• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5
رئیس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان خبر داد؛

ممانعت گرجستان از ورود کالاهای ایرانی

  • کد خبر : 2068
  • 12 بهمن 1399 - 11:13
ممانعت گرجستان از ورود کالاهای ایرانی
یاز اکو - رئیس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان گفت: گرجستان در ماه‌های گذشته چه از طریق کامیون‌های ایرانی و چه به وسیله کامیون‌های گرجی از ورود کالاهای ایرانی ممانعت به عمل آورده و رفع این ممنوعیت نیازمند مذاکراتی در سطح مسئولان ارشد دیپلماسی کشور است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، سیده‌فاطمه مقیمی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان و عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: با اعمال ممنوعیت‌های تازه‌ای از سوی گرجستان، ورود کالای ایرانی به این کشور دچار وقفه شده و برطرف کردن این مشکل نیازمند مذاکرات دیپلماتیک از سوی دولت و نهادهای مسوول است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ضمن برشمردن مزیت‌های بازار گرجستان برای ایران، اعلام کرد که این کشور در ماه‌های گذشته چه از طریق کامیون‌های ایرانی و چه به وسیله کامیون‌های گرجی ممانعت به عمل آورده و رفع این ممنوعیت نیازمند مذاکراتی در سطح مسئولان ارشد دیپلماسی کشور است.

براساس اعلام روابط عمومی اتاق تهران، مقیمی مزیت‌های تجاری گرجستان برای ایران را مورد اشاره قرار داد و گفت: کشور گرجستان به دلیل قرار گرفتن در مسیرکریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی، ‌می‌تواند امکانات ویژه‌ای از جنبه لجستیک و تجارت در اختیار ایران قرار دهد؛ به بیان دیگر ایران ‌می‌تواند از این امکانات برای اتصال به بازارهای هدف خود بهره بگیرد و از طریق بنادری چون پوتی و باتومی ‌می‌تواند به بنادر اروپا و به‌ویژه کشور‌های اروپای شمالی و اقصی نقاط دنیا دسترسی پیدا کند. پوتی یکی از بزرگ‌ترین بنادر دریای سیاه و یکی از ۳۰ بندر بزرگ و پیشرفته جهان است؛ به‌طوری که بخش عمده صادرات و واردات دریایی گرجستان از طریق این بندر انجام می‌شود. این بندر نه‌تنها برای گرجستان بلکه برای تأمین کالاهای موردنیاز کشورهای ارمنستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان نیز نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

او با بیان اینکه «استفاده از بنادر و اراضی در گرجستان، معمولاً به صورت اجاره و شکلی از وقف است» ادامه داد: بخش‌هایی از بنادر پوتی و باتومی به همین علت به چینی‌ها و اماراتی‌ها اجاره داده شده و به هر حال تا حدودی فرصت‌ها از ایران سلب شده است؛ در حالی که اگر ایران ‌می‌توانست متولی سرمایه‌گذاری خارجی در آنجا باشد در مواجهه با تحریم‌ها از قدرت بیشتری برخوردار بود.

مقیمی با اشاره به اینکه گرجستان چند سالی است در میان کشورهای ناظر سازمان جهانی تجارت قرار گرفته است، توضیح داد: این کشور همچنین در حال تحکیم ارتباطات خود با اتحادیه اروپاست و از این رو، فرصت خوبی برای صادرات کالاهای ایرانی به این کشور و حتی صادرات مجدد آن فراهم آمده است. یکی از مزایای صادرات و صادرات مجدد از این کشور، عدم دریافت هیچ‌گونه تعرفه گمرکی است.

او افزود: به دلیل آنکه گرجستان در مسیر توسعه قرار گرفته است، ساخت‌وساز در این کشور رونق بسیاری دارد. از این رو، شرکت‌های ایرانی نیز توانستند، مصالح ساختمانی به این کشور صادر کنند؛ اما مساله‌ای که وجود دارد، آن است که طی ماه‌های گذشته، ورود کامیون ایرانی به گرجستان ممنوع شده است و به رغم آنکه از طریق وزارت امورخارجه و اتاق ایران، پیگیر رفع این محدودیت بوده‌ایم، هنوز گشایشی حاصل نشده است. از طرفی، یک سری از رانندگان و سرمایه‌گذاران ایرانی، اقدام به خرید کامیون گرجی کردند که بتوانند کالاهای ایرانی را با خودروی گرجی به این کشور حمل کنند اما از هفته گذشته، از ورود کامیون‌های گرجی هم که حامل محصولات ایرانی است جلوگیری به عمل آمده.

رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان ادامه داد: این به منزله ممانعت از ورود کالاهای ایرانی به بازار گرجستان است و رفع این محدودیت‌ها از سوی دولت و در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور باید مورد پیگیری قرار گیرد؛ در غیر این صورت، بقای کالاهای ایرانی در بازار گرجستان با چالشی جدی مواجه ‌می‌شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=2068

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});