• امروز : چهارشنبه - ۶ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 26 June - 2024
16
مجموعه گفتگوهای یاز اکو در خصوص زیباسازی شهر تبریز

اِلِمان‌های شهری چرا و کی متولد می‌شوند؟/ نگاهی به اِلِمان های شهری تبریز

  • کد خبر : 24687
  • 10 مرداد 1400 - 11:18
اِلِمان‌های شهری چرا و کی متولد می‌شوند؟/ نگاهی به اِلِمان های شهری تبریز
بعد از نصب، دویدن‌ها و دردسرهایی که هنرمندان دچار آن می‌شوند، بدترین و فجیع‌ترین قسمت کار شروع‌ می‌شود. یعنی هنرمندی در ساخت اثر تا ریال آخر جیبش را هزینه و صرف ساخت یک اثر می‌کند، در حالی‌که ماه‌ها طول خواهد کشید تا قسمتی از دستمزد هنرمند پرداخت شود.

از خودمان می‌پرسیم تبریز شهر زیبایی‌ست؟ شاید چون آن را دوست داریم بگوییم بله و همزمان در تصورمان آن بخشی از تبریز را مرور کنیم که برایمان تصویر قشنگ‌تری دارد و شاید اگر پاسخمان را خیلی جدی بگیریم، دست به دامن «باب راس» ذهنمان شویم که ذوق کند و قلم رنگی‌اش را به واقعیت تصویر ببرد و دلش بخواهد جایی از آن بوته‌ای بکارد، نیمکتی بنشاند و لبخندی بر لبمان نقش کند.

المان‌های شهری یکی از اتفاقاتی‌ست که علاوه بر رویکرد فرهنگی آن، حرکتی‌ست برای ایجاد تنوع و زیبایی در شهر. اما آیا روندی که طی می‌کند و نتیجه‌ای که می‌گیرد چقدر رضایت‌بخش است؟

یاز اکو در راستای پرداخت به زیباسازی و مسایل شهری دست به مجموعه گفتارهایی در این خصوص کرده است که به صورت سلسله وار روزهای یکشنبه منتشر خواهد شد.

 

محمدشیری سقای؛ مجسمه‌ساز

او چیدمان قایق‌ها و موشک‌های کاغذی تحت عنوان «جست‌و خیز» برای میدان فهمیده، نقاشی دیواری میدان رسالت با عنوان دریاچه ارومیه و المان صدای بهار که در پایان سال ۱۳۹۹ در چهار راه ۱۷شهریور نصب شده را در کارنامه‌ی همکاری شهری‌ خود دارد.

 

المان‌های شهری چرا و کی متولد می‌شوند؟

«المان‌ها و مجسمه‌ها، تحت عناوین یا مفاهیمی ساخته می‌شوند تا فضاهای شهری را منسجم و به آن نظم ببخشند. مجسمه و المان‌ها، گویای هویت و تاریخی از یک منطقه یا شهر یا کشور هستند که آن‌را به ‌زبان تجسمی برای شهروندان و مخاطبان بازگو می‌کنند و در عین حال زیبایی بصری را به‌ارمغان می‌آورند و در میان این همه شلوغی و فضای آلوده بصری، تلنگری بر ذهن خسته‌ی یک شهروند می‌زنند و او را برای لحظاتی درگیر می‌کنند و مفهوم یا بیانی را انتقال می‌دهند.

در زمینه‌ی مجسمه و المانهای شهری، قسمت عمده‌ی سفارشات شهرداری تبریز مربوط به مناسبت‌های خاصی است. برای مثال عید نوروز را در نظر می‌گیریم که یا شهرداری به‌شکل فراخوان اقدام می‌کند و یا هنرمندان اگر طرحی دارند شخصاً به سازمان‌های زیباسازی مناطق و یا سازمان فضای سبز مراجعه کرده و طرح و ماکت خود را ارائه می‌دهند تا در کمیته‌ای متشکل از چند هنرمند و کارشناسان شهرداری بررسی شود که تائید یا رد می شوند. در صورت تائید طرح یا ماکت با طی کردن روال اداری که ممکن است ماه‌ها طول بکشد، قرارداد امضا می‌شود و طرح به مرحله‌ی اجرا می‌رسد و در مدت کوتاهی اجرا و در گوشه‌ای از شهر نصب می‌شود.»

 

هنرمندهایی بوده‌اند که به‌خاطر بدهی به زندان افتاده‌اند

«بعد از نصب، دویدن‌ها و دردسرهایی که هنرمندان دچار آن می‌شوند، بدترین و فجیع‌ترین قسمت کار شروع می شود. یعنی هنرمندی در ساخت اثر تا ریال آخر جیبش را هزینه و صرف ساخت یک اثر می‌کند، در حالی‌که ماه‌ها طول خواهد کشید تا قسمتی از دستمزد هنرمند پرداخت شود که قبلاً هم دیده شده هنرمند به‌خاطر بدهی و مشکلات حتی زندانی شده و یا دچار مشکلاتی دیگر شده است و هیچ مدیری هم پاسخگو نبوده است.

میزان رضایتم از همکاری با شهرداری تبریز خیلی کم و قابل قبول نیست و در واقع به‌خاطر احساس مسئولیت و وظیفه‌ای که در مقابل جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم داریم، کار را انجام می‌دهیم تا بتوانیم در اشاعه‌ی‌ فرهنگ اجتماعی، نقش بهتری ایفا کنیم.»

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=24687

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});