• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
9
گزارش یاز اکو از اعتراض اعضای جوان هیئت علمی‌های دانشگاه نسبت به حقوق پایین

اعضای هیئت علمی‌ای که کمتر از کارمندان دانشگاه حقوق می‌گیرند!

  • کد خبر : 20065
  • 05 تیر 1400 - 11:15
اعضای هیئت علمی‌ای که کمتر از کارمندان دانشگاه حقوق می‌گیرند!
اعتراضات اعضای جوان هیئت علمی نسبت به عدم اجرای همسان سازی حقوق، هرچند محدود بود و از حد تجمع و بیانیه فراتر نرفت ولی به هر حال حساسیت‌هایی که نسبت به آرامش دانشگاه‌ها وجود دارد به نظر می‌آید که در تسریع فرایند همسان‌سازی خیلی موثر واقع شده است. گفتنی است این تجمعات نخستین اعتراض دانشگاهیان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می‌آید و این نشان می‌دهد که چقدر اساتید دانشگاه از نظر مالی در فشار هستند.

یاز اکو؛ پریسا رضاپور – در جامعه برداشتی نادرست از وضعیت اقتصادی و درآمدی اعضای هیئت علمی وجود دارد و این بیشتر ناشی از دو مرحله‌ی ترمیم حقوق که در دولت‌های قبل صورت گرفته بود است اما در چند سال اخیر اعضای هیئت علمی دریافتی به مراتب کمتر از آنچه در ذهن عموم مردم وجود دارد داشته‌اند، بدین منظور یاز اکو برای روشن‌سازی این مسئله با چند تن از هیئت علمی‌های دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه تبریز و دانشگاه پیام نور گفت و گویی انجام داده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، یک عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز با اشاره به حقوق اعضای هیئت علمی گفت: در چند سال اخیر دریافتی اعضای هیئت علمی‌ها به مراتب کمتر از آنچه در ذهن عموم مردم وجود دارد داشته‌اند، به طوری که در خیلی از مواقع دریافتی هیئت‌علمی‌های جوان و کم‌سابقه از دریافتی کارمندان دانشگاه کمتر است.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور نیز در مصاحبه با خبرنگار یاز اکو، در خصوص دریافتی اعضای هیئت‌علمی‌های غیربالینی گفت: در یک سال اخیر در اثر کوشش‌های متولیان وزارت بهداشت و درمان، آموزش‌های پزشکی حقوق اعضای هیئت علمی غیر بالینی این دانشگاه‌ها افزایش چشمگیری پیدا کرده است. هر چند این افزایش چشمگیر در مقایسه با هزینه‌های زندگی خیلی چشمگیر نیست اما نسبت به حقوقی که اساتید غیر پزشکی و غیر بالینی دریافت می‌کنند چشمگیر است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این خصوص تشریح کرد: شوراهای صنفی برخی دانشگاه‌ها بخصوص دانشگاه تبریز که از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها تشکیل شده‌اند اقداماتی را از طریق رایزنی با نمایندگان مجلس، مسئولان وزارت و مسئولان دانشگاه‌ها شروع کردند. در نتیجه‌ی تلاش‌های بسیار زیاد و رایزنی‌های فشرده و طولانی، بالاخره مجلس در بودجه‌ی سال ۱۴۰۰ موردی تحت عنوان همسان‌سازی را که مقصود از آن همسان کردن حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه های ذیل وزارت علوم با اعضای هیئت علمی غیر بالینی وزارت بهداشت هست، تصویب کرد.

وی ادامه داد: اما اجرای این امر تا این زمان با پیچ و خم‌های بسیاری همراه بوده و مسائل مختلفی در مورد تصویب آیین‌نامه‌ی مربوطه و تغییر وظایف اعضای هیئت علمی متناسب با دریافتی جدید انجام شد و بحث‌های خیلی زیادی صورت گرفته است.

ج. پ افزود: آنچه که در حال حاضر در شرف اجرا است افزایش حقوق شامل ۶۰ درصد دریافتی نه کل حقوق بلکه کاملا ویژه هست و این را باید اصلاح کرد. قرار نیست که ۶۰ درصد کل حقوق هیئت علمی افزایش یابد بلکه ۶۰ درصد فوق‌العاده ویژه افزایش خواهد یافت که به دو آیتم ۳۰ درصدی تقسیم می‌شود. دانشگاه‌ها در یکی دو هفته اخیر شروع کرده‌اند به صدور احکام جدید بدین صورت که ابتدا۳۰ درصد فوق‌العاده ویژه به طور مساوی و بدون اخذ تعهد مبنی عدم فعالیت غیر دانشگاهی صادر می‌شود و برای صدور ۳۰ درصد دوم بنا است که اعضای هیئت علمی به صورت کتبی تعهد بدهند که هیئت علمی تمام وقت جغرافیایی می‌شوند و اجازه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی مرتبط با رشته‌ی تخصصی خود را خارج از مجموعه‌ای که در استخدام آن هستند ندارند. ولی به هر حال این امر به مرحله‌ی نهایی نرسیده است. برخی دانشگاه‌ها حتی احکام ۳۰درصد اولیه را صادر نکرده‌اند، ولی برخی‌ها ۳۰ درصد دوم را هم صادر می‌کنند. به هر حال هر دانشگاه بسته به رویه‌ی کاری خودش پیش می‌رود.

ی. ب نیز در خصوص موظفی تدریس دانشگاهیان بیان کرد: باید به این نکته توجه کرد که اولا این افزایش حقوق با افزایش موظفی تدریس حدودا دو واحد به موظفی تدریس اساتید اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: ساعات حضور فیزیکی در دانشگاه نیز به حدود ۵۴ ساعت در هفته افزایش پیدا کرده است. این افزایش حقوق هم عدد نجومی نیست. در حال حاضر با همین افزایش، حقوق اعضای هیئت علمی نزدیک حقوق کارمندان اداراتی دولتی نمی‌شود.

پ.ج خاطر نشان شد: به ثمر رسیدن این همسان‌سازی که هنوز به خط پایان خودش نرسیده است با تلاش‌های بسیاری همراه بوده است. بخش عمده‌ی آن رایزنی با نمایندگان مجلس و مسئولان و بخش دیگر که در مراحل پایانی بیشتر خود را نشان داد برخی اعتراضات به صورت علنی در برخی دانشگاه‌ها به‌خصوص در دانشگاه تبریز و شهید مدنی آذربایجان بود.

***

این اعتراضات هرچند محدود بود و از حد تجمع و بیانیه فراتر نرفت ولی به هر حال حساسیت‌هایی که نسبت به آرامش دانشگاه‌ها وجود دارد به نظر می‌آید که در تسریع فرایند همسان‌سازی خیلی موثر واقع شده است. گفتنی است این تجمعات نخستین اعتراض دانشگاهیان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می‌آید و این نشان می‌دهد که چقدر اساتید دانشگاه از نظر مالی در فشار هستند.

به قطع و یقین اگر پیشگامی و شورای صنفی دانشگاه تبریز نبود این همسان‌سازی دست‌کم در این مرحله به سرانجام نمی‌رسید یا تا این مرحله پیش نمی‌رفت. حال باید دید سرنوشت این درخواست اعضای هیئت علمی جوان به کجا خواهد انجامید.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=20065

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});