• امروز : جمعه - ۱۳ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 4 October - 2024
2

خوانش و رونمایی از سند ۳۱۳ ساله بخش مهربان سراب

  • کد خبر : 156691
  • 10 مهر 1403 - 14:21
خوانش و رونمایی از سند ۳۱۳ ساله بخش مهربان سراب
یازاکو - ۳۱۳ سال قبل، طهماسب دوم که جزو شاهان خودخوانده و به عبارتی، والی و حاکم مناطق واقع شده در شمالغرب کنونی کشور بود، تصمیم گرفت، بخشی از زمین‌های لایتناهی خود را به فروش برساند، زمینی که سند آن پس از سه قرن، رونمایی و خوانش آن توسط متخصصان خط و میراث فرهنگی، انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، والی شمالغرب در سال ۱۱۳۵ ه.ق (۱۱۰۱ خورشیدی)، قریه «مهربان» یا به تعبیری برگرفته از اسناد به جا مانده از دوران اوج مجموعه ربع رشیدی و قرن هشتم، «مهر آبان» را به قیمت ۲۳۰ تومان تبریزی، فروخته است که نمودی از برون‌سپاری امروزی و واگذاری بخشی از دارایی‌های دولت به بخش خصوصی و خارج از آن است.

سند که در سال ۷۴ به قیمت چهار میلیون تومان و کم‌تر از هزینه واقعی آن از آقای «محبوب بیک‌زاده مهربانی» خریداری شده است،‌ پر است از قربان صدقه‌ در وصف طهماسب دوم، حاکم وقت که خریداران و تنظیم‌کنندگان مبایعه نامه، نصف سند یک و نیم متری را به وصف صفات جلالیه ملوکانه اختصاص داده‌اند.

سند، ممهور به مهر حاکم شمالغرب، طهماسب دوم بوده و حاشیه‌نویسی شده است که بخش‌هایی از آن در نشستی علمی و تخصصی در مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمالغرب کشور توسط متخصصان این امر، خوانش شد.

به زعم کارشناسان، سند ۳۱۳ ساله بخش مهربان سراب، واقع در آذربایجان شرقی، توسط فرد یا افرادی آشنا و مسلط به علم فقه و حقوق وقت، تنظیم شده و مباحث حقوقی به کار رفته در آن به قدری دقیق است که جای هیچ حرف و سخن و بحث و جدلی بر سر حق‌آبه و راه‌ و مسائل این چنینی، باقی نمانده است.

جالب توجه‌ترین بخش در خصوص سند قدیمی و فاخر بخش مهربان که در آن زمان، قریه‌ای متعلق به طهماسب دوم بوده، چگونگی مرمت آن است که با استفاده از کاغذ تیشو شش گرمی و طی فرایندی تخصصی انجام شده است.

به گفته خانم تبریزی، کارشناس تنظیم و توصیف اسناد، این سند قبل از مرمت برای ضدعفونی به تهران ارسال و تحت گاز فشرده اتیلن، هواگیری و چند روز بعد با استفاده از هیدروکسید باریوم، اسیدزدایی و سپس، گردگیری شده‌ و پشت سند با استفاده از کاغذ تیشو شش گرمی و پنس‌های مخصوص، جمع گردیده و سر هم بندی شده است.

این کارشناس با اشاره به بخشی از روند رنگ‌آمیزی اسناد قدیمی، گفت: اسناد قدیمی به وسیله چای کیسه‌ای رنگ آمیزی می‌شوند و مرمت‌گر به دلیل هویت تاریخی اسناد اجازه دستکاری در آنان را ندارد. در ادامه مراحل اسناد توسط دستگاه پرس فشرده شده و دوره‌های آن توسط کاتر بریده می‌شود و با استفاده از روش‌های مذکور حداقل پنجاه سال به عمر سند افزوده می‌شود. سن سند با توجه به نوع مواد مورد استفاده در سند از جمله کاغذ و قلم، نوع خط، دستخط و چسب و رنگ آن، قابل حدس است‌.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که روستاهای مذکور در اطراف مهربان در سند مانند اوشتلق، کردکندی، کچلاب، زرنق و کوچ (کیویج کنونی) که از آن‌ها نام برده شده است، هنوز هم به همان شکل موجود بوده و تنها اسامی چند روستای مجاور، اندکی تغییر یافته است.

رونمایی و خوانش سند بخش مهربان به عنوان قدیمی‌ترین سند موجود در مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه شمالغرب کشور، در حالی با حضور فعالان این عرصه صورت گرفت که مدیر این مرکز از تداوم و استمرار سلسله نشست‌ها با هدف بررسی حافظه تاریخی و میراث مکتوب به سبب اهمیت آن و بهره‌مندی از نظر متخصصان و آشنایی مردم با اسناد فاخر و ارزشمند ملی، خبر داد.

جهانبخش سلمانیان،مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه شمالغرب کشور، با اشاره به مغفول ماندن میراث ناملموس و اسناد به ویژه در شمالغرب کشور به نقش رسانه‌ها و اهمیت کار رسانه‌ای در تبیین ارزش این آثار و آشناسازی مردم با آن‌ها و اهمیت دادن به جنبه‌های هویتی و جلوگیری از هویت‌زدایی اسناد، اشاره کرد و افزود: اصحاب رسانه می‌توانند با وجود تکثر اخبار در عصر حاضر، رویدادهای مربوط به این حوزه را نیز به سمع و نظر مردم برسانند.

وی تصویب قانون، اما عدم تخصیص بودجه را از جمله مشکلات موجود در این حوزه عنوان کرد و بهره‌بندی از ظرفیت بخش خصوصی و پای کار آوردن این بخش را از جمله راهکارها دانست.

وی مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال غرب کشور را نه محلی برای آرشیو و موزه‌ای مرده؛ بلکه محلی برای رجوع پژوهشگران این حوزه، معرفی کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=156691

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});