• امروز : جمعه - ۱۳ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 4 October - 2024
2

باروتِ بیروت، مسری است

  • کد خبر : 156714
  • 10 مهر 1403 - 17:30
باروتِ بیروت، مسری است
وقایع طی این چند روز و چند ماه اخیر چنان سریع در حال دگردیسی است که حتی نمی‌توان برای خاورمیانه، از واژه پیش‌بینی استفاده کرد.

یازاکو؛ محمود سعید؛ ژورنالیست – طی یک هفته، حزب‌الله در لبنان، لطمات جبران‌ناپذیری خورده و این وقایع بر جایگاه شیعیان لبنان که حدود سی درصد لبنانی‌ها را شکل می‌دهند، آسیب خواهد رساند. اگر چه بخشی از بدنه سیاسی شیعیان لبنان با جنبش امل به رهبری نبیه بری که رئیس پارلمان لبنان نیز است، همچنان اثرگذار خواهد بود اما بی‌شک ضربه سنگینی با ترور سیدحسن بر زیرساخت‌های قدرت شیعیان وارد خواهد آمد.

برکناری صبحی طفیلی، اولین دبیرکل حزب‌الله در سال نودویک میلادی و حتی ترور سیدعباس موسوی، دومین دبیرکل حزب‌الله در سال نودودو میلادی، تا حدودی ریشه‌های حزب‌الله را در لبنان مستحکم‌تر کرده بود و حزب‌الله با آن وقایع، طرز بازی سیاسی و نظامی را در زمین قدرت آموخته بودند.

اگر واقع‌بینانه به مسائل چند ماه اخیر بنگریم باید قبول کنیم که انفجار پیجرها و در نهایت ترور سیدحسن و سایر مقامات حزب‌الله دو موضوع را آشکار می‌سازد: نفوذ اطلاعاتی گسترده موصاد و سهل‌انگاری اطلاعاتی حزب‌الله.

همه این‌ها البته هشدار بزرگ برای مخالفان تل‌آویو است. اینکه می‌گوییم باروتِ بیروت، قابل سرایت است یعنی مخالفان اسرائیل، به‌جد باید درزهای اطلاعاتی و امنیتی خود را مرتفع سازند و از سوی دیگر، با نگاهی واقعی، ضعف‌ها و قوت‌ها را بررسی کنند تا آنچه بر سر ضاحیه بیروت آمد، در جای دیگر تکرار نشود.

 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=156714

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});