• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

پول نفت باید صرف اقتصاد کشور شود و نباید وارد بودجه شود

  • کد خبر : 2100
  • 12 بهمن 1399 - 12:18
پول نفت باید صرف اقتصاد کشور شود و نباید وارد بودجه شود
یاز اکو - بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت با بیان اینکه این وزارتخانه در دوران تحریم، همت و عزم خود را برای تداوم توسعه نفت به کار بسته و جهش‌های صنعت پتروشیمی یکی از این دستاوردهای ویژه است، گفت: ایران جایگاه نخست صنعت پتروشیمی را در منطقه دارد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا زنگنه شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی در آستانه دهه فجر و چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به تشریح دستاوردهای چهار دهه صنعت نفت ایران پرداخت.

وزیر نفت با بیان اینکه اوایل انقلاب تلاش زیادی شده بود که تولید نفت ایران بالا برود، افزود: البته من این که از اول انقلاب برخی تلاش کردند تا به یکباره ۴ میلیون تولید نفتمان کم شد را قبول ندارم و به نظرم کار درستی نبود.

او با اشاره به اینکه اکنون ذخایر هیدروکربنی ما که قابل استحصال باشد بسیار افزایش یافته است، گفت: با وجود این که طی این سال ها بیش از ۳۵ میلیارد بشکه برداشت کردیم، اکنون ذخایر هیدروکربنی حدود دو برابر شده و دلیل آن هم اکتشاف‌هایی که انجام شده است، می باشد.

زنگنه ادامه داد: اکنون بیش از ۳۳ تریلیون ذخیره گاز داریم، صنعت گاز تقریباً بعد از انقلاب رشد کرده، اوایل انقلاب یک پالایشگاه کوچکی در بیدبلند داشتیم و جمعیت بسیار کمی از گاز استفاده می‌کردند. این صنعت بعد از انقلاب به خصوص با پارس جنوبی جهش کرد.

وزیر نفت همچنین به جهش‌های صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: پتروشیمی نیز جهش کرد که اوایل انقلاب تولید بسیار کمی داشت، سال آینده ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد. از نظر توانایی‌های تکنولوژیکی نیز رشد کردیم و توانایی‌های ما قابل قیاس با ۴۰ سال پیش نیست، مثلا توانایی لوله گذاری به میزان ۱ کیلومتر در طول روز را داریم و این توانایی‌های ما بیشتر دانش بنیان هستند.

وی تاکید کرد: رشد اصلی صنعت گاز بعد از انقلاب بود و پیش از انقلاب مناطق کمی از گاز استفاده می کردند.

زنگنه ادامه داد: طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج‌ فارس پالایشگاه بزرگی است که خوراک پتروشیمی‌هایی مانند گچساران را تامین خواهد کرد، کار جامعی است که گاز همراه نفت را جمع می‌کند، بازار نفت پدر و مادر ندارد و برای گرفتن آن مشکلی نیست.

وزیر نفت همچنین با بیان اینکه خیلی علاقه‌مند بودم تولید نفت ایران به ۶ میلیون بشکه در روز برسد، افزود: برخی فکر می‌کردند خام‌فروشی است، اما پول نفت باید صرف اقتصاد کشور شود و به صندوق توسعه ملی برود و نباید وارد بودجه شود.

او با اشاره به اینکه به افزایش ۶ میلیون بشکه تولید در روز امیدوارم، گفت: اما برای تحقق آن اندیشه‌ها هم باید تغییر کند، اندیشه را به زور نمی‌توان تغییر داد. صادرات فرآورده‌های نفتی ایران نسبت به سال ۹۱ چهار برابر شده و ارقامی تاریخی ثبت شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=2100

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});