• امروز : یکشنبه - ۲۹ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 20 October - 2024
2

دلار، سکه و طلا در آستانه فروپاشی

  • کد خبر : 157856
  • 21 مهر 1403 - 12:00
دلار، سکه و طلا در آستانه فروپاشی
یازاکو - تنش های اخیر در خاورمیانه باعث شد که قیمت دلار در بازار آزاد با افزایش روبه رو شود و در مقابل به واسطه این موضوع قیمت طلا و سکه نیز روند افزایشی را تجربه کردند.

یازاکو، جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ دلار تحت تاثیر تنش‌های منطقه

تنش های اخیر در خاورمیانه باعث شد که قیمت دلار در بازار آزاد با افزایش روبه رو شود و در مقابل به واسطه این موضوع قیمت دلار نیمایی نیز روند روبه بالا به خود گرفت و به عدد ۴۷ هزار و ۴۰۰ تومان رسید.

کارشناسان پیش بینی می‌کنند که با توجه به شرایط کشور، قیمت دلار نیمایی به صورت بسیار آهسته روند افزایشی را تجربه کند.

مریم محبی، کارشناس بازار‌های مالی گفته است: بالغ بر دو سال است که ارزش دلار در محدوده ۵۵ الی ۶۳ هزار تومان درحال نوسان است. اگر در کنار این موضوع مبلغ کسری بودجه و تورم کشور را قرار دهیم و از سوی دیگر تورم آمریکا را در نظر بگیریم متوجه می‌شویم که ارزش ذاتی دلار مبالغی بالاتر از اعداد فعلی باشد. اما به دلیل اینکه افزایش درآمد‌های ارزی حاصل از نفت ایران را شاهد بودیم این امر باعث شده سیستم شناور مدیریتی بر روی ارزش در کشور قابلیت این را داشته باشد که با تزریق ارز توسط بانک مرکزی به بازار شاهد کنترل نرخ ارز باشیم.

محبی گفت: در واقع علی‌رغم اینکه ارزش ذاتی دلار در حال افزایش است؛ اما به دلیل درآمد‌های نفتی دولت تا حدودی قادر به مهار کردن این قیمت بوده است.

وی با اشاره به تنش و جنگ در خاورمیانه توضیح داد: مسئله‌ای که افزایش قیمت دلار را در این روز‌ها در پی داشته است. مسئله افزایش ریسک‌های سیستماتیک ایران به دلیل تنش‌های خاورمیانه مخصوصا هم‌پیمانان ایران همانند حزب‌الله لبنان که باعث ترس در بازار و افزایش آرام نرخ دلار شده است.

این کارشناس بازار‌های مالی تاکید کرد: به نظر می‌رسد روند افزایش قیمت دلار به نرمی ادامه‌دار باشد و به زودی شاهد ورود دلار به محدود‌های بیش از ۶۵ هزار تومان باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر پیش‌بینی‌ها قابل استناد نیست؛ چراکه بحث ریسک‌های سیستماتیک و تنش‌ها به تمامی تحلیل‌ها ارجحیت دارد و می‌تواند تمامی تحلیل‌ها را زیرسوال ببرد.

بازار سکه و طلا/ پیش بینی قیمت طلا و سکه

این هفته قیمت طلا و سکه همگرایی بالایی با قیمت دلار نشان داد. معامله‌گران روند کلی بازارهای مالی را در شش‌ماهه دوم سال صعودی می‌دانند. آن‌ها معتقدند روند‌های کاهشی استراحت‌های موقتی در روند صعودی است.

کارشناسان اقتصادی پیش بینی قیمت طلا و سکه را وابسته به روند قیمت دلار در بازار می‌دانند. بازاری که به اعتقاد آن‌ها پیش‌بینی هر گونه چشم‌اندازی در آن دشوار شده است.

قیمت سکه امامی پنج‌شنبه ۱۹ مهر با رشد ۸۰۰ هزار تومانی روی رقم ۴۹ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان معامله شد. قیمت سکه‌ بهار با افزایش ۳۵۰ هزار تومانی روی رقم ۴۳ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان ایستاد.

گفتنی است قیمت نیم‌‌‌سکه و ربع‌‌سکه هر یک با رشد ۱۰۰ هزار تومانی به‌ترتیب روی رقم ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد. سکه گرمی با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی روی رقم هشت میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی ایستاد.

قیمت طلا روز پنجشنبه افزایش داشت. هر مثقال طلای ۱۸ عیار با رشد ۱۱۷ هزار تومانی با رقم ۱۷ میلیون و ۷۳۱ هزار تومانی معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار با رشد ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومانی به کانال چهار میلیون و ۹۲ هزار تومانی ایستاد. قیمت طلای دست دوم نیز با رقم چهار میلیون و ۳۸ هزار تومانی معامله شد.

بازار سهام/ گروه خودرویی در صدر برترین ارزش معاملاتی بازار بورس

ارزش بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه به عدد ۶۷۹۰ همت رسید. ارزش معاملات نیز حوالی ۵۵۰۰ ماند تا همچنان محدوده دامنه نوسان در بازار اجازه تغییرات بیش از این را ندهد. شاخص کل نیز در محدوده ۲ میلیون و ۹۹ هزار واحدی قرار گرفته است.

پس از حدود ۲ هفته گروه خودرویی مجدداً به صدر برترین ارزش معاملاتی بازار نشست و گروه بانکی با عقب‌نشینی رتبه دوم را به خود اختصاص داد. خودرویی‌ها ۱۶۶ میلیارد تومان ارزش معاملاتی را ثبت کرده‌اند. گروه بانکی نیز ۱۱۷ میلیارد تومان ارزش معاملاتی را در پایان جلسه معاملاتی روز چهارشنبه داشتند.

فرآورده‌های نفتی نیز برای دومین روز پیاپی بود که جز سه گروه برتر بازار از نظر ارزش معاملاتی بود.

نظر حجت اله صیدی رئیس جدید سازمان بورس بعد از گذشت چند روز از روی کار آمدنش همچون مدیران قبلی حفظ دامنه محدود روی بازار است تا بلکه بازار به روال قبل باز گردد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران همچنان در محدودیت به کار خود ادامه می‌دهد. همچنان بررسی تکنیکال آن جز با خطا همراه نیست. چرا که اصلی‌ترین موضوع در تحلیل که حجم و ارزش معاملات است در این روزها سرد پاییزی از بین رفته است. خلاصه وضعیت بازار سرمایه در این روزها همانند همان دیروزی است.

بازار مسکن/ اوضاع وخیم بازار مسکن

اوضاع مسکن در سال‌های اخیر آنقدر بحرانی شده که برای صحبت از آن نیازی به آمار و ارقام نیست. مردم با تمام وجود فشار هزینه‌های بالای مسکن را حس می‌کنند. سختی هزینه‌های مسکن به جایی رسیده که به استناد مرکز آمار ایران، خانوار‌های شهری در سال ۱۴۰۲، ۴۲/۴ درصد از درآمد خود را صرف پرداخت هزینه مسکن کرده‌اند. هرچند که بانک مرکزی، آماری از نرخ تورم سال ۱۴۰۲ ارائه نداده است، اما نرخ ۵/ ۴۶ درصدی تورم ۱۴۰۱ نشان از این دارد که مردم به‌خصوص مستأجران امکان پس‌انداز ندارند، بنابراین عجیب نیست که مدت انتظار خرید خانه در تهران به ۱۵۲ سال رسیده است. این در حالی است که ۱۵ بانک به وظیفه قانونی خود برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان نهضت ملی مسکن عمل نکرده‌اند و هیچ وامی به مردم برای این طرح نپرداخته‌اند.

مجلس شورای اسلامی برای حل بحران مسکن، قانون «جهش تولید مسکن» را تصویب کرد. دولت قبل هم طرح «نهضت ملی مسکن» را آغاز کرد، اما آن‌چنان که باید مشکلات مردم حل نشد. اگر چه نهضت ملی مسکن به گفته کارشناسان در نفس خود اقدام شایسته‌ای است، اما به گفته کارشناسان مسکن، پرداخت نکردن تسهیلات از طرف بانک‌ها، عمودی‌سازی و ورود بخش خصوصی به این طرح سبب شد تا مردم نتوانند کلید خانه خود را از دولت تحویل بگیرند. در حال حاضر دولت چهاردهم متولی ساخت مسکن ملی است که با بازنگری به مشکلاتی که تا الان وجود داشته است، می‌تواند مسیر درست افقی‌سازی و واگذاری زمین به مردم را پیش بگیرد.

بازار طلای جهانی/ افزایش ادامه‌دار طلای جهانی

طلای جهانی با ۱.۱ درصد افزایش به ۲۶۵۸ دلار و ۴۲ سنت در هر اونس رسید و برای دومین جلسه متوالی افزایش یافت. طلای آمریکا با ۱.۴ درصد افزایش به ۲۶۷۶ دلار و ۳۰ سنت رسید.

دانیل پاویلونیس، استراتژیست ارشد بازار در RJO Futures گفت، اقتصاد نسبتاً قوی است و فدرال رزرو به دنبال کاهش نرخ بهره هستند، زیرا برخی از بخش‌ها مانند مسکن به طور قابل‌توجهی کند شده‌اند.

قیمت‌های تولیدکننده ایالات‌متحده در ماه سپتامبر بدون تغییر باقی ماند و با توجه به چشم‌انداز تورمی مطلوب، از انتظارات برای کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه آینده حمایت کرد. جیم ویکوف، تحلیلگر ارشد بازار در کیتکو متالز گفت، فدرال رزرو در مسیر کاهش دو چهارم واحدی نرخ بهره در سال جاری باقی می‌ماند.

پاویلونیس افزود، انتظار می‌رود طلا تا سال ۲۰۲۵ به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی، نگرانی‌های تورم و عدم اطمینان انتخابات به ۳۰۰۰ دلار آمریکا برسد. دلار در روز جمعه در برابر همتایان خود به پایین‌تر از بالاترین حد دو ماه اخیر رسید.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که افزایش قیمت طلا با توجه به داده‌های روز پنج‌شنبه است که نشان می‌دهد قیمت‌های مصرف‌کننده آمریکا در ماه گذشته اندکی بیشتر از حد انتظار افزایش یافته است، اما افزایش سالانه تورم کمترین میزان در بیش از ۳.۵ سال گذشته بوده است.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره با ۱.۱ درصد افزایش به ۳۱.۵۴ دلار رسید و پلاتین با ۱.۹ درصد افزایش به ۹۸۶.۱۵ دلار رسید وهر دو فلز در مسیر کاهش هفتگی قرار گرفتند. پالادیوم ۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۱۰۶۳ دلار و ۵۵ سنت رسید، اما در هفته نزدیک به ۵ درصد افزایش داشت.

بازار نفت/ قیمت نفت تحت تأثیر تنش‌های خاورمیانه و طوفان فلوریدا

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۳۶ سنت معادل ۰.۴۵ درصد کاهش به ۷۹ دلار و ۴ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲۹ سنت معادل ۰.۳۸ درصد کاهش ۷۵ دلار و ۵۶ سنت معامله می‌شود.

هر دوی این شاخص‌های نفتی بیش از ۱ درصد طی یک هفته گذشته افزایش قیمت داشتند.

قیمت شاخص‌های نفتی در این ماه پس از حمله موشکی ایران افزایش یافته است.

کشورهای حاشیه خلیج فارس در حال رایزنی با واشنگتن برای جلوگیری از حمله اسرائیل به تاسیسات نفتی ایران هستند، چون نگرانند متحدان تهران پایگاه‌های نفتی آنها را مورد هدف قرار دهند.

طوفان میلتون هم بر قیمت نفت تاثیر گذاشته است. این طوفان پس از ایجاد خرابی‌های گسترده در فلوریدا به اقیانوس اطلس رسیده است.

فلوریدا با کمبود بنزین مواجه شده و حدود یک چهارم از ۷۹۱۲ پمپ بنزین در این ایالت بدون سوخت هستند. به نظر می‌رسد مصرف سوخت در فلوریدا پس از طوفان کاهش یافته باشد.

فلوریدا سومین ایالت بزرگ مصرف‌کننده بنزین در آمریکاست، اما هیچ پالایشگاهی در این علت وجود ندارد. بنابراین کاملاً وابسته به واردات دریایی است.

در زمینه عرضه، شرکت ملی نفت لیبی در روز جمعه اعلام کرد تولید نفت خود را به سطح قبل از بحران بانک مرکزی رسانده و ۱.۲۵ میلیون بشکه در روز تولید دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=157856

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});