به گزارش پایگاه خبری یازاکو، سید رضا صالحی امیری اظهار داشت: ما به دنبال احیای گردشگری، تبادل گردشگر و توسعه روابط ملت ایران و ملتهای حوزه نوروز هستیم. بنده برای تقویت روابط به تاجیکستان، آذربایجان، گرجستان و ارمنستان سفر کردم.
وی افزود: وقتی از گردشگری صحبت میکنیم جغرافیای خاصی را در نظر نمی گیریم ما از ۲۹ نوع گردشگری رایج در دنیا از همه ظرفیت های جهانی گردشگری مانند گردشگری تاریخی و میراثی، گردشگری علمی به دلیل داشتن بیش از یک میلیون اثر، گردشگری میراث، گردشگری علمی به دلیل داشتن دانش، دانشگاهها، حوزهها و ظرفیتهای علمی و نخبگان که در ایران بسیار است، گردشگری کشاورزی نظیر باغات، گل و گیاه که بسیار جذاب و زیباست، گردشگری دریامحور از چابهار تا خرمشهر و آبادان و سواحل از آشوراده تا انزلی، گردشگری جذاب کویرنوردی از مرنجاب تا دیگر کویرهای ایران، گردشگری خوراک و گردشگری روستایی با سه هزار و ۵۰۰ بومگردی برخوردار هستیم و با برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع واسبته به دنبال معرفی و به تصویر کشیدن جاذبه های گردشگری به ایرانیان و جهانیان بودیم.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: در هجدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران که هفته گذشته در نمایشگاه بین المللی برگزار شد، تفاهمنامه ارتقای گردشگری از هشت هزار و ۶۰۰ نفر به ۱۰۰ هزار نفر را با تاجیکها امضا کردیم که این تفاهمنامه را با حضور رئیس جمهور تاجیکستان در شهر دوشنبه هم امضا کرده بودیم.
وی ادامه داد: شرایط ما در حال تغییر است و گردشگری هیچ ارتباطی با بحث تحریمها و فشارها ندارد اما با یک واقعیت تحت عنوان تصویر ناصحیح و ناصوابی که غربی ها راجع به ایران ایجاد کرده اند، مواجهیم که تصویر دروغی است اگر مردم دنیا به ایران سفر کنند و با جذابیتها و ظرفیتهای آن مواجه شوند تبلیغات دروغین که شکل گرفته خنثی می شود.
صالحی امیری در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی برای خنثی کردن تبلیغات ایران هراسی در نظر گرفته شده است، توضیح داد: برای این کار چند برنامه را به صورت جدی در سطح دستگاهی و ملی تعریف کردیم، یکی از این برنامه ها معرفی جذابیتهای ایران به جهانیان است، خنثی کردن تبلغات دروغین ایران هراسی نیازمند تبلیغات، سرمایه گذاری، تولید محتوا و پیدا کردن کانونهایی است که بتوانیم محتواها را نشر دهیم. در حال مذاکره با گروههای مختلف برای تولید محتواهای چند زبانه هستیم و برای انتشار آنها از گروه های مرجع و کسانی که مخاطب زیادی دارند بخصوص از سلبریتی ها استفاده می کنیم.
وی اضافه کرد: همچنین به دنبال انتشار محتواهای جذاب در ایرلاین ها و شرکت های هواپیمایی کشورهای منطقه و خبرگزاریهای بزرگ جهان هستیم. اقدام بعدی برگزاری رویدادها در داخل و خارج است، اخیراً همکاران من در رویداد گردشگری اسپانیا (نمایشگاه گردشگری اسپانیا (فیتور) ۲۰۲۵) شرکت کردند و در اسفند هم به نمایشگاه برلین می روند. ما هجدهمین نمایشگاه گردشگری را با حضور کشورهای مختلف بزرگ برگزار کردیم تا تصویر ایران واقعی را در مقابل تصویر دروغین نشان دهیم. ایرانهراسی یک پروژه است که در یک مدت طولانی شکل گرفته ما هم یک روزه نمیتوانیم، بگوییم آن را خنثی میکنیم و به یک فرایند نیاز داریم.