به گزارش یازاکو، جعفر ساعینیا- پروژه کلور – طارم که به کلور – درام نیز شناخته میشود، یکی از مسیرهای استراتژیک شمالغرب کشور به شمار میآید. این محور، زنجان و طارم را به خلخال و اردبیل متصل میکند و با کاهش حدود ۷۰ کیلومتری مسیر، نقش مهمی در کوتاهتر کردن راه تهران – اردبیل ایفا خواهد کرد.
بر اساس آخرین گزارشها، پیشرفت فیزیکی پروژه در حوزه زنجان حدود ۵۵ درصد و میزان اجرای ابنیه فنی نزدیک به ۷۰ درصد اعلام شده است. برای تکمیل قطعه در دست اجرا در طارم دستکم ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و تاکنون مطالبات معوق پیمانکاران از ۶۰ میلیارد تومان هم فراتر رفته است. از سوی دیگر، اعتبارات تخصیصیافته به پروژه در سال جاری از ۵۰ به ۱۸۵ میلیارد تومان افزایش یافته که نشاندهنده توجه ویژه به اهمیت این مسیر است.
در استان اردبیل نیز بخشی از پروژه فعال است. بنا بر اعلام مسئولان، برای ادامه کار این محور در سال جاری ۱۸۵ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته اما تکمیل کامل آن نیازمند رقمی بالغ بر ۱۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال خواهد بود.
اهمیت اقتصادی و اجتماعی این جاده تنها در کاهش زمان سفر خلاصه نمیشود. عبور مسیر از مناطق خوشمنظره کوهستانی میتواند ظرفیت جدیدی برای توسعه گردشگری منطقه ایجاد کند. همچنین این مسیر بهدلیل عبور از نقاط کمبرف، نسبت به محورهای فعلی شرایط پایدارتری برای تردد زمستانی دارد.
با این حال، چالشهای جدی از جمله تأخیر در پرداخت مطالبات پیمانکاران، تأمین ناکافی منابع مالی و مشکلات فنی ناشی از شرایط سخت زمینشناسی و کوهستانی، پروژه را از سرعت لازم دور کرده است.
اگر این موانع برطرف شود و اعتبارات کافی در اختیار پروژه قرار گیرد، بهرهبرداری از جاده کلور – طارم میتواند در پایان سال ۱۴۰۴ یا اوایل سال ۱۴۰۵ محقق شود؛ اتفاقی که تحولی بزرگ در شبکه ارتباطی شمالغرب و رونق اقتصادی زنجان و اردبیل به همراه خواهد داشت.