• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
2
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد؛

انداختن توپ خاموشی‌ ها به زمین رمزارزها اشتباه است / خسارت بار بودن انحصار در اعطای مجوز تولید رمزارزها

  • کد خبر : 22350
  • 23 تیر 1400 - 12:45
انداختن توپ خاموشی‌ ها به زمین رمزارزها اشتباه است / خسارت بار بودن انحصار در اعطای مجوز تولید رمزارزها
یاز اکو - سید غنی نظری با اشاره به اعطای برخی مجوزهای استخراج رمزارز از سوی وزارت صمت بدون ایجاد مکانیسم‌های قانونی مرتبط با آن گفت: وقتی فعالیت در این حوزه مطابق منافع کشور است، باید ساز و کاری فراهم شود تا همه متقاضیان واجد شرایط بتوانند نسبت به اخذ مجوزهای لازم اقدام کنند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اقتصاد آنلاین، نماینده مردم خلخال در مجلس پیرامون نحوه مواجهه مجلس با موضوع رمزارزها گفت: تاثیرات رمزارزها به طور کلی به نحوه مواجهه ما با این پدیده مرتبط است. این واکنش‌های نظام تصمیم‌سازی کشور است که رمزارزها را بدل به تهدید یا فرصت می‌کند. اگر قدرت درک درست در مواجهه با این مقوله را داشته باشیم، رمزارزها می‌توانند به عنوان یک فرصت مطرح شوند. در غیر این صورت این پدیده در شمایل تهدید در اقتصاد ایران بروز خواهد کرد.

نظری در ادامه گفت: یکی از ویژگی‌های مهم فعالیت‌های مرتبط با رمزارزها، نقشی است که در حوزه اشتغال‌زایی ایفا می‌کنند. با توجه به ویژگی‌های فناورانه این فناوری، بیشتر افرادی که وارد دایره فعالیت‌های مرتبط با رمزارزها می‌شوند، جوانان و دانشگاهیان هستند. بنابراین این ظرفیتی است که می‌توان از آن برای کاهش آمار بیکاری جوانان تحصیلکرده استفاده کرد.

خلاء جدی در فعالیت‌های مرتبط با رمزارزها در ایران

این نماینده ضمن اشاره به اینکه تاسف دارد هنوز قانون جامع و فراگیری در خصوص رمزارزها وجود ندارد، گفت: این واقعیت که دامنه وسیعی از افراد جامعه بر روی فعالیتی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که هیچ قانون مدون و مصوبی در خصوص آن وجود ندارد که بتوان در بزنگاه‌ها بر آن تکیه کرد، نشان دهنده یک خلاء جدی در فعالیت‌های مرتبط با رمزارزها است.

نظری با اشاره به تلاش نمایندگان برای طراحی نقشه راه قانونی در خصوص رمزارزها یادآور شد: کمیسیون اقتصادی مجلس به دنبال ایجاد یک نقشه راه قانونی پیرامون رمزارزها است. البته با توجه به اهمیت موضوع و تحولاتی که به سرعت در حوزه رمزارزها ایجاد می‌شود، هنوز گزارش نهایی در این زمینه ارائه نشده است.

او افزود: گزارش نهایی کمیسیون به زودی در صحن قرائت می‌شود تا کمیسیون‌های مشترک و سایر نمایندگان نیز نظرات خود را در خصوص ابعاد مختلف موضوع ارائه کنند. موضوع محاسبه برق مصرفی، نحوه مبادلات رمزارزها با هم، چگونگی احتساب مالیات مرتبط و… بخشی از مهم‌ترین مواردی است که در گزارش کمیسیون به آنها اشاره شده است.

سهم اندک ماینرها از مصرف برق کشور

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به انتشار برخی اخبار کذب گفت: متاسفانه اظهاراتی در خصوص رمزارزها مطرح می‌شوند که هیچ پایه و اساس علمی و تخصصی ندارند. برخی افراد و جریانات اشاره می‌کنند که ۵۰درصد برق کشور، صرف ماینرها می‌شود اما آمارهای وزارت نیرو حاکی از آن است که حداکثر برق مصرفی فعالیت‌های مرتبط با رمزارزها در مقایسه با برق کشور کمتر از ۴درصد است.

نظری در پاسخ به پرسشی در این خصوص که فکر نمی‌کنید اعطای مجوز محدود به برخی فعالان این حوزه باعث انحصار شود؟ گفت: معتقدم حتی امروز که وزارت صمت به برخی مزرعه‌های استخراج رمزارز، مجوز می‌دهد، قانونی نیست. ضمن اینکه مشخص نیست چرا برای برخی افراد و جریانات، مجوز استخراج رمزارز صادر می‌شود و برای بسیاری دیگر صادر نمی‌شود. این در حالی است که مجلس تلاش می‌کند ریشه انحصار در اعطای مجوزها خشک شود.

او افزود: اگر فعالیت‌های مرتبط با رمزارزها ایراد دارد و بر خلاف منافع کشور است، هیچ فرد و گروهی نباید در این حوزه فعالیت کند. ولی اگر می‌توان این فناوری را در راستای اهداف کشور به کار گرفت، باید مکانیسمی قانونی طراحی شود تا مجموعه متقاضیان واجد شرایط بتوانند مجوز فعالیت داشته باشند.

نماینده خلخال در مجلس در خصوص سایر ابهامات قانونی موجود در این زمینه گفت: امروز جدا از بحث تولید و استخراج رمزارز، ابهامات تازه‌ای در خصوص نحوه مبادلات رمزارزها نیز مطرح شده است. بعد از قرائت گزارش نهایی کمیسیون، مجلس ابعاد مختلف موضوع را بررسی و راهکار قانونی برای برون رفت از مشکلات را ارائه می‌کند.

اقتصاد ایران برای عبور از چالش ها، نیازمند رشد اقتصادی پایدار است

نظری در پاسخ به پرسش دیگری در این خصوص که آیا در شرایط تحریمی می‌توان از ظرفیت رمزارزها به نفع توسعه کشور استفاده کرد؟ گفت: اقتصاد ایران برای عبور از چالش ها، نیازمند رشد اقتصادی پایدار است. رشد مستمر نیز به سرمایه گذاری‌های مولد نیازمند است. در شرایطی که آمریکا از طریق تحریم‌ها مسیر جذب سرمایه به کشور را مسدود کرده، رمزارزها فرصتی است که ایران از طریق آن می‌تواند نیازهای سرمایه‌ای خود را پوشش دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی یادآور شد: با توجه به دانش فنی بالا جوانان ایرانی و ظرفیت‌های انرژیک فزاینده کشور، اقتصاد ایران می‌تواند از طریق رمزارزها ماشین‌آلات مورد نیاز خود را از بازارهای جهانی تامین و وارد کشور کند. این در حالی است که در حالت عادی هر نوع مبادله دلار برای ایران با دشواری‌های فراوانی روبه روست، ولی در زمینه رمزارزها چنین محدودیت هایی وجود ندارد.

نظری در پایان افزود: از سوی دیگر معتقدم رمزارزها فرصتی است که ایران با استفاده از آن می‌تواند هِژِمونی دلار را بشکند. امروز بسیاری از شرکت‌های بزرگ اقتصادی اعلام کرده‌اند که بخش قابل توجهی از فروش محصولات آنان از طریق رمزارزها صورت می‌گیرد. این روند طی سال‌های آینده شتاب بیشتری پیدا خواهد کرد. بنابراین اقتصاد ایران باید از همین امروز مهیای تحولات احتمالی آینده باشد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=22350

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});