• امروز : جمعه - ۶ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 27 September - 2024
2

آخرین ماه تابستان به کام بورسی‌ها

  • کد خبر : 155752
  • 31 شهریور 1403 - 17:45
آخرین ماه تابستان به کام بورسی‌ها
حجت صیدی، رئیس جدید سازمان بورس، اعلام کرده که ارزش دلاری بورس باید ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار باشد. این در حالی است که ارزش دلاری بازار اکنون در حدود ۱۱۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

جعفر ساعی نیا – یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام/ بورس در تکاپو برای رشد

بازار سهام از دوشنبه تا حدودی از فضای سرد معاملاتی روزهای قبل آن فاصله گرفت و در جریان دادوستدهای آخرین روز معاملاتی شهریور ماه، ۰.۶۲ درصد دیگر بر ارتفاع شاخص‌کل افزوده شد. به این ترتیب نماگر اصلی بورس توانست تا مرز دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد بالا بیاید و در سطح دو میلیون و ۹۷ هزار واحد بایستد. ارزش معاملات روزانه نیز همچنان در سطح سه هزار میلیارد تومان قرار گرفت. این سنجه آماری روز چهارشنبه با افزایش ۲ درصدی به میزان ۳۴۷۳ میلیارد تومان رسید. کارشناسان بازار سرمایه رشد شاخص کل در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه را به طور مستقیم با اظهارات وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس مرتبط می‌دانند. از اینرو معتقدند اگر وعده‌های سیاستگذاران محقق نشود؛ مجددا شاهد سرعت گرفتن خروج پول از بازار خواهیم بود. کما اینکه روز چهارشنبه تالار شیشه‌ای میزبان ۷۱ میلیارد تومان پول حقیقی به ابن بازار بود. حجت صیدی، رئیس جدید سازمان بورس، اعلام کرده که ارزش دلاری بورس باید ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار باشد. این در حالی است که ارزش دلاری بازار اکنون در حدود ۱۱۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. ارزش دلاری بورس خود معلول محرک‌های اصلی نرخ اخزا و بهره بین‌‌‌‌‌‌بانکی، ریسک و سودآوری حقیقی و اسمی شرکت‌هاست که هر سه محرک به‌صورت یک سیستم یکپارچه عمل می‌کنند و بر هم اثر متقابل‌ دارند. در جریان دادوستدهای روز پنجشبه دلار نیما باز هم در کانال ۴۶ هزار تومان به نوسان ادامه داد. به روشنی می‌توان دریافت که پرواز دلار نیما به این کانال بر خوشبینی‌های اهالی بازار سهام افزوده است.

بازار سکه و طلا/ صعود سکه و طلا در پی افزایش قیمت طلای جهانی

مسیر طلا و سکه در آخرین پنجشنبه تابستان از هم جدا شد و با وجود عقب‌نشینی قیمت‌ها در بازار ارز، بازار طلا شاهد ثبت نوسان صعودی قیمت‌ها نسبت به روز گذشته بود؛ روندی که به عقیده معامله گران در پی تحرک صعودی اونس طلا پس از اعلام نتیجه جلسه فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره شکل گرفته است و براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در روزهای آتی هم ادامه خواهد داشت. نوسان صعودی اونس طلا، قیمت طلا و سکه را هم در بازار هوایی کرد و در پی آن طلای آبشده و سکه توانستند در کانال‌های روز چهارشنبه ماندگار شوند. طلای آبشده که معاملات پنجشنبه را در ۱۶ میلیون و ۱۴۷ هزار تومان آغاز کرده بود، در نیمه دوم معاملات مسیر صعودی را در پیش گرفت و با تثبیت جایگاه خود در کانال یاد شده، ‌ ۱۶ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان خرید و فروش شد. قیمت سکه امامی هم که صبح پنجشنبه بدون تغییر نسبت به روز گذشته در ۴۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان بازگشایی کرد، با در پیش گرفتن مسیر صعودی، در پله سوم از کانال ۴۴ میلیون تومان قرار گرفت. پیگیری از تحلیلگران بازارهای مالی حکایت از آن دارد که محدوده ۲۵۷۹ دلار تا ۲۵۸۳ دلار سطح مقاومت فعلی اونس طلاست و اگر شاهد تداوم افزایش قیمت این فلز گرانبها و شکستن مرز مقاومت مهم ۲۵۹۰ دلار باشیم؛ صعود محسوس قیمت محتمل است و مرز مقاومت بعدی اونس طلا ۲۶۰۰ دلار است. به عقیده این گروه در صورت دنده معکوس اونس طلا از ادامه مسیر صعودی خود در جریان معاملات امروز، بازگشت به مرزهای حمایتی ۲۵۱۰ دلار و ۲۵۰۰ دلار محتمل است.

بازار ارز/ بلوکه قیمت دلار

بازار ارز پنجشنبه سرنوشتی متفاوت از بازار طلا و سکه را تجربه کرد و با عقب نشینی از مرزهای یاده شده، در حالت بلوکه قرار گرفت؛ روندی که در پی آن قیمت دلار در بازار هرات که معاملات روز پنجشنبه را در ۵۹ هزار و ۲۰۰ تومان آغاز کرده بود، در نیمه دوم معاملات کانال ۵۹ هزار تومان را از دست داد و در ۵۸ هزار و ۸۰۰ تومان جا خوش کرد. دلار تهران هم در محدوده رنج نوسان کاهشی را به ثبت رساند و در حالی‌که در ۵۹ هزار و ۳۵۰ تومان بازگشایی کرده بود؛ معاملات آخرین روز کاری هفته را در ۵۹ هزار و ۳۰۰ تومان به پایان رساند. قیمت درهم امارات هم به مانند دلار تهران در محدوده رنج نوسان داد و در بازه ۱۶ هزار و ۲۵۰ تومان تا ۱۶ هزار و ۲۷۰ تومان معامله شد. معامله‌گران ارزی معتقدند تداوم سیاست تثبیت ارزی همانند شش ماه اول سال ۱۴۰۲، دلار را در کف کانال ۵۹ هزار تومان نگه داشته است و فعالان بازار همانند نیمه دوم سال ۱۴۰۲ چشم انتظار آغاز افزایش قیمت دلار با رشد تقاضا در بازار هستند.

به عقیده معامله گران فنی کف قیمت دلار همچنان محدوده ۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۵۹ هزار تومان است.
بازار رسمی هم روز پنجشنبه شاهد ثبات قیمت دلار و درهم و کاهش قیمت یورو بود. بر اساس اعلام مرکز مبادله ایران، ‌اسکناس دلار در این روز، ۴۹ هزار و ۴۷۵ تومان قیمت خورد و درهم امارات هم ۱۳ هزار و ۴۷۲ تومان خرید و فروش شد. همچنین یوروی مبادله ای هم ۵۴ هزار و ۹۹۸ تومان نرخ گذاری شد.

بازار طلای جهانی/ طلای جهانی در بالاترین حد خود

قیمت طلا در روز جمعه (۲۰ سپتامبر) نزدیک به بالاترین حد خود باقی ماند و برای افزایش هفتگی آماده شد، زیرا بازارها با کاهش فوق العاده اخیر نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا و نشانه‌هایی از کاهش بیشتر سازگار شدند. قیمت طلا در این روز، در ۲۵۸۶ دلار و ۹۸ سنت در هر اونس حفظ شد و تاکنون حدود ۰.۴ درصد در هفته افزایش یافته است و به دنبال تصمیم فدرال رزرو در مورد کاهش نرخ، قیمت طلا در روز چهارشنبه به رکورد ۲۵۹۹ دلار و ۹۲ سنت افزایش یافت. قیمت طلای آمریکا با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۶۱۱ دلار و ۵۰ سنت رسید. داده‌های وزارت کار ایالات‌متحده در روز پنجشنبه نشان داد تعداد آمریکایی‌هایی که درخواست‌های جدید برای دریافت مزایای بیکاری ارائه کرده‌اند، در هفته گذشته به پایین‌ترین حد در چهار ماه گذشته رسیده است که نشان‌دهنده رشد شغلی خوب در ماه سپتامبر و ادامه توسعه اقتصادی در سه ماهه سوم است. فدرال رزرو سیاست پولی تسهیل کننده خود را با کاهش نیم درصدی نرخ بهره در روز چهارشنبه آغاز کرد و پیش‌بینی کرد که تا پایان سال نیم درصد کاهش بیشتری داشته باشد. بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده ابراز اطمینان کرد که بانک مرکزی به کاهش نرخ بهره ادامه خواهد داد و متعهد شد که هزینه‌ها را برای آمریکایی‌ها کاهش دهد. با این حال، جرد برنشتاین، مشاور کاخ سفید، تصریح کرد که بایدن هرگز با جروم پاول، رئیس فدرال رزرو درباره نرخ ها صحبت نکرده است. بر اساس ابزار CME Fed Watch، معامله‌گران در حال حاضر حدود ۶۰ درصد احتمال کاهش ۲۵ واحدی در نوامبر و ۴۰ درصد احتمال کاهش ۵۰ واحدی را قیمت‌گذاری می‌کنند. شمش بدون بازده در محیطی با نرخ بهره پایین‌تر، سرمایه‌گذاری ترجیحی است.

بازار مسکن/ تب‌وتاب قیمت‌ها در بازار مسکن

داوود بیگی‌نژاد نایب رئیس اتحادیه املاک با اشاره به اینکه ساخت و سکونت در واحدهای ۲۵ متری مانعی بزرگ برای تشکیل کانون خانواده خواهد بود، گفت: دولت و متولیان ساخت مسکن در کشور باید به سمت افزایش تشکیل خانواده حرکت کنند و ساخت و عرضه واحدهای ۲۵ متری در بازار، یک تهدید جدی برای افزایش و جوانی جمعیت به شمار می‌رود. نایب رئیس اتحادیه املاک ادامه داد: این واحدهای کوچک متراژ، تنها برای خوابیدن به صورت شبانه است و امکاناتی برای تشکیل زندگی را فراهم نمی‌کند؛ از سوی دیگر با هیچکدام از معیار و فرهنگ ایرانی – اسلامی تطابق ندارد. باید نسبت به واحدهای کوچک متراژ تدابیر جدی شود تا این الگوی مصرفی عرضه بازار مسکن نشود. این مقام صنفی با اشاره به اینکه در ابتدا باید به صورت نمونه یک واحد ۲۵ متری به نمایش گذاشته شود، سپس در خصوص ساخت و عرضه آن در بازار از سوی مراجع مربوطه تصمیم‌گیری کرد، افزود: هم‌اکنون ظرفیت قابل توجهی در بافت‌های فرسوده وجود دارد که تنها نیاز به نوسازی است و اگر بخواهیم در جهت توسعه بازار مسکن حرکت کنیم باید از این موقعیت‌ها بهره‌مند شویم. وی، همچنین ادامه داد: قیمت مسکن در بازه زمانی یک ساله، ۱۷ درصد افزایش یافته است. وضعیت فعلی این بازار یک زنگ خطر جدی برای مستاجران به شمار می‌رود زیرا قدرت خرید آنها کاهش یافته است.

بازار نفت/ دومین افزایش پیاپی هفتگی قیمت نفت

نفت دومین افزایش پیاپی هفتگی را تجربه کرده است که می‌توان آن را نتیجه کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا و پایین آمدن عرضه نفت این کشور دانست. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز جمعه با ۳۹ سنت معادل ۰.۵۲ درصد کاهش به ۷۴ دلار و ۴۹ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۱۶ سنت معادل ۰.۲۲ درصد کاهش ۷۱ دلار معامله شد. نشانه‌های ضعف رشد اقتصاد در چین به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده دنیا مانع افزایش بیش از حد قیمت نفت می‌شود. هر دوی این شاخص‌های نفتی بیش از ۴ درصد در این هفته افزایش قیمت داشتند. قیمت نفت برنت در دهم سپتامبر برای اولین بار طی سه سال گذشته تا کمتر از ۶۹ دلار در هر بشکه کاهش یافت، اما پس از آن رو به افزایش بوده است. قیمت نفت بیش از یک درصد در روز پنجشنبه یعنی یک روز پس از تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای کاهش ۰.۵ درصدی نرخ بهره، افزایش یافت. پایین آمدن نرخ بهره معمولاً باعث تقویت فعالیت‌های اقتصادی و افزایش تقاضا برای انرژی می‌شود، اما برخی تحلیلگران نگران ضعف بازار کار آمریکا هستند.

فدرال رزرو آمریکا پیش‌بینی کرد نرخ بهره ۰.۵ درصد دیگر تا پایان سال جاری میلادی، ۱ درصد در سال آینده و ۰.۵ درصد در ۲۰۲۶ کاهش خواهد داشت. احتمال کاهش بین ۰.۵ تا ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره تا پایان سال جاری میلادی تا حدی امید به ثبات اقتصاد را بالا برده است. حدود ۶ درصد از تولید نفت خام و ۱۰ درصد از تولید گاز طبیعی در خلیج مکزیک آمریکا پس از طوفان فرانسین متوقف شده بود که تا حدی از قیمت نفت حمایت کرد. کاهش ذخایر نفت خام آمریکا تا پایین‌ترین سطح طی یک سال گذشته هم از عوامل بالا رفتن قیمت نفت بوده است. افزایش تنش‌ها در خاورمیانه خطر اختلال در عرضه نفت این منطقه را بالا برده و بازار را تقویت کرده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=155752

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});