• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
10

عبدیزدانی؛ چشم از جهان فروبست

  • کد خبر : 19250
  • 28 خرداد 1400 - 20:00
عبدیزدانی؛ چشم از جهان فروبست
یاز اکو - مرحوم محمدحسن عبد يزداني از زندانیان سیاسی قبل از انقلاب چشم از جهان فروبست.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، شادروان عبدیزدانی به سال ۱۳۱۵ هجری شمسی در تبریز دیده به جهان گشود، فعالیت ها و‌ مبارزات سیاسی این جوان دوران قبل از انقلاب و گذراندن سال ها اسارت در دوران رژیم پهلوی از وی چهره و نمادی از زندانیان سیاسی قبل از انقلاب ساخت.

مهدی نعلبندی خاطرات محمدحسن عبد یزدانی را در کتابی با عنوان “اعدامم کنید” تدوین کرده است. این اثر توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است. در این کتاب فعالیت‌های مبارزاتی راوی به عنوان رابط میان امام خمینی (ره) و شهید قاضی طباطبایی بازگو شده‌اند.

مجموعه خاطرات اعدامم کنید

مجموعه خاطرات “اعدامم کنید” مرور تاریخ ۵۰ ساله منطقه آذربایجان و نقش و حضور نیروهای مذهبی تبریز در عرصه اجتماع را دربر دارد.

در این خاطرات، فعالیت‌های انقلابی راوی به عنوان رابط میان امام خمینی (ره) و شهید آیت‌الله محمدعلی قاضی طباطبایی (۱۲۹۳ ـ ۱۳۵۸) و سفرهای مخفیانه وی به عراق برای دریافت نامه‌ها و پیام‌های مبارزاتی بازگو شده‌اند.

کتاب خاطرات محمدحسن عبد یزدانی با عنوان “اعدامم کنید”، در ۱۳ فصل؛ ۲۵ سال اول، آغاز مبارزه، زندان مراغه، تبعید رهبران نهضت، مبارزه تشکیلاتی، اوین، از قزل قلعه تا حوالی مشهد، منزل به منزل کو به کو، منزل مقصود، دومانلی تبریز، قمر در عقرب، خلق مسلمان و آن محراب و این مسلمان تدوین شده است.

این خاطرات حاصل ۴۵ ساعت مصاحبه جمشید دژخوی با عبد یزدانی در سال ۱۳۷۴ است که پس از ۱۰ سال توسط مهدی نعلبندی بازنویسی و تدوین شده‌اند.

در کتاب “اعدامم کنید”، ۱۲۸ قطعه سند از اسناد ساواک‌ و آرشیو شخصی راوی، گردآمده‌اند.

شادروان عبدیزداتی در خاطراتش می گوید: ما از آن خانواده‌هائی هستیم که جدّ‌اندرجدر تبریزی هستیم و به قول خود تبریزی ‌ها؛ اصل تبریزلی.

تحصیلات ابتدائی

تحصیلات ابتدائی را در مدرسه‌ ملی کمالی در محله‌ «کهنه خیاوان» خوانده‌ام که مرحوم حاج کمال مؤسس و مدیر دبستان بود و قرآن را خود او در ساعات ورزش به ما آموخت، چون در دروس آموزش و پرورش تعلیم قرآن نبود. تا کلاس چهارم در آن مدرسه خواندم. مدرسه‌ی دوّمم دبیرستان علمیّه بود که مذهبی‌تر و ملّی تر‌ بود و مدرسین برجسته‌ای در آن مدرسه تدریس می‌کردند.

مؤسس آن مدرسه آیت‌الله حاج میرزا کاظم مجتهد شبستری بود. در سال ۱۳۲۰ در آن مدرسه نام‌نویسی کردم. من با آقامیرزا محمد و آقا میرزا محسن – فرزندان آیت‌الله مجتهد شبستری- همکلاس بودم که فعلاً آیت‌‌الله میرزا محسن مجتهد شبستری امام جمعه سابق تبریز بودند، در آنجا هم تا کلاس یازدهم درس خواندم که دوران تحصیلاتم مصادف شد با سالهای ۲۵-۱۳۲۴ که دوران حکومت پیشه وری در آذربایجان بود.

خیلی از افرادی که بعدها جزو نخبگان و معروفین شدند از جمله دکتر سید مهدی گلابی در همان مدرسه درس خواندند. صبغه‌ مذهبی این مدرسه مشهور بود. در اوج قدرت حکومت فرقه‌دموکرات که در مدارس آذربایجان زبان ترکی تدریس می‌شد، تنها در این مدرسه زبان فارسی تدریس می‌شد….

این زندانی سیاسی قبل از انقلاب ساعاتی پیش به دلیل کهولت سن و بیماری جان به جان آفرین تسلیم گفت.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=19250

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});