• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
11

ظریف: واکسن روسی کرونا در ایران ثبت شد

  • کد خبر : 1579
  • 08 بهمن 1399 - 10:50
ظریف: واکسن روسی کرونا در ایران ثبت شد
وزیر امور خارجه ایران روز سه شنبه از ثبت واکسن روسی کرونا با نام "اسپوتنیک وی" در ایران خبر داد.

به گزارش یاز اکو، محمد جواد ظریف که به مسکو سفر کرده است ، این خبر را در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف همتای روس خود اعلام کرد.

ظریف گفت: واکسن روسی اسپوتنیک وی روز گذشته در ایران ثبت و از سوی مقامات بهداشتی ایران تایید شد و امیدواریم بزودی بتوانیم این واکسن را هم خریداری کنیم و هم از طریق موسسات مربوطه ایران و روسیه، تولید مشترک آن را داشته باشیم.

اسپوتنیک وی نخستین واکسن ضدکرونای روسیه است که توسط مرکز ویروس شناسی گاملیا وابسته به وزارت بهداشت روسیه در مسکو ساخته شده است و حرف وی (v) بعد از اسپوتنیک همان حرف اول کلمه انگلیسی victory (ویکتوری) به معنای پیروزی است.

این واکسن با مشارکت صندوق سرمایه گذاریهای مستقیم روسیه (تشکیلات دولتی تامین کننده مالی طرح های سرمایه گذاری) ساخته شده است و در ماه اوت سال ۲۰۲۰(مرداد) به ثبت رسید.

تاکنون دو میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی تولید شده است.  

واکسیناسیون کرونا در مسکو با واکسن اسپوتنیک وی از روز ۵ ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ (۱۵ آذر ماه) و در سراسر روسیه از روز ۱۵ همان ماه (۲۵ آذر) با توزیع یک و نیم میلیون دوز واکسن اسپوتنیک  روی. پزشکان و معلمان آغاز شد.

اسپوتنیک وی مراحل پایانی آزمایش بالینی (آزمایش روی انسان) را می گذراند و تا کنون ۳۸ هزار نفر افراد داوطلب در روسیه با تزریق دوز اول تحت ازمایش قرار گرفته و حدود ۳۴ هزار داوطلب هم دوز دوم این واکسن تزریق شده است.  

کیریل دمیتریف رئیس صندوق سرمایه گذاری های مستقیم روسیه به تازگی اعلام کرد با تولید دهها میلیون دوز واکسن «اسپوتینک وی» از فوریه (بهمن) به واکسیناسیون عمومی علیه کرونا شتاب خواهیم داد.

دمیتریف در برنامه شبکه «روسیه ۱» گفت: «تولید کنندگان ما اساسا طرح های تولید خود را بهبود بخشیده اند و در ژانویه به مراتب بیشتر از آنچه که برنامه ریزی شده بود تولید خواهد شد. ما قادر خواهیم بود که تولید دهها میلیون دوز واکسن را از فوریه آغاز کنیم».

وزیر خارجه با بیان اینکه اینکه گسترده کردن برجام خطر بسیار بزرگی است، اظهار کرد: برخی کشورها تعهدات خود را به موضوعات دیگر منوط کردند.

وی با بیان اینکه ترامپ در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و به تحریم ایران پرداخت، افزود: آمریکا حتی کشورهایی را که برجام را رعایت می کردند مجازات کرد. 

وزیر خارجه گفت: ما یک سال صبر کردیم بر اساس برجام تلاش کردیم و می خواستیم کشورهای اروپایی را وادار کنیم که آن را اجرا کنند. در سال ۲۰۱۹ اعلام کردیم که تعهدات خود را کاهش می دهیم و در همان سال با رعایت استراتژیک شروع به کاهش تعهدات خود کردیم. متاسفانه کشورهای اروپایی نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند. 

ظریف گفت: مجلس شورای اسلامی مصوبه ای را تصویب کرد که موظف به اجرای آن هستیم که بر اساس آن اورانیوم را تا ۲۰ درصد غنی سازی می کنیم و دیگر اینکه اجرای پروتکل الحاقی را متوقف می کنیم که از ۲۱ تا ۲۳ فوریه اگر گامهای لازم برای احیای همکاریهای اقتصادی ما در مسیر لازم برداشته نشود، توقف اجرای پروتکل الحاقی باید عملیاتی شود و ما طبق قانون موظف هستیم این کار را انجام دهیم.

وی ادامه داد: اگر طرف آمریکایی به تحریم های خود پایان دهد و از مداخله در همکاریهای اقتصادی ایران با جهان خودداری کند و ما شاهد نتایج این اقدام آنها باشیم تهران به اجرای تعهدات خود در برجام خواهد پرداخت.

 ظریف یادآوری کرد که مقام معظم رهبری فرموده است اگر آمریکا به تعهدات خود در برجام بازگردد ما نیز برمی گردیم.

روابط ایران و روسیه اصیل است
ظریف درباره روابط ایران و روسیه گفت با نکاتی که وزیر امور خارجه روسیه در دیدار امروز گفت موافقم. روابط ایران و روسیه اصیل است و وابسته به کشورهای دیگر نیست. دو کشور در عرصه بین المللی دیدگاههای مشترک دارند. ما دیدگاههایمان در مسائل سوریه و یمن بسیار نزدیک به یکدیگر است. این سابقه روابط ما از کل تاریخ آمریکا بیشتر است و وابسته به هیچ کشوری نیست.

وی ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که آملریکا در روابط بین دو کشور خلل ایجاد نکند و از مواضع خود علیه ما دست بردارد. آنچه که از دولت جدید آمریکا شنیده ایم اعلام موضع بوده است. 

ظریف گفت: ما اعلام کرده ایم که آمریکا تحریم هایی را علیه ایران اعمال کرده و هرگاه این اقدام را متوقف کند، ایران هم پاسخ می دهد.

به گفته ظریف، نوع روابط ما (ایران) با روسیه محکم است و مستحکم تر خواهد شد. ایران یک عضو متعهد به مقررات بین المللی است ما همواره تعهدات خود را اجرا کردیم. آمریکا حتی در دوره اوباما، برجام را خوب اجرا نکرد و این باعث شد که کشورهای اروپایی هم توافق هسته ای را خوب اجرا نکنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=1579

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});