایالات متحده اکنون می‌خواهداین جنگ خشن پایان یابد.
ایالات متحده همچنین باید به دلیل نقض سیستماتیک قوانین بین المللی و شکنجه های انجام شده توسط واحدهای نظامی در غزه، مجازات های طولانی مدتی را علیه اسرائیل اعمال کند. همه اینها نقض فاحش قانون است که طبق قانون ایالات متحده را ملزم می کند تا کمک به واحدهای نظامی درگیر در نقض حقوق را متوقف کند.

زمان روبه اتمام است

زمان رو به اتمام است. واشنگتن این هفته برای دور جدیدی از مذاکرات آتش بس برای پایان دادن به جنگ غزه به مصر و قطر پیوست، نتیجه ای که بایدن ادعا می کند می تواند از حمله ایران به اسرائیل جلوگیری کند.
اما بسیاری از خوش‌بینی‌ها در مورد آتش‌بس با میانجیگری ایالات متحده بیش از حد است. تهران از شرکت در گفتگوهای مستقیم برای آتش بس امتناع کرده است و مقامات نزدیک به حزب الله تایید کردند که تمهیدات برای حرکت انتقام جویانه ایران در حال انجام است.

این مهم است زیرا واشنگتن به دنبال خطوط ارتباطی بیشتر با تهران برای محدود کردن یا جلوگیری از حمله ایران به هر قیمتی است. اما روی روند آتش بسی حساب می کند که فاقد اعتبار است و توسط اسرائیل برای تعقیب ترورها و مانع از پیشرفت میانجیگری استفاده شده است.

امروز، شکست ایالات متحده در مهار متحد اصلی خود اسرائیل، منافع خود را در معرض خطر قرار داده است. تهدید یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر، دیپلماسی بحران واشنگتن را تضعیف می‌کند، خطر آسیب بلندمدت به دارایی‌های نظامی آمریکا در منطقه را به همراه دارد.
بی شک واشنگتن به خاطر تشدید تنش هایی که می خواهد از آن اجتناب کند، مقصر است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=152268

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});