به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از صدا و سیما، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه افتتاح مرکز مونیتورینگ دریافت الکترونیکی عوارض آزادراههای کشور در جمع خبرنگاران، گفت: سال هاست عوارض برخی آزادراهها از جمله زنجان – تبریز بواسطه برخی مداخلات به درستی دریافت نشده است و همین موضوع هم شرایط بدی را در این آزادراهها به وجود آوردند.
وی ادامه داد: این آزادراه و امثال آن بواسطه تلاش بخش خصوصی ساخته شده اند و محل پرداخت هزینههای آن همین عوارض است و دولت به طور مستقیم نمیتواند به این موضوع ورود کند و مشکلات آزادراه از جمله آسفالت آن را برطرف کند. این موضوع آسیب بسیاری به مردم رسانده و باعث به وجود آمدن حوادث ناگوار میشود.
به گفته این مقام مسئول مثالهای دیگر آزادراه کاشان به قم و کاشان به نطنز هستند که به دلیل عدم پرداخت عوارض شرایط مناسبی ندارند و از مردم میخواهیم که با پرداخت عوارض جلوی این مشکلات را بگیرند. وزارت راه و شهرسازی طی دو سال گذشته رویکرد هوشمند سازی اتوبانها را در دستور کار قرار داده و اولویت الکترونیکی کردن پرداخت عوارض است تا از این طریق توقف و صفهای پرداخت عوارض همچنین مبادله اسکناس حذف شود.
این مقام مسئول اظهار داشت: در گام نخست ۴ آزادراه به شبکه متصل شدند و این کار ادامه یافت و امروز هم سه آزادراه دیگر مجهز به سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض میشوند و به این ترتیب تعداد آزاد راههایی که پرداخت عوارض الکترونیکی دارند به عدد ۱۱ میرسد. امروز آزادراه اصفهان- نطنز، نطنز -کاشان، رشت – قزوین به مدار آزادراههایی که مجهز به سیستم الکترونیکی هستند اضافه شدند و ظرف سه هفته سیستم پرداخت الکترونیکی در این آزادراهها راه اندازی میشوند.
به گفته اسلامی در ماههای پیش رو هم تعداد بیشتری آزادراه به سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض مجهز میشوند. تا امروز ۱۲۰۰ کیلومتر از ۲۷۰۰ کیلومتر آزادراه مجهز به سیستم پرداخت عوارض الکترونیک شدند و این ۱۲۰۰ کیلومتر بخش بالایی از ترافیک آزادراهی را به خود اختصاص میدهد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در کشور ۲۳۰ هزار کیلومتر راه داریم و حدود ۲۲ هزار کیلومتر آن بزرگراه آزادراه هستند، ادامه داد: ۵۰ درصد کل ترافیک کشور در این ۲۲ هزار کیلومتر است و بخش آزادراهی ترافیک بیشتری را در خود میگنجاند. از مردم میخواهیم که در پرداخت عوارض بزرگراهها به ما یاری کنند اگر عوارض بزرگراهها به درستی پرداخت نشود موجب اختلال در نگهداری آزادراهها میشود و این موضوع باعث متضرر شدن خود مردم است.
وی گفت: در حال حاضر سیستم پیش پرداختی هم برای اخذ وجوه عوارض وجود دارد همچنین توسط بانک مسکن تگهای مربوطه در اختیار مردم قرار میگیرد تا مردم بتوانند به صورت پیش پرداخت بدون اتلاف وقت هزینههای آزادراهی را پرداخت کنند و کسانی که در پرداخت عوارض آزادراهی کوتاهی کنند مشمول جریمه سنگین میشوند. همچنین بانکهای دیگر نیز مجوز دریافت این تگها و در اختیار مردم گذاشتن شأن را برای سهولت در پرداخت دارند.
اسلامی اظهار داشت: در مرکز مونیتورینگ که امروز افتتاح شد وضعیت عبور و مرور، اتوبان، ترافیک همچنین پرداخت عوارض به صورت لحظهای رصد و ضبط میشود و به این ترتیب تصمیم گیری در خصوص مسائل مختلف مربوط به آزادراهها آسان میشود.
وزیر راه با اشاره به پیمایشی شدن پرداخت الکترونیکی عوارض، افزود: مردم همواره این گلایه را داشتند که از بخشی از اتوبان عبور میکنند، ولی عوارض کامل به آنها تعلق میگیرد که این موضوع اصلاح شده و در آزادراههایی که مجهز به سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض هستند این عوارض بر حسب پیمایش دریافت میشود.
اسلامی گفت: به این ترتیب که خودرو با عبور از هر بخش بزرگراه که مجهز به دوربین است باید مقدار مشخصی از عوارض را پرداخت کند مثلاً عوارض آزادراه تهران – ساوه، ۲ هزار تومان است که با عبور از هر ایستگاهی در این بزرگراه که مجهز به دوربین است بخشی از مبلغ کم میشود مثلاً تهران تا اسلامشهر، ۴۰۰ تومان، ادامه مسیر ۸۰۰ تومان و در صورت پیمایش کامل آزادراه مبلغ ۲ هزار تومان کسر میشود.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: همه آزادراههایی که مجهز به سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض هستند از این پس پرداخت عوارض شأن به صورت پیمایشی است همچنین کسانی که از آزادراه به صورت پر تکرار عبور میکنند از ۵۰ درصد تخفیف برخوردارند.