• امروز : شنبه - ۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 28 September - 2024
2

اقدام غیرمنتظره روسیه، آیا آبخازیا و اوستیای جنوبی به گرجستان بازگردانده خواهد شد؟

  • کد خبر : 154393
  • 18 شهریور 1403 - 10:00
اقدام غیرمنتظره روسیه، آیا آبخازیا و اوستیای جنوبی به گرجستان بازگردانده خواهد شد؟
یاز اکو- به نظر می رسد روسیه تصمیم گرفته ارسال کمک های مالی به منطقه جدایی طلب آبخازیا را متوقف کند. بطوریکه از اول سپتامبر واریز کمک هزینه زندگی در آبخازیا را مانع شده است.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یازاکو به نقل از بیزیم مدیا، سرگئی شامبا وزیر امور خارجه رژیم جدایی طلب آبخازیا تایید کرد که روسیه کمک های مالی اجتماعی به این جمهوری را متوقف کرده است.

این اقدام روسیه در گرجستان بدون تردید مورد استقبال قرار نگرفته است. ایراکلی کوباخیدزه نخست وزیر گرجستان گفت که تعلیق کمک های مالی به منطقه جدایی طلب آبخازیا که تحت اشغال روسیه می باشد، “فرآیند جالبی” است. وی با بیان اینکه موضوع بسیار حساس است، خاطرنشان کرد: در مورد این اقدام چیز دیگری نخواهم گفت. من دوباره می گویم که فرآیندهایی که می بینیم جالب هستند.

لازم به ذکر است که مدتی است اخباری مبنی بر بازگرداندن آبخازیا و اوستیای جنوبی به گرجستان بر اساس موافقت روسیه منتشر شده است. دولت مرکزی در تفلیس ضمن اشاره کوتاه به این موضوع بیان کرد که مساله فعلا در سطح فوق پیش خواهد رفت و اکنون مسکو پرداخت های اجتماعی به آبخازیا را متوقف کرده است.

آیا روسیه برای بازگرداندن آبخازیا به گرجستان آماده می شود؟

ابوطالب صمدوف کارشناس سیاسی در این باره می گوید که در ماه های اخیر رد خط همگرایی با غرب توسط دولت گرجستان و نزدیک شدن به روسیه باعث خواهد شد در آینده نزدیک به نفع گرجستان تمام شود.

صمدوف افزود: نمی توان تصادفی تلقی کرد که پس از اعلام نامزدی گرجستان برای عضویت در اتحادیه اروپا، مسیر سیاست خارجی خود را به طور جدی تغییر داد و از غرب دور شد و به مسکو نزدیک شد.

این کارشناس خاطرنشان می کند که اگر توافقی با مسکو وجود نداشت، تفلیس در زمانی که داشت به غرب نزدیک می شد، ناگهان اقدام به دور شدن از غرب را در پیش گرفت.

احتمالاً مذاکرات مشخصی بین روسیه و گرجستان در مورد آبخازیا و اوستیای جنوبی صورت گرفته و در نتیجه توافقاتی حاصل شده است. از این نظر گامی که روسیه اخیرا در قبال آبخازیا برداشته، نشان از آغاز این روند دارد. من فکر می‌کنم این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک اظهارات خاصی در این مورد بیان شود.

به گفته ابوطالب صمدوف در شرایط کنونی می توان انتظار داشت روسیه گام های دیگری نیز در جهت بازگرداندن اراضی گرجستان بردارد. سال ها تفلیس مسیر نزدیک شدن به غرب را در پیش گرفت. ثمره آن را هم دید. کنار گذاشتن این خط در ماه های اخیر و اتخاذ تصمیم نزدیک شدن به روسیه احتمالا در آینده نزدیک نیز به ثمر خواهد نشست. در غیر این صورت، مقامات گرجستان به شدت از تغییر در مسیر سیاست خارجی پشیمان خواهند شد. بیایید فرض کنیم که این اتفاق نخواهد افتاد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=154393

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});