• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
9

بهره برداری از سد قیز قلعه سی و سد گردیان/ در مورد آلودگی رودخانه ارس با طرف ارمنی به نقطه مطلوب نرسیدیم/ درخواست استاندار آذربایجان شرقی برای تخصیص اعتبار دو سد شهید مدنی و سد شهریار

  • کد خبر : 17071
  • 10 خرداد 1400 - 14:20
بهره برداری از سد قیز قلعه سی و سد گردیان/ در مورد آلودگی رودخانه ارس با طرف ارمنی به نقطه مطلوب نرسیدیم/ درخواست استاندار آذربایجان شرقی برای تخصیص اعتبار دو سد شهید مدنی و سد شهریار
یاز اکو - صبح امروز آیین بهره برداری از سد قیزقلعه سی، سد گردیان و شبکه اصلی آبیاری و زهکشی به مساحت ۳۳۶۰ هکتار و به ارزش ۹۴۰ میلیارد تومان با حضور وزیر نیرو، استاندار آذربایجان شرقی و مسئولان استانی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو وزیر نیرو در آیین گشایش سد گلاسه و صد اردیان در آذربایجان شرقی گفت: خوشبختانه اعتبارات خوبی برای طرح های مرزی با اجازه مقام معظم رهبری از طریق صندوق توسعه ملی در طول سالهای اخیر در نظر گرفته شده است

رضا اردکانیان با بیان این مطلب افزود: حدود ۸ میلیارد دلار در طول این سال ها از صندوق برای اجرای این طرح ها هزینه شده که البته برای تکمیل این طرح ها امیدواریم بودجه سال ۱۴۰۰ بتواند کمک قابل توجهی به ما بکند.

اردکانیان در خصوص نحوه اجرای طرح ها و منابع مالی و سایر تجهیزات آبی گفت: طبیعت موضوع آب این است که مسائل را باید در مقیاس حوضه های آبریز بیشتر مورد توجه قرار داد تا تقسیمات کشوری، چرا که کشور ما به دلیل شرایط جغرافیایی و طبیعی دارای توزیع متوازن و هماهنگ منابع آبی نیست. بنابراین ما باید بر اساس آن بر اساس اصول توسعه پایدار مسائل و منافع ملی و ضرورت حفظ حیات مسکونی در تمام نقاط کشور از این منابع استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در عین حال که تقسیمات کشوری مهم و تاثیرگذار هستند ولی در قلمرو حکمرانی آب سعی خواهیم کرد مقیاس های حوضه آبریز را پررنگ تر کنیم. در حال حاضر هم بر اساس ساختارهای جدید مدیریت آب کشور تمرکز بر روی حوزه های آبریز است، بنابراین پرداختن به اعداد و ارقام استانی چندان مورد توجه نیست.

در مورد آلودگی رودخانه ارس با طرف ارمنی به نقطه مطلوب نرسیدیم

اردکانیان در رابطه با موضوع آلودگی آب های ارس گفت: بنده مسئولیت کمیسیون مشترک همکاری با جمهوری ارمنستان را برعهده دارم و همواره در اجلاس ها به به مساله آلودگی رودخانه ارس ناشی از ورود برخی آلاینده ها از طریق طرح‌های صنعتی در کشور ارمنستان پرداخته و در یادداشت تفاهم ها ذکر و امضا شده است.

وی با بیان اینکه  مسئولین و مقامات ارمنستان هم به کرات در سطوح مختلف به قضیه آلودگی آب های ارس  تاکید کرده و وعده پیگیری داده اند، افزود: انصافا پیشرفت‌هایی هم در مورد موضوع کنترل آلودگی آبهای ارس داشته‌ایم ولی هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم و همچنان از طریق مراجع رسمی از جمله وزارت امور خارجه و دستگاه قضایی پیگیر موضوع آلودگی آبهای ارس و سلامت و بهداشت مردم هستیم.

اردکانیان خاطر نشان کرد: رودخانه ارس رودخانه مهمی است که کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه در حفظ کیفیت آن نقش دارند و ما همواره از طریق اجلاس چهار جانبه پیگیر حفظ منافع و مصالح بهره‌برداران و همسایگان هستیم. 

بهره برداری از سد قیز قلعه سی و سد گردیان

 رضا اردکانیان وزیر نیرو در آیین بهره‌برداری از سد قیزقلعه سی و سد گردیان گفت: طرح های مرزی در همه جای دنیا مورد توجه هستند، به خصوص طرح‌های بخش آب و رودخانه های مرزی از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

اردکانیان ادامه داد: ایران یکی از کشورهای کم‌نظیر از حیث تنوع آبهای مرزی است؛ ما در مرزهای غربی بالادست، در مرزهای شرقی پایین‌دست و در شمال غرب و شمال شرق رودخانه های مرزی داریم و همین تنوع و پیچیدگی ها، ظرفیت بسیار بالایی در کشور ایجاد کرده اند و منابع بسیار ارزنده ای هستند.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی یکی از ۱۲ استان مرزی کشور است، افزود:  طرح‌های ارزنده‌ای طی سال‌های گذشته در زمینه آبهای مرزی در این استان انجام شده است.

اردکانیان با اشاره به موقعیت مهم سد ارس گفت: ایده اولیه این سد حدود ۱۰۰ سال پیش بر اساس پیمان مودتی که میان دولت وقت ایران و دولت اتحاد جماهیر شوروی امضا شد به بهره برداری رسید و حدود ۶۳ سال پیش اولین بازدیدها توسط کارشناسان مشترک دو کشور ارس صورت گرفت.

وزیر نیرو ادامه داد: فکر تولد و ایجاد سد ارس در اثر آن بازدیدها آغاز شد و حدود سال ۱۳۴۲ قراردادی برای کار به برنامه و بودجه ارسال شد و کار مطالعاتی و اجرایی سد آغاز شد و در سال ۱۳۵۰ اولین سد مرزی ایران بر روی رودخانه ارس احداث شد و امروز پس از ۵۰ سال به عنوان یکی از معدود پروژه‌های مرزی دنیا، مراسم نیم قرن بهره‌برداری مشترک با همکارانمان در جمهوری آذربایجان را برگزار کرده و جشن می گیریم و این یک واقعه مهم است.

وی در پاسخ به درخواست استاندار آذربایجان شرقی در رابطه با تخصیص اعتبار در حوزه منابع  آبی گفت: تکمیل سدهای شهید مدنی و شهریار ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند که عمدتاً برای تملک اراضی است. همچنین سد پیغام چای نیازمند ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار است که امسال اعتبار خوبی برای این سه سد در نظر گرفته شده است.

درخواست استاندار آذربایجان شرقی برای تخصیص اعتبار دو سد شهید مدنی و سد شهریار

استاندار آذربایجان شرقی در آیین گشایش سد گردیان از خدمات وزارت نیرو طی چهار سال گذشته قدردانی کرد و عملکرد این وزارتخانه را با گذشته قابل قیاس ندانست. 

محمدرضا پورمحمدی تصریح کرد: در سال ۹۸، سد حاجیلرچای، در سال ۹۹ سد کلقان در استان به بهره برداری رسید و امروز شاهد افتتاح دو سد بزرگ دیگر یعنی سد قیز قلعه سی و سد گردیان هستیم.

پورمحمدی در آیین بهره برداری از این دو سد از وزیر نیرو درخواست کرد تا پیگیر تخصیص بودجه برای دو سد شهید مدنی و شهریار که از پیشرفت ۹۷ درصدی عمرانی و فیزیکی برخوردار هستند، شود.

وی همچنین از وزیر نیرو درخواست کرد: موضوع ۱۰۵ کیلومتر باقی مانده انتقال آب ارس به دشت های مرند شبستر و تبریز را پیگیری کند.

خداآفرین دروازه صدور تمدن اسلامی به اروپا و اوراسیا خواهد بود

 نماینده مردم کلیبر و هوراند و خداآفرین در مجلس شورای اسلامی در آیین بهره برداری از سد قیز قلعه سی گفت: خداآفرین دروازه صدور تمدن اسلامی به اروپا و اوراسیا خواهد بود.

حسین حاتمی با بیان این مطلب افزود: با افتتاح دو سد قیز قلعه سی و سد گردیان، امکان انتقال آب این سدها به اراضی کشاورزی فراهم شده و شاهد اشتغالزایی و توسعه منطقه خواهیم بود.

سد پیغام چای زخم چرکینی در کلیبر

وی با اشاره به اینکه سد پیغام چای در کلیبر به درد چندین ساله مردم منطقه تبدیل شده است و زخم چرکینی در منطقه هست، خواستار تخصیص اعتبار جهت پمپاژ آب از ارس به ارسباران و منطقه آبش احمد از وزیر نیرو شد. 

حاتمی در پایان تصریح کرد: شهرستان هوراند به عنوان تنها شهرستان که حتی یک برکه آب برای کشاورزی ندارد از طرح های آبی محروم مانده و نیازمند توجه جدی است.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی نیز در آیین گشایش سد گردیان به صورت ویدئو کنفرانس ضمن قدردانی از اقدامات وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای گفت:  مردم منطقه سالها منتظر چنین اتفاقی بودند.

معصومه پاشایی ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک بقیه پروژه های آبرسانی ارس به دشت مرند نیز تکمیل شود و شاهد اشتغال هر چه بیشتر مردم باشیم.

بهره برداری از ۴ طرح بزرگ طی سه سال در آذربایجان شرقی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی در آیین افتتاح سد قیز قلعه سی و سد گردیان از افتتاح شبکه اصلی آبیاری و زهکشی به مساحت ۳۳۶۰ هکتار خبر داد.

 یوسف غفارزاده با اعلام این خبر تشریح کرد: شبکه اصلی آبیاری و زهکشی به مساحت سه هزار و ۳۶۰ هکتار با اعتباری بالغ بر ۹۴۰ میلیارد تومان امروز به افتتاح می رسد.

وی ضمن قدردانی از وزیر نیرو گفت: طی سه سال اخیر ۴۰۰ طرح بزرگ در استان به بهره برداری رسیده است.

تعداد سدهای بزرگ استان به ۱۶ عدد رسید

غفارزاده گفت: بسیار مفتخریم که با آبیاری این دو سد، تعداد سدهای بزرگ استان به ۱۶ مورد رسید.

 غفارزاده در تشریح جزئیات سد قیز قلعه سی گفت: این سد تنظیمی انحرافی در ۱۹۶ کیلومتری پایین دست سد ارس، ۱۲ کیلومتری پایین دست سد مخزنی خداآفرین و ۲۶۰ کیلومتری شمال شهر تبریز واقع شده است.

وی اضافه کرد: طول تاج این سد ۸۴۳ متر، ارتفاع آن ۳۷ متر و گنجایش کل مخزن ۶۲ میلیون متر مکعب است.

غفارزاده، زمینه سازی برای ایجاد پنج هزار فرصت شغلی، افزایش سطح رفاه و بهره‌وری در کشاورزی و توسعه دامداری صنعتی و صنایع جانبی کشاورزی و دامی، افزایش درآمد بهره‌برداران و توسعه گردشگری را از اثرات اقتصادی و اجتماعی این طرح عنوان کرد.

وی خاطر نشان کرد: نیروگاه سد قیز قلعه سی از دو نیروگاه ۴۰ مگاواتی در طرفین سد برخوردار است و متوسط انرژی سالیانه قابل استحصال از نیروگاه های این استان معادل ۲۷۵ کیلومتر وات ساعت برآورد شده است.

گفتنی است؛ رضا اردکانیان وزیر نیرو پس از این مراسم برای شرکت در جشن پنجاه سالگی همکاری های آبی ایران و جمهوری آذربایجان در بهره برداری از سدهای رودخانه مرزی ارس با بالگرد عازم شهرستان جلفا و سد ارس شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=17071

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});