به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از فارس از تبریز، در این جلسه داوود بهبودی با اشاره به دغدغههای موجود در ابعاد مختلف حوزه فرهنگ اظهار کرد: تدوین سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور از ۱۰ سال پیش توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح بوده و امسال مقرر گردیده برشهای ملی و استانی این سند در حد اقدامات یکساله تهیه شود.
وی با اشاره به پنج مسئله فرهنگی اولویتدار استان آذربایجانشرقی که پیش از این در شورای فرهنگ عمومی استان تصویب گردیده، یادآور شد: فاز اول تهیه سند به اقداماتی که در طی سالجاری میتواند این مسائل را پوشش دهد، اختصاص دارد و با تداوم برنامه در آینده مسائل و موضوعات دیگری نیز مطرح خواهد شد.
بهبودی در عین حال خاطرنشان کرد: پنج کمیته تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی لزوما با پنج مسئله اولویتدار مطرح شده تناظر یک به یک ندارند و ممکن است در بعضی کمیتهها چند مسئله، موضوعیت داشته باشد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجانشرقی، اذعان داشت: به عنوان مثال در کمیته اقتصاد فرهنگ که مسوولیت آن بر عهده سازمان مدیریت و برنامهریزی است، مسئله «ضعف در حمایت، تولید و توزیع محصولات فرهنگی متناسب با مصارف و نیازهای فرهنگی» تناسب بیشتری با این کمیته دارد.
وی تصریح کرد: از بین ۳۰۷ اقدام ملی که در سند شناسایی شده اقداماتی که محوریت اقتصادی داشتند احصاء کردهایم؛ البته این کمیته میتواند موضوعات اعلامی و ارجاعی سایر کمیتهها را نیز پوشش دهد.
در این جلسه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری آذربایجانشرقی بر لزوم نگاه تخصصیتر به موضوع اقتصاد فرهنگ و کارکرد اقتصاد در فرهنگ تاکید کرد و افزود: باید با پیشنهاد پروژههای شاخصی که بتواند کارکرد اقتصاد در فرهنگ را تعریف کند، ظرفیتهای فرهنگی اثرات خود را در رونق اقتصادی، اشتغالزایی و درآمدزایی نشان دهند.
احمد حمزهزاده، راهاندازی بازار صنایعدستی را مصداق بارز اقدامات فرهنگی با کارکرد اقتصادی دانست و بر ضرورت تقویت این بازار و وصل آن به بازارهای جهانی و حضور در فضاهای مجازی برای معرفی ظرفیتهای فرهنگی استان تاکید کرد.
پرویز محمدزاده، معاون توسعه و برنامهریزی سازمان نیز با اشاره به شناسایی و تصویب اقدامات ۳۰۷ گانه نقشه مهندسی فرهنگی کشور، پنج مسئله فرهنگی اولویتدار استان را «تشدید فقر فکری و جابهجایی ارزشها و ضدارزشها در حوزه اخلاق و فرهنگ عمومی»، «تضعیف بنیان خانواده و ضعف مهارتی در حوزه سبک زندگی ایرانی- اسلامی»، «ضعف محتوایی و مدیریتی در حوزه فضای مجازی»، «ضعف در حمایت، تولید و توزیع محصولات فرهنگی متناسب با مصارف و نیازهای فرهنگی» و «کم توجهی به ظرفیتها و فرصت ها در حوزه هویت فرهنگی، محلی و بومی» عنوان کرد.
در این جلسه مواردی مثل لزوم توجه به تاثیر و تاثر متقابل اقتصاد بر فرهنگ و فرهنگ بر اقتصاد، تشکیل جلسات کارشناسی و پیشنهاد اقدامات و پروژههای قابل اجرا در سالجاری توسط دستگاههای مرتبط فرهنگی، کمبود فروشگاههای عرضه محصولات فرهنگی متناسب با نیازهای جامعه و عدم پذیرش تولیدات فرهنگی از طرف مصرفکننده، مطرح شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.