• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5
نایب رئیس کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری:

ممنوعیت انتخاب برخی اسامی ترکی برای کودکان غیر قانونی است

  • کد خبر : 1746
  • 10 بهمن 1399 - 12:37
ممنوعیت انتخاب برخی اسامی ترکی برای کودکان غیر قانونی است
یاز اکو- نایب رئیس کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری گفت: دستورالعمل اداره ثبت احوال مبنی بر ممنوعیت انتخاب اسامی کودکان خارج از لیست اعلامی خلاف قانون ثبت احوال، اصول مسلم حقوقی و قانون اساسی است واقدامات مقتضی در خصوص ابطال آن در دیوان عدالت اداری توسط کمیسیون حقوق بشر صورت خواهد گرفت.

به گزارش یاز اکو، سینا یوسفی، وکیل دادگستری اعلام کرد: شهروندان حق انتخاب نام برای فرزندانشان را دارا می‌باشند و محدودیت‌های موجود برخلاف قانون اساسی می‌باشد. برابر قانون ثبت احول می‌بایست لیستی از اسامی غیرمجاز تهیه می‌گردید که در دستورالعمل تصویب شده لیستی از اسامی مجاز تهیه شده و شهروندان را ملزم به انتخاب اسامی فرزندانشان از لیست اعلامی نموده است که این اقدام خلاف اصول مسلم حقوقی بوده و قابلیت ابطال مصوبه مذکور در دیوان عدالت اداری وجود دارد.
این گزارش حا;ی است؛ اخیراً انتخاب برخی اسامی ترکی با مخالفت اداره ثبت احوال مواجه گردیده است که باعث سرگردانی والدین و محرومیت آنان از حقوق اساسی‌شان شده‌ و بعضاً خانواده‌ها برای انتخاب نام دلخواه برای فرزندشان مجبور به طرح دعوی در دادگاه می‌شوند که با توجه به طولانی بودن پروسه دادرسی این فرزندان ممکن است دوره‌ای طولانی را بدون شناسنامه طی نمایند و مسائل و مشکلات زیادی گریبانگیر کودکان و والدین در این مدت گردد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=1746

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});