• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
13
نماینده ارومیه در مجلس اعلام کرد،

۷۵۰ هزار تن سیب در گمرک معطل مجوز وزارت جهاد کشاورزی/ تاخیر دولت در خرید میوه شب عید

  • کد خبر : 1737
  • 10 بهمن 1399 - 11:22
۷۵۰ هزار تن سیب در گمرک معطل مجوز وزارت جهاد کشاورزی/ تاخیر دولت در خرید میوه شب عید
به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، نماینده ارومیه در مجلس با انتقاد از وزارت جهاد در عدم تسهیل صادرات محصولات کشاورزی گفت: متاسفانه میوه‌های صادراتی در گمرک ۴ روزه معطل مجوز می‌مانند در حالی که کشاورزان در شرایط فعلی می‌توانند برای کشور ارزآوری داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، به نقل از خبرگزاری دانشجو، حجت‌الاسلام سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی درباره ایفای تعهدات وزیر کشاورزی نسبت به قولی که در صحن علنی مجلس داده بود اظهار داشت: آقای خاوازی به همراه معاونینش به ارومیه سفر کرد و بخشی از تعهداتی را که داده بود جامه علم پوشاند. البته او بایستی خیلی موضوعات را عملیاتی کند.

وی در توضیح بیشتر افزود: متأسفانه برخی کارت‌های تجار به دلایل مختلف از سوی دولت لغو فعالیت شده بود که البته اخیراً دولت ۳۰۰ کارت را از حالت لغو بودن خارج کرده و عملا فعال شده است.

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه ما در زمینه حمل و نقل تخصصی محصولات کشاورزی و صادرات آن دچار مشکلات اساسی هستیم و نتوانسته‌ایم از تریلی‌ها و کامیون‌های یخچال‌دار برای این موضوع استفاده کنیم و تلاش کنیم محصولات کشاورزی ایران را کشور‌هایی نظیر روسیه و آذربایجان صادر کنیم.

ذاکر به اشاره به مشکلاتی که گمرک برای صادرات محصولات کشاورزی ایجاد کرده است افزود: متأسفانه آن طور که گمرک باید همراهی لازم را کند وضعیت این گونه نیست و بسیاری از گمرکات استان آذربایجان غربی فعالیت خاصی را ندارند.

وی گفت: متأسفانه وقتی سیب در ردیف اولویت صادراتی همتراز سیمان قرار گرفته است و عملا این کار منجر به از بین رفتن این محصول کشاورزی شده است؛ حدود ۴ روز هر محصول کشاورزی در گمرک معطل می‌ماند تا اجازه صادرات پیدا کند، ولی برای مثال ممکن است در این ۴ روز سیب از نظر وزن و شادابی کیفیت خود را از دست بدهد.

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وزیر جهاد باید به صورت اورژانسی دستورات لازم را برای صادرات محصولات کشاورزی صادر کند. این در حالی است که ۷۵۰ هزار تن سیب هم اکنون در سردخانه‌های استان آذربایجان غربی باقی مانده است و این سردخانه‌ها تا اسفندماه بیشتر نمی‌توانند سیب‌ها را نگه دارند.

ذاکر اضافه کرد: وزارت جهاد قول داده تا خرید میوه‌های شب عید را از آذربایجان غربی شروع کند، ولی تاکنون این اقدام صورت نگرفته، ولی او می‌تواند ۲۰۰ هزار تن سیب را از ارومیه خریداری کند و کشاورزان این استان بتوانند مازاد محصولات خود را به کشور‌های همجوار و به ویژه اوراسیا صادر کنند.

وی افزود: متأسفانه صنایع فرآوری و بسته بندی و سورت محصولات کشاورزی در کشور خیلی فعالیتی ندارند. البته وزیر جهاد اخیراً یک شرکت ایرانی مستقر در استان خوزستان را برای سرمایه گذاری در این بخش به استان آذربایجان غربی آورده است.

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای توسعه صنایع بسته بندی و سورت محصولات کشاورزی مقدمات لازم با اعطای زمین و سوله و احداث سردخانه ایجاد شده و دستگاه‌های این کار هم خریداری شده، اما وارد کشور نشده است، این در حالی است که ارزش افزوده بسته بندی و سورت محصولات کشاورزی بسیار بالاست که می‌توانیم با چیپس میوه‌جات و یا تولید سموم کشاورزی از ضایعات این محصولات استفاده کنیم و در زمینه تولید کود ارگانیک اقدامات لازم را انجام دهیم.

ذاکر گفت: استان آذربایجان غربی این ظرفیت را دارد که با استفاده از ارزش افزوده محصولات کشاورزی و صادرات آن و ارزآوری کمک حال کشور باشد، ولی ما در این زمینه کار خاصی نکرده‌ایم و در زمینه صنایع بسته بندی این حوزه هم بسیار عقب هستیم.

وی افزود: متأسفانه سیب آذربایجان غربی مانند سنگ و به صورت فله‌ای فروخته می‌شود، ولی هیچ توجهی به بسته بندی و سورت کاری انجام نشده و در زمینه حفظ کیفیت آن برای صادرات هم کاری نکرده‌ایم و اگر دقت لازم را در این بخش نکنیم بازار جهانی خود را از دست خواهیم داد.

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سال گذشته در همین ایام دوسوم سیب تولیدشده در آذربایجان غربی صادر شده بود، ولی در حال حاضر حتی ۳۰ درصد هم صادر نکرده‌ایم.

ذاکر خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید ارز تعهدی را برای صادرات محصولات کشاورزی لغو کرده و به جای آن ارز تهاتری را عملیاتی کند تا این کار منجر به مشوق صادراتی شود، ضمن این که اگر بتوانیم سیب و سایر محصولات کشاورزی را به خارج از کشور صادر کنیم و به جای آن موز و آناناس وارد کنیم نیاز کمتری به ارز خواهیم داشت و عملا مشکل کشاورزان برای صادرات هم حل خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=1737

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});