• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
8
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی:

نگران تامین آب شرب تبریز در سال ۱۴۰۰ هستیم

  • کد خبر : 2589
  • 16 بهمن 1399 - 10:31
نگران تامین آب شرب تبریز در سال ۱۴۰۰ هستیم
یاز اکو - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: نگرانی اصلی ما بحث تامین آب شرب تبریز در سال ۱۴۰۰ است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، یوسف غفارزاده، در جلسه بررسی مشکلات مربوط به حوزه مدیریت بحران استان که با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در تبریز برگزار شد، اظهار کرد: در شهریور ماه امسال یک روز در میان، به مدت شش ساعت قطعی آب داشتیم و با توجه به اینکه شهر تبریز به صورت تپه ماهوری است، در بعضی نقاط آب به مدت ۱۲ ساعت قطع شده و در برخی نقاط، آب قطع نمی‌شد که این امر تنش ایجاد کرده بود.

وی ادامه داد: در شهریور ماه تمهیداتی انجام شده و این تنش به طور موقت حل شد، اما نگرانی اصلی ما از سال ۱۴۰۰ است که پیک اصلی از فروردین و اردیبهشت آغاز خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: آب شرب تبریز از سه منبع زرینه رود، نهند و قزلجا میدان تامین می‌شود که در مجموع شامل ۱۵۰ میلیون لیتر آب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با بیان اینکه طی شش ماهه نخست سال، ۵۱۸۸ لیتر آب در ثانیه تأمین کردیم، افزود: در  سال ۱۴۰۰ نیاز پیک ما حدود ۶۴۹۰ لیتر در ثانیه، یعنی ۷۵۰ لیتر در ثانیه بیشتر از وضع موجود است.

وی با اشاره به اینکه شیوع کرونا مصرف آب را افزایش داد، گفت: برای سال بعد باید حدود ۷۰۰ لیتر در ثانیه، آب بیشتری تامین شود و اگر این امر محقق نشود، مجبور به قطعی آب خواهیم بود.

وی در تشریح اقدامات انجام شده در راستای تامین آب، اظهار کرد: قرار بود خط دوم زرینه زود به اندازه پنج مترمکعب و به صورت مجزا، به تبریز آب منتقل کند که به دلیل احیای دریاچه‌ی ارومیه، این خط اجرا نشده و در نقش پدافند غیرعامل، عمل کرد.

غفارزاده به بحث انتقال آب ارس نیز اشاره کرد و گفت: این طرح منتظر تامین مالی ۸۰ میلیون یورویی است و در کنار این پروژه طرح حفر ۳۰ حلقه چاه را نیز آغاز کردیم که از این طریق ۵۰۰ لیتر در ثانیه آب دهی اضافه شود؛ در این رابطه، حدود ۱۰ حلقه حفر شده و ۲۰ حلقه باقی مانده نیز نیازمند حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار است.

وی اضافه کرد: طول خط نهند ۲۴ کیلومتر است که هفت کیلومتر آن پوسیده شده و اگر تعویض شود، ۱۰۰۰ لیتر آب در ثانیه اب منتقل می‌شود؛ حدود ۳۸ میلیارد تومان اعتبار برای این اقدام لازم بوده که ۱۳ میلیارد تومان آن تامین شده و مابقی اعتبار هنوز تامین نشده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه بحث کمبود آب از سال ۹۳ شروع شد، اظهار کرد: این موضوع قبلا با حفر چاه تامین می‌شد که کرونا ۳۸ درصد میزان مصرف را افزایش داد.

علیرضا ایمانلو خاطرنشان کرد: سال قبل مجبور شدیم با حفر چاه‌های اضطراری این مشکل را حل کنیم، اما اگر سال بعد ۸۰ میلیارد تومان برای حفر چاه‌های جدید تامین نکنیم، مردم دیگر توجیه نخواهند شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=2589

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});