به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری آناتولی، فاتح دونمز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در مراسم بدرقه قطار باری ترکیه به چین گفت: صادرات از طریق مسیر دریایی به چین که ۴۵ تا ۶۵ روز طول میکشید، اکنون از مسیر ریلی بین ۱۵ الی ۲۰ روز صورت میگیرد.
دونمز با اشاره به اینکه چین یکی از اصلیترین مقاصد صادرات معدنی ترکیه است، تصریح کرد: سال گذشته به میزان ۵٫۸ میلیون تن مواد معدنی به این کشور صادر کردیم. این اولین محموله صادراتی سنگ معدنی بور از ترکیه به چین است. قطار ۷۵۴ متری که دارای ۴۲ کانتینر است محصولات بور تصفیه شده را از اسکی شهیر ترکیه به شهر شیآن چین در یک دوره ۲ هفته تحویل میدهد.
وی همچنین اظهار داشت: سنگ معدنی بور ترکیه در بازار چین جایگاه مهمی دارد. حجم صادراتی کشور تقریبا ۱ میلیون تن در بازار خاور دور است. ۶۰ تا ۷۰ درصد این رقم، یعنی ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن محصولات معدنی بور در سال به چین صادر میکنیم.
دونمز گفت: در سال ۲۰۲۰، حجم صادرات مواد معدنی ترکیه به چین (غیر از طلا) با کاهش ۱ درصدی نسبت به سال قبل در حدود ۴٫۲۷ میلیارد دلار بوده است. سهم معدن از کل صادرات ترکیه در حدود ۲٫۷۵ درصد و به ۱۹۰ کشور مختلف بوده است.
وی افزود: علیرغم تمامی مشکلات ناشی از همهگیری کرونا٬ ترکیه با ۱٫۷۳ میلیون تن صادرات بور در سال ۲۰۲۰ در صدر کشورهای صادر کننده این شبهفلز جای گرفت و۵۷ درصد از تقاضای جهانی را تامین کرد.
دونمز با اشاره به اینکه زیرساختهای لجستیکی به اندازه تولید مهم هستند گفت: با تحویل کالاهای تولید شده به بازارهای داخلی و خارجی در اسرع وقت٬ قدرت رقابت افزایش مییابد.