به گزارش پایگاه خبری یازاکو، محمد جعفرزاده روز سه شنبه با تشریح اقدامات و برنامههای اداره نظارت بر ساخت راههای این استان اظهار کرد: با بهرهگیری از دانش روز، تجهیزات و روشهای نوین راهسازی به دنبال ارتقای ایمنی و همچنین تسهیل تردد در جادههای مواصلاتی استان هستیم.
وی با اشاره به نقش زیرساختهای حمل و نقل در توسعه استان افزود: یکی از مولفههای مهم و تأثیرگذار در توسعه و پیشرفت هر منطقه، ساخت و ایجاد راههای شریانی مناسب است که مجموعه اداره کل راه و شهرسازی احداث، اصلاح و تکمیل طرحهای بزرگراهی در استان را با جدیت دنبال میکند.
وی یادآورشد: طی سالهای اخیر و در راستای جبران عقب ماندگیها در این حوزه بخش اعظم پروژه های تعریف شده دارای ردیف ملی شده اند و بر اساس اولویت و تامین منابع مالی به تدریج این پروژه ها اجرا و به بهره برداری میرسد.
رئیس اداره نظارت بر ساخت راههای اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل تاکید کرد: اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل در کنار احداث طرحهای جدید راهسازی و بزرگراهی در سطح استان، اصلاح و ترمیم نقاط حادثهخیز و ناایمن را در دستور کار دارد.
جعفرزاده با اشاره به طرحهای در دست اجرای راه وشهرسازی استان اردبیل با اشاره به اهتمام اداره کل راه و شهرسازی در استفاده از فرصت باقی مانده از فصل کاری افزود: احداث باند دوم بزرگراه اردبیل – سرچم در قطعات مختلف ،اردبیل – مشگینشهر – اهر و همچنین احداث تونل دوم گردنه حیران از طرحهای مهم در دست اجرای اداره نظارت معاونت مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان است.
وی گفت: ساخت راه اصلی کلور – درام در جنوب و همچنین احداث جاده پارسآباد – سهراهی مشگین و رضی – بیلهسوار در شمال استان که جزو مطالبات اصلی و به حق مردم و مسئولان است از دیگر اقدامات ما در حوزه راهسازی است.
جعفرزاده بیان کرد: باتوجهبه وجود نیروی انسانی متخصص، تجهیزات و دستگاههای راهسازی و سایر توانمندیها در داخل استان، در صورت تخصیص منابع و اعتبارات لازم ظرفیت و توان احداث سالانه ۵۰ کیلومتر بزرگراه در استان وجود دارد.
رئیس اداره نظارت بر ساخت راههای اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل ضمن تشکر از اهتمام و صبوری پیمانکاران حوزه راهسازی و طرحهای بزرگراهی استان اظهار کرد: عدم تخصیص بهموقع اعتبارات و منابع مالی در ادوار گذشته باعث کندی کار و همچنین بهوجودآمدن مطالبات سنگین پیمانکاران شده، ولی با این وجود اغلب طرحهای مربوط به حوزه راهسازی در استان فعال است.
بر اساس این گزارش، از مجموع ۶ هزار و ۳۷۴ کیلومتر جاده در استان اردبیل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی است.
اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیبهای بسیار تندی به زمینهای کمارتفاع اطراف خود شامل کرانههای دریای خزر، جلگه پست مغان و نیز دشتهای کمارتفاع استانهای آذربایجانشرقی و زنجان منتهی میشود و به همین لحاظ جادههای این استان اغلب دارای پیچها و شیبهای بسیار تند هستند.
هشت گردنه سختگذر و برفگیر به نامهای حیران، صایین، کجل، نقدوز، الماس، لنگان، قرهآغاج و اسالم در جادههای این استان قرار دارد.