• امروز : جمعه - ۱۳ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 4 October - 2024
1

تولید ۲۰۰ هزارتن بذر رسمی از ارقام مختلف گندم دیم در کشور

  • کد خبر : 156803
  • 11 مهر 1403 - 15:00
تولید ۲۰۰ هزارتن بذر رسمی از ارقام مختلف گندم دیم در کشور
یازاکو - در سال زراعی جاری برای کاشت چهار میلیون هکتار گندم دیم حدود ۲۰۰ هزارتن بذر موددنیاز کشت دیم با تلاش محققین این مؤسسه تولید شده است .

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، روستایی رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم امروز در گفت و گو با خبرنگار در مرکز دیم کشور در مراغه اظهار کرد: رعایت دستورالعمل‌های فنی مؤسسه و دانش بینان کردن کشاورزی دیم موجب افزایش ۳۵ درصدی در تولید محصولات زراعی در سال گذشته است.

وی افزود: از مهم‌ترین عوامل مؤثر در افزایش بهره و راندمان تولید می‌توان به استفاده از ارقام پرمحصول، تاب‌آور و دارای دامنه مناسبی از مقاومت به بیماری‌ها، افزایش ضریب نفوذ ارقام جدید در دیمزارها، استفاده کود پایه در کشت پاییزه، مقدار مناسب بذر در واحد سطح، تاریخ و عمق کشت مناسب اشاره کرد.

رئیس مؤسسه تحقیقات دیم اظهار داشت، برای افزایش تولید گندم دیم مهم‌ترین فاکتور تأثیرگذار را مدیریت مناسب زمان کاشت برای به‌کارگیری دانش فنی است.

وی گفت: اگر در زمان کاشت توصیه‌های تحقیقاتی به‌خوبی بکار گرفته شوند، امکان تولید محصول اقتصادی برای بهره‌بردار تحت هر شرایطی فراهم خواهد شد. چون دانش فنی و بسته‌های زراعی برای سناریوهای مختلف (خشکسالی، شرایط نرمال و ترسالی) تهیه شده است و کشاورزان عزیز بایستی بیشترین دقت در مدیریت کاشت را داشته باشند.

روستایی استفاده از کودهای پایه در پاییز به میزان ۸۰ کیلوگرم کود اوره و ۵۰ کیلوگرم سوپر فسفات تریپل (موقع کشت و با جاگذاری کود زیر بذر) را یکی از عوامل مهم پایداری و افزایش تولید گندم در دیمزارها برشمرد و افزود: مصرف یک کیلو کود ازته در پاییزه موجب افزایش ۱۰ الی ۱۲ کیلوگرمی عملکرد گندم در دیمزارها خواهد شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=156803

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});