• امروز : دوشنبه - ۱۶ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 7 October - 2024
2

مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم ۲ رقم جدید گیاه علوفه ای معرفی کرد

  • کد خبر : 157248
  • 16 مهر 1403 - 9:59
مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم ۲ رقم جدید گیاه علوفه ای معرفی کرد
یازاکو - رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم گفت: با تلاش محققان این مؤسسه در بخش گیاهان علوفه‌ای، تعداد ۲ رقم جدید «خلر» به نام‌های «سیمکی» و «سپیده» برای کاشت در دیمزارهای مناطق دیم گرمسیری و نیمه‌گرمسیری کشور معرفی شد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، «مظفر روستایی» در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: از ویژگی‌های بارز این ارقام می‌توان به عملکرد بالای علوفه‌ی تر و خشک، عملکرد دانه و وزن صد دانه بالا، تنوع ژنتیکی زیاد و متحمل به بیماری‌ها اشاره کرد.

مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم ۲ رقم جدید خلر معرفی کرد۵۴ پایگاه نوآوری کشت دیم در کشور فعال است

وی اظهار کرد: با معرفی این ۲ رقم جدید، تعداد ارقام علوفه این مؤسسه برای اقلیم‌های مختلف در کشور به ۹ رقم افزایش یافت و پیش‌بینی می‌شود با تکثیر و تولید این ارقام، میزان تولید گیاهان علوفه‌ای در دیم‌زارها افزایش یابد.

به گفته وی میانگین عملکرد علوفه خشک رقم خلر «سیمکی» ۶.۴۸۳۷ تن و عملکرد دانه ۱.۷۱۹ تن در هکتار به ترتیب ۱.۱ و ۶.۷ درصد نسبت به شاهد برتری داشته است که از نظر ارزش علوفه خشک ۲ میلیون و ۵۰ هزار ریال و از نظر عملکرد دانه ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال در هر هکتار سود بیشتری از شاهد نصیب بهره‌برداران خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین میانگین عملکرد علوفه خشک رقم سپیده در حدود ۳.۰۶۵ تن و عملکرد دانه ۱.۰۸۵ تن در هکتار به ترتیب با ۱.۳ ۱ و ۲۱.۹ درصد نسبت به شاهد برتری داشته است که از نظر ارزش علوفه خشک به ۹ میلیون و ۳۵۳ هزار و ۷۹ ریال و از نظر عملکرد دانه ۳۵ میلیون و ۱۷۵ هزار و ۱۰۹ ریال در هر هکتار سود بیشتری از شاهد نصیب بهره‌برداران خواهد شد.

«خلر» گیاهی است علفی و پیچک‌دار که برگ‌های آن دارای ۲ برگچه باریک دراز و نوک تیز است؛ گل‌های آن به رنگ سبز مایل به سفید یا مایل به زرد و یا مایل به قرمز است و میوه آن به شکل غلاف باقلا که دانه‌های خلر در آن قرار دارد.
به گزارش ایرنا بخش ستادی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه و معاونت آن در کرمانشاه قرار دارد؛ این موسسه دارای پنج ایستگاه‌ اصلی در مناطق مختلف کشور است که نماینده آن اقلیم به شمار می‌رود.

ایستگاه تحقیقاتی «مراغه» نماینده اقلیم سرد، ایستگاه «قاملو» در کردستان نماینده اقلیم بسیار سرد، ایستگاه «سرارود» در کرمانشاه به عنوان نماینده اقلیم معتدل سرد، ایستگاه گچساران در کهکیلویه و بویراحمد نماینده اقلیم گرمسیری و ایستگاه «شیروان» در خراسان شمالی نماینده اقلیم معتدل سرد و خشک است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=157248

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});