محمد فرج پور باسمنجی- چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به همت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری دفتر موسیقی ارشاد و انجمن موسیقی ایران و بنیاد رودکی از ۲۳ تا ۲۹ بهمن ماه جاری در تهران و استان های کشور همزمان در حالی برگزار می شود که صدهها قطعه موسیقی به زبانهای فارسی ،ترکی،عربی،بلوچی ، ترکمنی، کردی ودیگر زبانهای ملل ایران در تهران و شهرهای بزرگ کشور و مراکز استانهااز سوی برگزیدگان گروههای موسیقی کشور در حال اجرا بوده که در همه این اجراها نام بزرگ رهبر سابق ارکستر ملی ایران طنین انداز میشود و آهنگ سازان و خوانندگان اجراهای خود را به فرهاد فخرالدینی تقدیم می کنند.
اجراهای روز نخست این رویداد در تهران نیز به پاس یک عمر فعالیت هنری در حوزه موسیقی، پژوهش، تالیف، آهنگسازی و رهبری ارکستر ملی، در حالی به فرهاد فخرالدینی تقدیم شد که سردمداران موسیقی ملل ایران نیز آهنگ ها واجراهای خود را به زبانهای فارسی ،ترکی آذربایجانی ،عربی،ترکمنی، بلوچی،کردی نثار مرد بزرگ موسیقی ایران کردند.استاد برجسته ۸۷ ساله موسیقی ایران نیز چندی پیش با پرده برداری از موسیقی سیمرغ قاف در تالار وحدت دوستداران موسیقی شرق را در بهت و حیران فرو برد و در بیتوجهی رسانه ملی ،پخش این اثر ملی به شبکه های جهانی از جمله فرانس ۲۴ و BBC کشانده شد و یونسکو این اثر جاویدان برگرفته از ادبیات و موسیقی ایران را در فهرست آثار فاخر موسیقی ملل شرق قرار داد.
اخیرا سیمرغ قاف برآمده از منطق الطیر عطار را فرهاد فخرالدینی تبریزی با چیره دستی نوشت و با یک گروه ارکستر سمفونیک ۱۰۰ نفره با بهره بردن از سازهای برنجی،بادی،و زهی به روی صحنه برد.فخرالدینی معتقد است: این کار اصلا یک کار اپراست و نیاز به خوانندگانی دارد که به موسیقی بینالمللی آشنایی داشته باشند و بتواند نُت را بخواند لذا افرادی را در این پروژه درنظر گرفتیم که چنین ویژگیهایی را داشته باشند، چون در موومانهای مختلف پروژه اتفاقاتی رقم میخورد که نیاز دارد خواننده سابقه خوانندگی بینالمللی داشته باشد به همین دلیل مهدی محمدی را در جایگاه هدهد و علی تفرشی را به عنوان راوی به پروژه اضافه کردیم که البته این دو در مقاطعی از اجرا با گروه کُر میخوانند و همراه میشوند.
این استاد موسیقی درباره علت بهرهگیری از فضای منطقالطیر در پروژه جدید خود تصریح کرد: موسیقی اصیل ایرانی اعتدال نیافته است، چون پردههای موسیقی ما در دستگاههای مختلف خاص و تمام نتها دارای گرایش خاصاند، اما در موسیقی مغرب نتها تعدیل شدهاند و ما فواصل ۱۲ نیمپرده موسیقی غربی را متناسب برای اجرای این اثر تعدیل کردیم تا متناسب با ارکستر سمفونیک باشد.
فخرالدینی با تاکید براینکه فرهنگ ما بسیار غنی است و همبستگی هنرها در موسیقی، معماری و قالیبافی قابل کتمان نیست، گفت: لحن موسیقی این پروژه با موسیقی ایرانی انس و الفت دارد و ما برای اجرای این پروژه از ارکستر سمفونیک کامل و همچنین گروه کُر آلتو، سوپرانو، تنور و باس استفاده میکنیم لذا سازهای برنجی، بادی و زهی را با یک گروه ۱۰۰ نفره اجرا کردیم.پیشتر نیز استاد فرهاد فخرالدینی آهنگ زیبا و دلنشینی در نعت رسول اکرم ص را با مشارکت جمعی از هنرمندان ساخته و پرداخته است. با این حال
چند سال پیش در جشنواره ملی موسیقی اقوام ترک تبار در آستانه قزاقستان نیز استاد فرهاد فخرالدینی به اجرای چند آهنگ و موسیقی فاخر ایرانی و آذربابجانی پرداخت.سردمدار ساخت موسیقی تیتراژهای ماندگار تلویزیون ایران با آهنگ های سریال امام علی(ع)بر گرفته از آثار موسیقیایی عبدالقادر مراغه ای/سوئیت ساوالان/ ایلچی/ و رقص چینی
در میان ترک تباران آسیای میانه و عثمانی شهرت زیادی کسب کرده است.
فرهاد فخرالدینی متولد ۱۳۱۶ ه.ش در تبریز آهنگساز،موسیقیدان و بنیانگذار ارکستر ملی ایران در کار نامه درخشان هنری خود آهنگ های منحصر بفردی ساخته که در میان موسیقی ملل شرق و جهان ترک نیز جایگاه رفیعی یافته است.
نامگذاری خیابانی در تبریز به نام این نامی بزرگ موسیقی ایران و ساخت آهنگ تبریز توسط استاد بی بدیل در حین حیاتش و ماندگاری در تاریخ ، برای متولیان امور پیشنهاد می شود و اگر شهرداری کلانشهر ما بجای برگزاری پرهزینه هفته فرهنگی تبریز در تهران ،آهنگ تبریز را می ساخت در تاریخ ماندگاری بیشتری از این هفته نمایشی و پرهزینه برای شهر کهن داشت.