• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
12
گزارش اختصاصی یاز اکو از چهاردهمین عصرانه بهره‌وری

مسئولان ما راهکارها را از محتوا خالی کرده‌اند/ موداها دشمنان اصلی اقتصاد ایران در داخل کشور

  • کد خبر : 24017
  • 05 مرداد 1400 - 11:06
مسئولان ما راهکارها را از محتوا خالی کرده‌اند/ موداها دشمنان اصلی اقتصاد ایران در داخل کشور
می‌توانیم مشکلات فراروی بخش صنعت را به سه گروه تقسیم کنیم؛ اول فضای بین‌المللی (تحریم، ارز، کرونا و...) که در حیطه‌ی وظایف مجلس و حاکمیت است. دوم فضای ملی کسب و کار از قبیل قانون کار، نظام تامین اجتماعی و نظام بانکی که اجازه‌ی تحرک را از مدیران گرفته است و سوم مشکل داخلی یا همان (مودا) که در داخل کارخانجات و واحدهای تولیدی ما دیده می‌شود.

یاز اکو؛ ساناز شهابی- جمعی از صاحبنظران با حضور در چهاردهمین عصرانه‌ی بهره‌وری انجمن بهره‌وری ایران با موضوع بهره‌وری در صنعت و معدن، به بیان دیدگاه‌های خود در زمینه‌ی بهره‌وری در بخش صنعت و معدن و بررسی چالش‌ها و راهکارهای آن پرداختند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، ابوالفضل کیانی، نایب رییس هیئت مدیره در این نشست با بیان اینکه موضوع مدیریت شامل برنامه‌ریزی، ساماندهی، استخدام و بهره‌وری است، نوآوری و خلاقیت را از ارکان اصلی مدیریت دانست و افزود: این مقولات باید در راس برنامه‌های مدیریتی قرار بگیرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی گفت: با استفاده از فرصت‌ها، تهدیدها، چابک‌سازی مدیریت، بررسی هزینه‌ی تصمیمات درست و غلط و توسعه‌ی ارتباطات داخل و خارج سازمانی باید از همه‌ی ظرفیت‌های مدیریت بهره جست.

وی دو چالش عمده در حوزه‌ی مدیریت را عدم توجه به رویکرد پلتفرمی و هوشمندسازی و نبود بهره‌وری در مدیریت عنوان کرد.

کیانی بیان کرد: اگر نوآوری و خلاقیت را یکی از عوامل موثر در رشد اقتصادی در نظر بگیریم؛ عامل سوم بهره‌وری مدیریت و عامل چهارم نوآوری و تکنولوژی است و ما در بهره‌وری مدیریت دچار ضعف اساسی هستیم.

وی تشریح کرد: در مدیریت باید پلتفرم‌ها طوری طراحی شوند که به کمک هوش مصنوعی کلیه‌ی منابع سازمان را از قبیل ظرفیت‌های خاص کنترل کنند و با پایش محیط، منابع، انرژی، مدیریت لجستیک، مدیریت نیروی کار، مراقبت‌های زیست‌محیطی و … مانع از هدررفت منابع شوند.

 

عضو اتاق بازرگانی ایران؛

سازمان‌های ما باید انسانی باشند

محمدمهدی فنایی، عضو اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: مسیرهای کامل بهره‌وری در بسیاری از سازمان‌های ما هنوز جا نیفتاده است.

موسس شرکت الکترو کویر با بیان این مطلب افزود: من برای انسان بودن و تفکر انسانی ارزش زیادی قائل هستم. انسان در ابتدا باید خودش را بشناسد تا بتواند با استفاده از شناخت خویش به بهره‌وری دست یابد.

وی ادامه داد: ما باید بر اساس گفته‌ی قرآن به چهار مسئله توجه کنیم؛ انسان اشرف مخلوقات است، به انسان قدرت تعقل داده شده است تا بر کائنات پیروز شود، روح خداوند در انسان دمیده است و فرشته‌ها بر انسان سجده کرده‌اند. اگر تنها این طرز تفکر را در ادارات نهادینه کنیم می‌توانیم به بهره‌وری برسیم.

فنایی تصریح کرد: انسان محور بودن و کرامت انسانی باید در تمام سازمان‌ها دیده شود و سازمان‌های ما باید انسانی باشند.

 

مشاور بهره‌وری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی؛

موداها دشمنان اصلی اقتصاد ایران در داخل کشور

جعفر عسگری، مشاور بهره‌وری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در این نشست تنها راه رهایی از وضع موجود در اقتصاد کشور را استفاده از بهره‌وری اقتصادی دانست.

وی گفت: ما می‌توانیم مشکلات فراروی بخش صنعت را به سه گروه تقسیم کنیم؛ اول فضای بین‌المللی (تحریم، ارز، کرونا و…) که در حیطه‌ی وظایف مجلس و حاکمیت است. دوم فضای ملی کسب و کار از قبیل قانون کار، نظام تامین اجتماعی و نظام بانکی که اجازه‌ی تحرک را از مدیران گرفته است و سوم مشکل داخلی یا همان (مودا) که در داخل کارخانجات و واحدهای تولیدی ما دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: مودا در فرهنگ ژاپنی عاملی است که باعث ایجاد هزینه و مانع می‌شود اما ارزش افزوده تولید نمی‌کند، بنابراین ما باید با شناسایی این موداها که دشمنان اقتصاد ایران در داخل هستند و بیشتر از دشمنان خارجی به ما لطمه می‌زنند، بتوانیم در قالب نظام مدیریت بهره‌وری موداها را شناسایی، حذف و هزینه‌ها را کاهش دهیم.

عسگری با اشاره به شاخص‌های ایران در عرصه‌ی رشد اقتصادی در جهان گفت: در برنامه‌ی ششم توسعه مقرر شده بود که ما هر سال هشت درصد رشد اقتصادی داشته باشیم اما نه تنها این امر ممکن نشد، بلکه در سال ۹۸ ما با رشد منفی هفت درصدی مواجه بودیم. به عبارتی شکاف ۱۵ درصدی بین شرایط موجود و اهداف برنامه‌ریزی شده وجود دارد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۹ نیز اقتصاد ایران رشد یک و نیم درصدی داشته است، گفت: عدم توجه به موداها در صنایع خطر بزرگی است که رشد سرمایه‌گذاری در کشور را کاهش می‌دهد.

عسگری افزود: با احتساب اینکه هر سال ۱۰ درصد از سرمایه‌های موجود مستهلک می‌شوند، ما باید بتوانیم رشد اقتصادی را از طریق جذب سرمایه‌گذاران جدید و افزایش تولید بالا ببریم اما این اقدام عملا صورت نمی‌گیرد و در نتیجه خطر نبود جایگزین برای سرمایه‌های موجود، آینده‌ی کشور را تهدید می‌کند.

 

رییس انجمن مدیریت منابع انسانی ایران:

شاخص منفی در اقتصاد ایران به یک امر طبیعی تبدیل شده است

مسعود همایونفر، رییس انجمن مدیریت منابع انسانی ایران گفت: بهره‌وری چند زاویه دارد؛ تحلیل شاخص‌ها و مقایسه، بررسی رویکردهای ارتقاء بهره‌وری از طریق الگوبرداری از دیگران و حل ریشه‌ای موانع.

وی با تاکید بر اینکه ما هیچگاه وارد عمق قضیه‌ی مشکل صنایع نشده‌ایم، افزود: علی‌رغم اینکه همه‌ی ما به ارتقای بهره‌وری در سازمان‌ها توجه می‌کنیم، اما هنوز در برنامه‌ریزی‌های کلان با مشکلات عمده مواجه هستیم.

همایونفر یادآور شد: ما سالهاست که با این ادبیات آشنا هستیم، چالش‌ها را ریز کرده و تشریح می‌کنیم و جالب اینکه تمام مشکلات و گرفتاری‌هایی که سال‌های قبل مطرح شده بود دوباره سال‌های بعد مشاهده می‌شوند، اما تاکنون نتوانسته‌ایم راه حلی برای آن پیدا کنیم.

وی با ذکر مثالی تشریح کرد: یکی از مسائل قابل توجه در کشور ما این است که بر اساس شاخص‌های بین‌المللی ارتباط مثبت و مستقیمی بین تحصیلات عالی و ارتقای بهره‌وری در سازمان‌ها باید وجود داشته باشد اما ما در عمل می‌بینیم که از سال ۸۶ به بعد شاخص تحصیلات تکمیلی نه تنها تاثیر مثبتی در ارتقای بهره‌وری نداشته، بلکه اثرات منفی به همراه داشته است.

همایونفر گفت: ما باید نگاه عمیق به قضایا داشته باشیم و از خود بپرسیم چرا این چنین شده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه تمام گزارش‌ها، تحقیقات و حتی آمارهای ارائه شده در حوزه‌ی شاخص‌‌های رشد اقتصادی ایران هیچ تاثیری ندارند. قبلا اگر در شاخصی افت می‌کردیم مسئولان آن را بررسی می‌کردند و سعی در رفع مشکل داشتند اما الان هیچ حساسیتی به افت شاخص‌های رشد اقتصادی کشور در عرصه‌ی جهانی نداریم و گویا شاخص منفی به یک امر طبیعی تبدیل شده است.

همایونفر گفت: شرایط اقتصاد ایران مانند شرایط واکسیناسیون علیه کرونا است که اکنون دیگر سوال نمی‌کنند چه واکسنی بهتر است بلکه می‌گویند اوضاع آنقدر خراب است که هرچه به دستتان رسید، بزنید!

وی با بیان اینکه برای خروج از این وضع راهکار زیاد داریم، اضافه کرد: مسئولان ما راهکارها را از محتوا خالی کرده‌اند؛ در بعضی جاها زیرساخت نداریم؛ برخی قسمت‌ها منابع نداریم؛ در قسمت‌های دیگر برنامه‌ریزی درست انجام نشده است و برخی از برنامه‌ریزی‌ها در تضاد با ارزش‌ها و اهداف کشور هستند، و با این شرایط نمی‌توانیم راهکارها را اجرایی کنیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=24017

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});