• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
10

ابعاد پای ایرانیان، استخراج و استانداردسازی می‌شود

  • کد خبر : 1998
  • 12 بهمن 1399 - 8:27
ابعاد پای ایرانیان، استخراج و استانداردسازی می‌شود
یاز اکو - با وجود قدمت دیرینه‌ی صنعت کفش در ایران، کفاشان ایرانی از همان ابتدای دوخت کفش تا کنون از قالب‌های خارجی به ویژه قالب پای فرانسوی‌ها استفاده کرده‌اند، اما با همکاری دانشگاه صنعتی سهند، مقرر شده است قالب پای استاندارد برای ایرانیان و قوم‌های مختلفی که در آن زندگی می‌کنند، استخراج شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، مرکز تحقیقات استخراج آنتروپومتری پای ایرانی به منظور به دست آوردن اندازه‌ی پای ایرانی با مشارکت دانشگاه صنعتی سهند و شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی در این دانشگاه راه اندازی شده و فعالیت‌ها برای استخراج اندازه‌ و قالب استاندارد پای ایرانیان، ادامه دارد، در این راستا  وبیناری تحت عنوان طرح مزیت استانی «معرفی اهمیت موضوع زنجیره ارزش و شرایط موجود فرصت‌ها و زمینه‌های بهبود و توسعه برنامه‌ها و روش‌های اجرایی صنعت کفش» با همت دانشگاه صنعتی سهند برگزار شده و در آن به بررسی اهمیت استانداردسازی قالب پای ایرانی، جایگاه صنعت کفش تبریز و چالش‌های موجود در این خصوص، پرداخته شد.

بر اساس این گزارش ، تا سال ۱۳۰۰ قالب‌های کفش به صورت دستی توسط خراط‌ها ساخته شده و چرم‌های مصرف شده نیز توسط روغن حیوانی فرآوری می‌شد و ضمن نداشتن انعطاف و جذابیتی خاص، فقط جنبه پوششی داشت؛ خاندان موسوی از شهر مراغه در سال ۱۳۰۲ اولین کارخانه صنعتی چرم‌سازی را در تبریز افتتاح کرده و دو سال بعد از آن چرم خسروی به صورت رسمی در تیراژ بالا توسط بزرگانی مانندصدقیانی، توکلی و خویی، افتتاح شد، ولی قالب‌های پا در سال ۱۳۲۶ از خارج وارد شدند، الگوی پای ایرانی نزدیک به الگوی پای فرانسویان بود، اما باز هم پاهای ایرانیان درشت‌تر از پای فرانسوی‌ها بود، تا به این لحظه الگوهای مورد استفاده در دوخت کفش فرانسوی است.

مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این وبینار با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته شاهد این بودیم که دانشگاه‌ها مشارکت در توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور را جزو اهدافشان قرار داده‌اند، بر ضرورت تکمیل فضای خالی بین مراکز علمی و جامعه تاکید کرد و گفت: به همین منظور باید از داشته‌های علمی و فناوری‌هایمان بیشتر و بهتر استفاده کنیم.

محمد سعید سیف با تاکید بر اینکه توسعه علم در یک راستا یکی از مشکلات موجود در دانشگاه‌ها است، بیان کرد: با این روند کمتر به مسائل منطقه‌ای و مزیت‌های استانی توجه می‌شود، از ابتدای سال جاری تلاش کردیم به این موضوع توجه کنیم و دانشجویان با توجه به شرایط استان‌ها برای بهبود شرایط موجود، محورهایی را انتخاب کرده و مشارکتی جدی داشته باشند.

وی اضافه کرد: دانشگاه‌ها اسناد بالادستی و برنامه‌های کلان را بررسی و مزیت‌ها را شناسایی کرده و ذینفعان را و نقشه راه را تعیین کنند؛ دانشگاه‌ها نقش مهمی در بخش‌های مختلف موضوع می‌توانند داشته باشند، ۲۴ دانشگاه در ۲۴ استان کشور محورهایی را انتخاب کرده و فعالیت‌های خوبی داشته‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات استخراج پای ایرانی و مجری دانشگاه صنعتی سهند هم در ادامه وبینار، با بیان اینکه چگونگی توزیع شکل پای زنان و مردان ایرانی را نداریم، اظهار کرد: گفته می‌شود سایز پای ایرانی به هم ریخته است، نوع پاشنه و پنجه‌ی پای اقوام مختلف در ایران مثل بلوچ و خوزستانی و ترک در دست نیست، در حالی که پای این‌ها با هم متفاوت بوده و این جا است که علامت سوالی در سیاست گذاری تولید مطرح می‌شود.

محمود رضا آذغانی گفت: با توجه به امکانات موجود، ۳۰ ثانیه طول می‌کشد تا شکل پای ایرانی را بر اساس لندمارک‌های استخوانی استخراج کنیم؛ امیدواریم با استخراج یک میلیون داده پای ایرانیان به هم افزایی مناسب در صنعت کفش برسیم.

وی، هدف از تاسیس هسته پژوهشی استخراج آنتروپومتری پای ایرانی را اندازه‌گیری هوشمند شاخص‌های بیومکانیک پا، استخراج منطقی تغییرات مرکز فشار پا، استخراج الگوی انگشتان پا، بررسی چگونگی تغییرات ابعادی آنتروپومتری در مردان و زنان و بررسی چگونگی تغییرات آنتروپومتری پا در اقوام مختلف ایران توسط اسکنرهای سه بعدی، عنوان کرد.

مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی سهند نیز در ادامه این وبینار با اشاره به اینکه این دانشگاه در حوزه‌های مختلف صنعتی در سطح کشور بسیار فعال بوده و توانسته است ارتباطات اثربخشی را نیز با صنایع فعال استان و منطقه شمالغرب ایجاد کند، همچنین دانشگاه صنعتی سهند در پروژه‌های ملی و صنایع بالادستی و پایین دستی صنعت نفت کشور نیز حضور فعال دارد.

وی از انجام بیش از ۵۰ طرح پژوهشی فعال بین این دانشگاه و بخش‌های مختلف صنعتی در سطح کشور و استان از جمله مس سونگون، شرکت گاز استان، شرکت تراکتورسازی و سایر شرکت‌های دولتی و خصوصی خبر داد و بیان کرد: دانشگاه صنعتی سهند در بین دانشگاه‌های صنعتی کشور رتبه هشتم را داشته و همچنین دانشگاه صنعتی سهند در رتبه بندی ۲۰۲۰ شانگهای جزو ۳۲ دانشگاه برتر کشور است.

علیزاده از فعالیت دو پژوهشکده و ۱۶ مرکز تحقیقاتی فعال در دانشگاه صنعتی سهند خبر داد و افزود: با وجود این مراکز تحقیقاتی، به تازگی قراردادهای بسیار خوبی با بخش‌های مختلف صنعت منعقد شده است که از آن جمله می­‌توان به قرارداد کلان پژوهشی این دانشگاه با عنوان مطالعات ازدیاد برداشت از میدان نفتی مسجد سلیمان با وزارت نفت اشاره کرد.

مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی سهند با اشاره به آغاز فعالیت مرکز تحقیقاتی استخراج آنتروپومتری پای ایرانی در این دانشگاه  از سال گذشته، گفت: با توجه به تغییر رویکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و لزوم توجه دانشگاه­‌ها به توانمندسازی خود در امر پژوهش جهت افزایش اثربخشی در جامعه و صنعت، پروپوزالی جهت شناسایی و تقویت زنجیره­‌ی ارزش صنایع و فعالیت‌های مرتبط با تولید کفش توسط این دانشگاه به وزارت علوم ارائه شد که خوشبختانه مورد تصویب  قرار گرفت و به عنوان طرح مزیت استانی ابلاغ شد.

علیزاده در خاتمه با اشاره به تعاملات بسیار خوب و سازنده این دانشگاه با استانداری آذربایجان شرقی و سایر سازمان و ادارات دولتی و بخش خصوصی و وجود زیرساخت‌ها، پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خوب دانشگاه صنعتی سهند، ابراز امیدواری کردند که این دانشگاه بتواند به نحو احسن این ماموریت خطیر استانی را با موفقیت به سرانجام برساند.

رئیس مرکز طراحی و بازاریابی کفش و مجری دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز در ادامه این وبینار با بیان اینکه با توجه به قدمت  صنعت کفش در تبریز، برند خاصی به نام این شهر وجود ندارد، اظهار کرد: متاسفانه تمامی طرح‌ها کپی و یا الگوبرداری از دیگر کشورها هستند که در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرند و به همین دلیل است که ما صرفا به مصرف کننده تبدیل می‌شویم و محصولاتمان اصالت ایرانی ندارند.

سعید کاوه با تاکید بر اینکه محصولات تولیدی، سفیران فرهنگی ما هستند، گفت: قدمت کفش در تبریز برای دنیا شناخته شده است و باید طراحی و برندسازی کنیم‌؛ مشکلات بازاریابی را در کل صنایع، حتی در شرکت‌های دانش بنیان هم داریم.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها بازوهای تحقیقاتی کشور هستند، خاطرنشان کرد: فاز طراحی شامل تحقیق از بازارها و تحقیق‌های قومیتی و فرهنگی، مدلسازی و پسندیده شدن محصول بوده و سپس فاز بازاریابی شامل برندسازی محصول باید مورد توجه قرار بگیرد تا بتوانیم با صادرات ایجاد ارزش افزوده کنیم.

مطلبی، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی نیز در ادامه این وبینار با بیان اینکه با توجه به قدمت تولید چرم در تبریز و شناخته شدن آن در کشورهای همسایه و ایران، شرکت شهرک‌های صنعتی برای حمایت از صنعت کفش اقدام کرد، گفت: زنجیره ارزش در تولید یک محصول شامل کلیه فعالیت‌های مورد نیاز برای ایجاد آن محصول است، در حوزه صنعت کفش نیز تلاش بر این است که محصولات متناسب با نیازهای مشتریان تولید شوند و اجباری در طراحی کفش نباشد.

معاون هماهنگ کننده امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در این وبینار با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته برای برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه تلاش کردیم و از پتانسیل اساتید، دانشگاه‌ها و دانشجویان در این راستا بهره‌مند شدیم، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری برای ایجاد بخش تحقیق و توسعه‌ صنایع، سخت و هزینه‌بر است، اما با برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه‌ها می‌توان با ایجاد سیستم نوآوری باز در استان، این مهم را تحقق بخشید.

علی جهانگیری با اشاره به اینکه تبریز یکی از قطب‌های صنعتی کشور به شمار می‌آید، ادامه داد: خوشبختانه دانشگاه‌های استان مانند دانشگاه صنعتی سهند و دانشگاه هنر اسلامی تبریز در حوزه صنعت کفش کاملا پای کار آمده‌اند؛ در نظر گرفتن صنعت کفش به عنوان طرح مزیت استانی دستگاه‌های دولتی، بخش خصوصی و دانشگاه‌ها را کنار هم قرار می‌دهد، امیدواریم اجرای این طرح، تجربه خوبی برای ما و استان‌های دیگر باشد، همچنین امید است مقامات ملی در این راستا ما را یاری کنند تا علاوه بر مطالعه در کشور بتوانیم علایق و سلایق سایر کشورها را نیز برای موفقیت در صادرات‌ کفش، مورد مطالعه قرار دهیم.

وی در خاتمه بر ضرورت همکاری فرمانداران شهرستان‌ها و دیگر استان‌ها برای استخراج داده‌های دقیق درخصوص استانداردسازی قالب پای ایرانیان و اجرای این طرح به عنوان طرح مزیت استانی، تاکید کرد.

 مرکز تحقیقات استخراج آنتروپومتری پای ایرانی، سال گذشته به منظور استخراج  ابعاد و تن سنجی کفش و پای ایرانی برای استفاده در طراحی و تولید کفش ارگونومیک، افتتاح شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=1998

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});