• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
9
معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی:

وزارت نیرو حق آبه تالابهای آذربایجان غربی را تامین کند

  • کد خبر : 1815
  • 11 بهمن 1399 - 8:38
وزارت نیرو حق آبه تالابهای آذربایجان غربی را تامین کند
یاز اکو - معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی لزوم تامین حق آبه تالابهای اقماری و دریاچه ارومیه از سوی وزارت نیرو را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از مهر حجت جباری با بیان اینکه امسال به دلیل کاهش بارندگی‌ها شاهد تأمین ناچیز حق آبه تالاب‌های استان از سوی وزارت نیرو هستیم، افزود: امسال حق آبه دریاچه ارومیه ۳.۱ میلیارد مترمکعب تعیین شده که باید از اول مهرماه این حق آبه تا بهار سال آینده تأمین شود که در حال حاضر میزان اندکی از این حق آبه تأمین شده است.

وی همچنین حق آبه ۹ تالاب اقماری درگه سنگی، گرده قیط و میمند، آق قلعه، طالقان، یادگارلو، سلدوز و کانی برازان را ۱۷۵ میلیون مترمکعب عنوان کرد و اظهارکرد: در کنار تأمین ناچیز حق آبه دریاچه ارومیه تاکنون حق آبه این تالاب‌ها نیز به صورت ناچیز تأمین شده است.

جباری با اشاره به عمده مشکلات تالاب‌ها در آذربایجان غربی عنوان کرد: عمده مشکلات تالاب‌های استان مربوط به عدم تأمین آب مستمر برای تالاب‌ها در فصول گرم سال است که با توجه به میزان تبخیر بالا در فصل تابستان و برداشت آب از رودخانه‌ها و انهار برای کشاورزی، آب کافی در تابستان به تالاب‌ها نمی‌رسد و سطح آب تالاب‌ها کاهش می‌یابد بنابراین ضرورت دارد وزارت نیرو حق آبه تالاب‌ها را تأمین کند.

وی اضافه کرد: از جمله مشکلات دیگر که امروزه تالاب‌های استان با آن مواجه است ورود آب با کیفیت پایین به تالاب‌ها است که با توجه به مصرف بی رویه کود و سموم در اراضی کشاورزی بالادست تالاب‌ها، بخشی از این مواد از طریق روان آب‌ها به تالاب‌ها منتهی می‌شود که در نهایت موجب پرغذایی در تالاب‌ها می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به رشد بیش از حد جلبک‌ها در دو تالاب کانی برازان و س لدوز اشاره کرد.

جباری کرد: با توجه به اینکه عرصه‌های آبی ساختار شکننده دارند در اثر عدم تأمین حق آبه و برنامه‌های سو مدیریت در بالادست این عرصه‌ها اعم از افزایش بی رویه سموم و نهاده‌های کشاورزی و تخلیه فاضلاب‌های صنعتی شهری و روستایی به منابع تغذیه کننده، تالاب‌ها به طور مسلم در آینده با مشکلات جدی از جمله خشک شدن، پایین آمدن کیفیت آب و از بین رفتن زیستمندان مواجه می‌شویم.

وی در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: امسال سطح تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ۱۱ سانتیمتر افزایش داشته است اما به دلیل کاهش بارندگی‌ها امروز در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال شاهد کاهش ۴ سانتیمتری سطح تراز دریاچه ارومیه هستیم.

معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی حجم آب موجود دریاچه ارومیه را سه میلیارد و ۳۵۵ میلیون مترمکعب و وسعت فعلی را دو هزار و ۸۰۸ کیلومتر مربع اعلام و خاطرنشان کرد: در صورت افزایش بارندگی‌ها و ذوب شدن برف‌ها در ماه‌های آتی وضعیت دریاچه بهتر از وضعیت فعلی خواهد بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=1815

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});