• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
10
در شرایطی که ساعات کار ادارات استان‌های کشور کاهش پیدا کرده است؛

افزایش ساعات اداری آذربایجان‌شرقی به جای کاهش/ کارمندان استان پوست‌کلفت هستند؟!

  • کد خبر : 20715
  • 09 تیر 1400 - 12:02
افزایش ساعات اداری آذربایجان‌شرقی به جای کاهش/ کارمندان استان پوست‌کلفت هستند؟!
در شرایطی که استان آذربایجان‌شرقی، رکورد افزایش دمای 70 سال اخیر خود را تجربه می‌کند و اکثر استان‌های کشور به منظور مدیرت مصرف و کاهش مصرف برق ساعات اداری خود را کاهش داده‌اند، مدیران استانی در تداوم وضعیت کرونایی، نه تنها به این امر تن نداده‌اند بلکه در اقدامی تعجب‌برانگیز از نیمه‌ی خرداد ماه، ساعات اداری را افزایش داده‌اند.

یاز اکو؛ ساسان نیک‌رفتار خیابانی – در شرایطی که استان آذربایجان‌شرقی، رکورد افزایش دمای ۷۰ سال اخیر خود را تجربه می‌کند و اکثر استان‌های کشور به منظور مدیرت مصرف و کاهش مصرف برق ساعات اداری خود را کاهش داده‌اند، مدیران استانی در تداوم وضعیت کرونایی، نه تنها به این امر تن نداده‌اند بلکه در اقدامی تعجب‌برانگیز از نیمه‌ی خرداد ماه، ساعات اداری را افزایش داده‌اند.

سال ۱۴۰۰ با گرمای هوا و کاهش نزولات آسمانی همراه شده است. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز، در این باره کاهش نزولات جوی را در کاهش تولید نیروگاه‌های برق‌آبی تاثیرگذار دانسته و تاکید می‌کند بارش کم، موجب کاهش آب سدهای دارای نیروگاه برق‌آبی شده است. عادل کاظمی اضافه می‌کند: ذخیره‌ی آب پشت سدها حداقل ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و این امر باعث کاهش ۵۰ درصدی تولید انرژی از محل نیروگاه‌های برق‌آبی شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز همچنین با بیان اینکه افزایش دما، ارتباط مستقیمی با افزایش مصرف انرژی دارد، تصریح می‌کند: هر درجه افزایش دما در حوزه‌‌ی برق تبریز، حدود ۵۰ مگاوات مصرف انرژی را افزایش می‌دهد و این افزایش بار ناشی از ورود بارهای سرمایشی است.

شرکت توانیر نیز از ابتدای اردیبهشت ماه با پیش‌بینی دمای بالای امسال در ماه‌های گرم و کاهش تولید نیروگاه‌های برق‌آبی، دست به اقدامات گسترده زده و تغییر ساعات کار ادارات را در ایام گرم سال به عنوان یکی از راهکارها برشمرده است. در همین راستا، اکثر استان‌های کشور اقدام به کاهش ساعات اداری خود برای مدیریت مصرف انرژی کرده‌اند که نگارنده در جدول زیر به آنها اشاره کرده است.

ردیفنام استانساعات کاری اداراتزمان آغاز تغییر ساعاتردیفنام استانساعات کاری اداراتزمان آغاز تغییر ساعات
۱سیستان و بلوچستان۶ ۱۲:۳۰۸ اردیبهشت۱۲اردبیل (شمال استان)۶:۳۰ ۱۳:۳۰نیمه خرداد
۲یزد۷:۳۰-۱۲:۳۰۱۲ اردیبهشت۱۳خراسان جنوبی۶:۳۰ ۱۳:۳۰۱۷ خرداد
۳هرمزگان۷ – ۱۳۱۹ اردیبهشت۱۴کرمانشاه۶:۳۰ ۱۳:۳۰۱۸ خرداد
۴لرستان۷:۳۰-۱۲:۳۰یک خرداد۱۵خراسان شمالی۶:۳۰ ۱۳:۳۰۱۹ خرداد
۵کرمان۶:۴۵ – ۱۳یک خرداد۱۶مرکزی۶:۳۰ ۱۳:۳۰یک تیر
۶بوشهر۶:۳۰ – ۱۳یک خرداد۱۷ایلام (جنوب استان)۶:۳۰ ۱۳:۳۰یک تیر
۷سمنان۶:۳۰ – ۱۳یک خرداد۱۸البرز۶:۳۰ ۱۳:۳۰یک تیر
۸خوزستان۸:۳۰ ۱۳:۳۰یک خرداد۱۹گیلان۶:۳۰ ۱۳:۳۰یک تیر
۹ایلام (شمال استان)۶:۳۰ ۱۳:۳۰یک خرداد۲۰کردستان۶:۳۰ ۱۳:۳۰یک تیر
۱۰خراسان رضوی۶:۳۰ ۱۳:۳۰۱۱ خرداد۲۱آذربایجان غربی۶:۳۰ ۱۳:۳۰یک تیر
۱۱قم۶:۳۰ – ۱۳:۳۰۱۵ خرداد۲۲زنجان۶:۳۰ – ۱۳:۳۰۵ تیر

با این حال و در شرایطی که استان‌های همجوار آذربایجان‌شرقی از جمله استان‌های آذربایجان‌غربی، زنجان، اردبیل و کردستان نیز اقدام به کاهش ساعات اداری خود کرده‌اند ولی مدیران استانی نه تنها به این امر تن نداده‌اند بلکه در اقدامی سوال‌برانگیز از نیمه‌ی خرداد ماه، ساعات کاری ادارات را یک ساعت نیز افزایش داده‌‌اند.

این تصمیم در شرایطی گرفته شده که وضعیت کرونایی در تمام کشور به قوت خود باقی است و دمای هوا و مشکلات تولید برق نیز مصرف انرژی را با مشکل مواجه کرده و در اتفاقی نادر، در نخستین روزهای خرداد ماه شاهد خاموشی‌های گسترده در سطح شهر تبریز و استان بودیم.

حال که به ادعای داده‌های سازمان هواشناسی، متوسط دمای هوای این استان در خرداد امسال با ۱.۷ درجه افزایش، رکورد ۷۰ سال گذشته را شکسته است و برای نخستین بار متوسط دمای هوای تبریز در خردادماه به ۳۸.۳ درجه‌ی سانتی‌گراد و رکورد متوسط دمای هوای خردادماه در شهر مراغه ۳۹ درجه سانتی‌گراد، بستان‌آباد ۳۴.۶، بناب ۳۸، کلیبر ۳۵.۱، مرند ۳۵.۶، ملکان ۴۰ درجه، شبستر ۳۷.۵ درجه، سهند ۳۵.۴ درجه و عجب‌شیر با ۳۸٫۲ درجه، از بدو تاسیس ایستگاه‌های هواشناسی شکسته شده است و علاوه بر دماهای حداکثر، دماهای حداقل نیز به طور متوسط بیش از ۶ درجه نسبت به بلندمدت ۷۰ سال افزایش یافته است، تعلل مدیران استانی نه تنها در کاهش ساعات اداری بلکه در افزایش ساعات آن چه معنایی دارد؟

از سویی امسال به منظور مدیریت مصرف انرژی، ساختمان‌های اداری و دولتی جهت استفاده از وسایل سرمایشی منع شده‌اند و بایستی در چنین هوای گرمی بدون کولر تا ساعت ۱۴:۳۰ و برخی ادارات تا۱۵:۳۰ به کار در چنین محیطی ادامه دهند.

آیا دمای هوای آذربایجان‌شرقی با استان‌های همجوار تفاوت محسوسی دارد که چنین تصمیمی گرفته شده است؟ آیا اهالی این استان، پوست‌کلفت‌تر از دیگر شهروندان این کشور هستند؟ آیا این استان مشکلی در توزیع برق ندارد که نیازی هم به کاهش ساعات اداری دیده نشده است؟ این سوالی است که باید مدیران و تصمیم‌گیران ارشد استان بدان پاسخ دهند…چرا مدیریت اخیر استان در گرفتن تصمیم‌ها جسارت زیادی ندارد؟

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=20715

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});