• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
11

رشد ۲۹ درصدی مرغ تخمگذار در سال ۹۸ نسبت به ۹۶

  • کد خبر : 1890
  • 11 بهمن 1399 - 11:14
رشد ۲۹ درصدی مرغ تخمگذار در سال ۹۸ نسبت به ۹۶
یاز اکو - مرغداری‌ها سال گذشته ٨٦٩ هزار تن تخم مرغ تخمگذار تولید کردند که نسبت به سال ١٣٩٦ حدود ١٩٦ هزار تن (٢٩ درصد) افزایش را نشان می دهد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، پرورش مرغ به شکل صنعتی در ایران از سال ١٣٣٣ با وارد کردن جوجه مرغ‌های یک روزه یا تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار از نژادهای اصلاح شده خارجی آغاز شد و توسعه آن در این مدت به حدی بوده که امروز توانسته بخش قابل توجهی از پروتئین حیوانی مورد نیاز کشور را فراهم کند. 

در حال حاضر واحدهای مختلف مرغداری در سطح وسیع و در همه نقاط ایران توسعه‌ یافته است.

مرکز آمار ایران، در تیر و مرداد سال ١٣٩٩ آمارگیری از فعالیت های چهارگانه این صنعت شامل موسسات جوجه کشی، مؤسسات مرغ مادر ، مرغداری‌های پرورش مرغ تخمگذار و گوشتی را انجام داد. 

براساس نتایج آمارگیری مرکز آمار کشور از مرغداری‌های پرورش مرغ تخمگذار کشور که بصورت تمام شماری انجام شد، در سال ١٣٩٩ تعداد یک هزار و ۶۲۵ مرغداری‌ پرورش مرغ تخمگذار در سطح کشور وجود داشته که یک هزار و ۲۶۸ مؤسسه فعال و بقیه (٣۵٧ مؤسسه) غیر فعال بوده است.

همچنین مرغداری‌های پرورش مرغ تخمگذار در سال ١٣٩٨،  ٨۶٩ هزارتن تخم مرغ تولید کردند که نسبت به سال ١٣٩۶ حدود ١٩۶ هزار تن (٢٩ درصد) افزایش یافت.

تعداد کل کارکنان شاغل در مرغداری‌های پرورش مرغ تخمگذار در سال گذشته، ١١ هزار و ۴۶۰ نفر بوده که از این تعداد ٩ هزار و ۴۸۵ نفر شاغلان با مزد و حقوق و بقیه (١٩٧۵ نفر) شاغلان بدون مزد و حقوق بوده‌اند.

همچنین ٩۵ درصد شاغلان این مؤسسات مرد بوده‌اند.

به گزارش یاز اکو، برخی کارشناسان معتقدند وجود سیاستهای انقباضی در بخش مرغ تخمگذار باعث صدمه شده است.

این کارشناسان تاکید دارند امروز اگر مرغدار ، مرغ تخمگذار را تبدیل به پودر گوشت کند، آن را ۱۴ هزار تومان می خرند و این انگیزه می تواند باعث شود  مرغدار در مواردی مرغش را قبل از پایان عمر اقتصادی اش حذف کرده و با تبدیل آن به پودر گوشت، بخشی از خسارت ها را جبران کند. نتیجه این عمل باعث می شود دچار کمبود تولید می شویم و این موضوع باعث افزایش قیمت تخم مرغ در بازار می شود. البته زمانهایی هم هست که قیمت بالا می‌رود و تولیدکننده سود می کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=1890

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});