• امروز : یکشنبه - ۲۹ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 20 October - 2024
1

آذربایجان، محور مبادلات تجاری و اقتصادی در مسیر جاده ابریشم است

  • کد خبر : 158692
  • 28 مهر 1403 - 19:00
آذربایجان، محور مبادلات تجاری و اقتصادی در مسیر جاده ابریشم است
یازاکو - استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه آذربایجان در طول تاریخ محور مبادلات تجاری و اقتصادی در مسیر جاده ابریشم بوده، گفت: دولت پزشکیان به دنبال گسترش مراودات تجاری و اقتصادی با همه کشورها به‌ ویژه کشورهای همسایه است و آذربایجان شرقی می‌تواند در این زمینه نقش محوری و تعیین‌کننده داشته باشد.

بهرام سرمست روز شنبه در دیدار با سفیر جمهوری ازبکستان در ایران، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در دوره‌ای که با ریاست‌جمهوری دکتر پزشکیان آغاز شده به دنبال گسترش مراودات تجاری، اقتصادی و سیاسی با همه کشورهای دنیا به‌ ویژه همسایه و منطقه است.

وی اظهار کرد: به هیأت دولت پیشنهادی ارائه کرده‌ایم تا آذربایجان شرقی محور توسعه روابط ایران با کشورهای همسایه باشد که مورد پذیرش دکتر پزشکیان قرار گرفته و قرار است طرحی در این خصوص به دولت ارائه شود.

سرمست افزود: آذربایجان شرقی علاوه بر داشتن صنایع مادر و شهرک‌های صنعتی فعال، دارای شهرک سرمایه‌گذاری خارجی نیز بوده و همچنین منطقه آزاد تجاری ارس به‌عنوان ظرفیت مهم در منطقه نقش ایفا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه صنعتگران نام‌آور و نام‌آشنایی در دنیا داریم، گفت: اتاق بازرگانی تبریز اولین اتاق ایران بوده و بعضی از محصولاتی که در استان تولید می‌شود مانند فرش، چرم و کفش، خشکبار، شیرینی و شکلات، در دنیا مشهور است.

وی به ظرفیت‌های کم‌نظیر آذربایجان شرقی در حوزه معدن هم اشاره کرد و افزود: جاذبه‌های گردشگری و طبیعی استان از روستای تاریخی کندوان گرفته تا مقبره‌الشعرا و مسجد کبود، نشان‌دهنده تاریخ غنی آذربایجان است که مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.

سرمست ادامه داد: در زمینه صادرات غیرنفتی نیز آذربایجان شرقی دارای سابقه و پیشینه بوده و رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز از تجار خوشنام تبریز است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به قرارداد تجارت ترجیحی بین ایران و ازبکستان، گفت: در این قرارداد، تعداد کالاها برای کاهش تعرفه تجاری ۲۹ قلم بوده که از این تعداد، ۱۸ قلم مورد پذیرش واقع شده و انتظار داریم این اقلام افزایش یابد.

وی با اشاره به اشتراکات فرهنگی ۲ کشور، اظهار کرد: خواهان افزایش مراودات تجاری و اقتصادی با ازبکستان هستیم و انتظار داریم که ازبکستان هم همانند دولت جمهوری اسلامی ایران، دریافت ویزا را برای اتباع ایرانی لغو کند.

همکاری با ایران در تمام حوزه ها گسترش می یابد

سفیر جمهوری ازبکستان در ایران هم در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به تبریز، گفت: همکاری ما با ایران و در رأس آن آذربایجان شرقی در تمام زمینه‌ها گسترش خواهد یافت.

فریدالدین نصریف افزود: هرسال ۱۵ میلیون گردشگر از سراسر دنیا به ازبکستان سفر می‌کنند و تمایل داریم مردم تبریز و گردشگران ایرانی هم به کشور ما سفر کنند.

وی ادامه داد: چندین مذاکره با اتاق بارگانی تبریز درخصوص افزایش مراودات تجاری داشتیم که امیدواریم با پیگیری دو طرف عملیاتی شود.

سفیر ازبکستان با اشاره به دیدار هفته گذشته روسای جمهور ایران و ازبکستان در عشق‌آباد، گفت: در ازبکستان مرکزی برای فعالیت سرمایه‌گذاران خارجی آماده کرده‌ایم و علاقه داریم شرکت‌های آذربایجان شرقی هم در این مرکز حضور یابند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=158692

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});