• امروز : پنج شنبه - ۱ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
2

دلایل تفاوت کیفی آسفالت جاده‌های آذربایجان‌شرقی از نگاه مدیرکل راهداری

  • کد خبر : 152760
  • 31 مرداد 1403 - 16:00
دلایل تفاوت کیفی آسفالت جاده‌های آذربایجان‌شرقی از نگاه مدیرکل راهداری
یازاکو - مدیرکل راهداری آذربایجان شرقی گفت: در مناطق کوهستانی مانند آذربایجان مولفه ای بنام عمق یخبندان، قطر و ضخامت آسفالت روکش را تعیین می کند و خود این مولفه در مناطق مختلف آذربایجان نیز به دلیل اختلافات دمایی متفاوت است و آن را باید دلیل اصلی تفاوت کیفی آسفالت در هر یک از این مناطق دانست.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، اروجعلی علیزاده در خصوص علت تفاوت آسفالت مسیرهای استان با دیگر استان ها و گاه وضعیت نامناسب آنها اظهار داشت: در ابتدا باید توجه داشت که مواد اولیه آسفالت مورد استفاده در هر نقطه کشور از همان چاه های نفت واقع در جنوب تامین می شوند و پس از فرآوری این مواد اولیه در همان منطقه مورد استفاده، محصول نهایی تحت عنوان «وکیوم» تولید می شود.

وی از تبریز به عنوان مرکز تولید و توزیع وکیوم در شمال‌غرب کشور عنوان کرده و افزود: موضوع آسفالت به دو بحث آسفالت پروژه های در دست ساخت و آسفالت پروژه های در دست بهره‌برداری تقسیم می شود که در مورد در دست ساخت باتوجه به مختصات و خصوصیات پروژه نسبت به ارایه طرح آسفالت توسط مشاور اقدام می شود و در مرحله نهایی یعنی روسازی آسفالت است که بیشترین بار را تحمل می کند.

مدیرکل راهداری استان تصریح کرد: در مناطق کوهستانی مانند آذربایجان مولفه ای بنام عمق یخبندان، قطر و ضخامت آسفالت روکش را تعیین می کند و خود این مولفه در مناطق مختلف آذربایجان نیز به دلیل اختلافات دمایی متفاوت است و آن را باید دلیل اصلی تفاوت کیفی آسفالت در هر یک از این مناطق دانست.

وی اضافه کرد: آسفالت از مواد و عناصری چون نخودی، عدسی، ماسه، فیلر و قیر تشکیل شده که آزمایشگاه های مربوطه متناسب با ویژگی های منطقه اجرای پروژه میزان اختلاط این مواد را تعیین می کنند و تولید کننده بر اساس این نسبت ها اقدام به اختلاط اجزا و تولید آسفالت می کند و حدفاصل نهایی برای انتقال آسفالت از محل تولید به محل استفاده ۷۰ کیلومتر است و پس از آن کیفیت آسفالت بستگی به ابزارهای اجرای پروژه دارد که شرایط و کیفیت هر یک از این بخش ها در خروجی نهایی و آسفالت اثرگزار هستند.

علیزاده گفت: در حال حاضر ما تنها دو دستگاه آسفالت ریزی با دهانه ۱۱ متری در استان داریم در حالی که عرض آزادراه های ما ۳۳ متر است و این یعنی حداقل سه درز طولی هنگام آسفالت ریزی وجود خواهد داشت که خود این موضوع در کیفیت آسفالت مهم است و از سوی دیگر افزایش سرسام آور قیمت ها در کشور و موضوع ارائه اوراق قرضه به پیمانکاران نیز در کیفیت پروژه های اثر می گزارند.

وی ورود مباحث سیاسی به حوزه اجرایی را از دیگر آفت هایی برشمرد که در اجرا و کیفیت پروژه های آسفالت ریزی تاثیر منفی می گذارد و خاطر نشان کرد: وقتی با فشار فلان مدیر و نماینده پروژه ای بدون لحاظ کردن نکات فنی و طی نشدن فرآیندهای مربوطه اجرا می شود، نتیجه این اعمال فشار غیرفنی و تخصصی در کیفیت پروژه هایی چون آسفالت جاده و بزرگراه های بین شهری و روستایی نمایان می شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=152760

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});