• امروز : یکشنبه - ۲۹ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 20 October - 2024
2

ارزش مبادلات تجاری آذربایجان‌غربی به ۱۹۸۶ میلیون دلار رسید

  • کد خبر : 158766
  • 29 مهر 1403 - 12:30
ارزش مبادلات تجاری آذربایجان‌غربی به ۱۹۸۶ میلیون دلار رسید
یازاکو - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: ارزش مبادلات تجاری استان در نیمه نخست امسال با وزن بیش از ۳.۳ میلیون تن به ۱۹۸۶ میلیون دلار رسید.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، صابر پرنیان با اشاره به ارزش مبادلات تجاری استان در نیمه نخست امسال گفت: امسال ۱۴۸۹ قلم کالا با وزن بیش از ۳ میلیون تن به ارزش ۱۳۹۰ میلیون دلار به ۵۹ کشور صادر شده است.

وی ادامه داد: همچنین ۱۶۷۳ قلم کالا با وزن بیش از ۲۰۴ هزار تن به ارزش ۵۶۹ میلیون دلار وارد کشور شده است.

مدیرکل صمت استان با اشاره به برخی از مشکلات بخش صادرات اظهار کرد: وجود بخشنامه‌ها و دستوالعمل‌های دست و پا گیر، عدم فرماندهی و مدیریت یکپارچه و واحد در پایانه‌های مرزی، توقف طولانی ناوگان حمل کالا در مرزها، مشکلات پولی، مالی، تعهدات ارزی با کشورهای هدف صادراتی از جمله موانعی است که باید با رفع این موانع به تجارت کمک شود.

پرنیان بر ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل کالا تاکید کرد و ادامه داد: با ایجاد شرکتهای بزرگ حمل و نقل بین المللی و تسهیل تردد، استفاده از ظرفیت دریا، تثبیت مرزها توجه به بازارچه‌های مرزی و تعاونی‌های مرزنشینی در توسعه تجارت و دیپلماسی اقتصادی فعال‌تر شویم.

مدیرکل صمت استان، وجود ظرفیتهای بالقوه در کشور و آذربایجان غربی را فرصتی بی بدیل دانست و گفت: آذربایجان غربی با داشتن ۲۵ درصد از مرزهای کشور می‌تواند به عنوان هاب تجاری هم منجر به توسعه صادرات شود و هم با تولید پایدار، تولید صادرات محور و ارزش آفرین به استانهای دیگر کشور نیز کمک کند.

وی، بخش خصوصی را فرمانده جنگ اقتصادی دانست و گفت: وظیفه دولت تنها تسهیل‌گری و بسترسازی برای انجام امورات باید باشد و از ظرفیت بخش خصوصی بیشتر بهره برده‌شود.

پرنیان اظهار کرد: اگر زیرساختهای صادراتی مهیا و دیپلماسی اقتصادی فعال شود ما می‌توانیم با استفاده از بخش خصوصی، تجار ایرانی مقیم در خارج از کشور، بهره گیری از ظرفیت اتاق بازرگانی و تشکلهای صادراتی کالاهای با کیفیت، مشتری‌پسند و رقابت‌پذیر تولید کنیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان با تاکید بر لزوم هماهنگی بین دولت و بخش خصوصی افزود: با بهره‌مندی از ظرفیت بخش خصوصی و پتانسیلهای موجود و توانمندی‌های نیروی کار در کشور باید با افزایش تولید با کیفیت و صادرات، تولید ثروت کنیم که امید است دولت چهاردهم به این امر مهم توجه جدی داشته باشد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=158766

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});