• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
9

تبریز می تواند مدیریت بازار فرش جهان را برعهده بگیرد

  • کد خبر : 2701
  • 17 بهمن 1399 - 13:15
تبریز می تواند مدیریت بازار فرش جهان را برعهده بگیرد
یاز اکو - رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به قدمت و ظرفیت های فرش تبریز، گفت: تبریز می تواند مدیریت بازار فرش جهان را برعهده بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا فرحناز رافع پنجشنبه شب در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برگزیده آذربایجان شرقی اظهار کرد: در هنر صنعت فرش، نام آذربایجان شرقی به خصوص تبریز نه فقط در ایران بلکه در کل دنیا پیچیده است.
 وی یادآور شد: فرش توانسته ارزآوری بسیاری برای کشور داشته باشد اما اکنون صادرات و تولید فرش رو به کاهش است، این کاهش تولید و صادرات فرش از ضعف مسئولان دولتی و بخش خصوصی نشأت می گیرد.
وی ادامه داد: هنوز سیاست‌های هنر صنعت فرش مشخص نشده و هر کس تفسیر به رای می کند.
رافع گفت: یکی از مشکلات فرش کشور کوچ رفوگران از این شغل است از طرفی ۲ میلیون نفر در کشور در حوزه فرش فعالیت می‌کنند ولی بیمه آنها با مشکل روبه رو است.
رئیس مرکز فرش ایران  همچنین خواستار رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان فرش شد و افزود فروش فرش و صادرات آن زمان بر است.
رافع همچنین با اشاره به اینکه پایتخت فرش ایران تبریز است پس باید توجه ویژه به این صنعت در این کلانشهر داشته باشیم، گفت: آذربایجان شرقی می تواند مدیریت فرش جهان را بر عهده داشته باشد.
وی همچنین با اشاره به اشتغال زایی صنعت فرش گفت: اگر قرار است مشکل اشتغال جوانان رفع شود فرش دستباف می تواند سهم مهمی را در این خصوص ایفا کند. 

وی اظهار کرد: عدالت و کاهش آسیب های اجتماعی با صادرات ممکن می شود و نفس اقتصاد کشور، صادرکنندگان و تولید کنندگان بزرگ هستند، صادرات فرش همواره برای کشور ارز آوری داشته است. 

رئیس مرکز فرش ایران تاکید کرد: صادرات غیر نفتی یکی از راه های رسیدن به اقتصاد مقاومتی است.

۷۰ درصد مشکلات اقتصادی کشور مربوط به داخل است

معاون تشکل‌ها و امور استان‌های اتاق ایران گفت: مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز پژوهش‌های ایران نشان می‌دهد در تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری ها با فعالان اقتصادی و مراکز علمی و دانشگاهی مشورت نمی‌کنیم و تصمیمات خلق الساعه می‌گیریم.

مظفر علیخانی اظهار کرد:  ۷۰ درصد مشکلات اقتصادی کشور مربوط به داخل است و تحریم‌های ظالمانه نیز اقتصاد را دچار مشکل کرده مضاف بر اینکه کرونا اقتصاد دنیا را دچار چالش کرده است.
 وی با تاکید بر نقش صادرات در توسعه اقتصادی گفت: برون زایی تکیه بر تولید داخلی، برونگرایی توسعه صادرات و مردمی شدن اقتصاد توسعه بخش خصوصی است.
وی یادآور شد: روزنه تنفسی اقتصاد، صادرات است بر این اساس نباید مسدود شود ولی آمار ۱۰ ماهه صادرات امسال منفی ۲۰ را نشان می دهد.
علیخانی ادامه داد: کارکردهای صادرات علاوه بر درآمدزایی ارزی شامل جهش تولید، چرخش صنعت، تولید و توزیع ثروت، ثبات اقتصادی و عامل بهبود معیشت مردم است.


با تجارت و تولید است که نیاز مردم برطرف می شود
نماینده مردم تبریز اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اطمینان را نباید از جامعه بگیریم چون اعتماد، ثبات و پایداری ایجاد می‌کند. مسعود پزشکیان اظهار کرد: بدون تجارت و صنعت ساختار اداری بی‌معنی است با تجارت و تولید است که نیاز مردم برطرف می شود.
وی تاکید کرد: باید از خالقان، کارآفرینان و تولیدکنندگان حمایت کنیم تا اقتصاد جامعه تضمین شود بر این اساس حمایت و  رونق بخشی فعالیت های تجاری ضرورت اساسی است.

بخش خصوصی با وجود تحریم ها فعال است
رئیس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این مراسم گفت: اقتصاد آذربایجان شرقی خیلی بستگی به صادرکنندگان نمونه و برگزیده دارد،  ۸۵ درصد اقتصاد استان دست بخش خصوصی است.
یونس ژائله اظهار کرد: بخش خصوصی در شرایط دشوار و تحریم‌های ظالمانه توانسته در ۶۵ کشور دنیا نام ایران را همچنان زنده نگه دارد. 

وی افزود: بخش خصوصی تلاش می‌کند اشتغال ایجاد کند و فقیری در جامعه نباشد.
وی عمده مشکلات صادرات و صنعت آذربایجان‌شرقی را فرهنگی دانست و افزود: البته می توانیم رویکردی در آذربایجان‌شرقی داشته باشیم که هیچ جوان بیکاری وجود نداشته باشد.
ژائله همچنین با تاکید بر صادرات و توسعه تجارت با کشورهای همسایه گفت: توسعه تجارت با جمهوری آذربایجان رقم زده شده و اولین وبینار در این خصوص برگزار شده و استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در این خصوص مسئولیت بر عهده گرفته است.
وی تاکید کرد: بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان بزرگترین فرصت برای توسعه است و شرکت های فنی و مهندسی ایران می‌توانند در این عرصه وارد شده و مشارکت کنند.
وی یادآور شد: بزرگترین انبوه سازان و شرکت های فنی در آذربایجان شرقی قرار دارند بر این اساس می توان ارتباطات مناسبی در بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان ایفا کرد.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز همچنین گفت: ارتباط تجاری تبریز با ترکیه باید احیا شود و تجار این شهر توانایی دارند تا با تجارت آزاد صادرات را به نحو مطلوبی افزایش دهند.
ژائله با بیان اینکه سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی مثبت است، گفت: ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری استان در حال انجام است.

در این همایش از ۲۰ واحد برگزیده صادراتی آذربایجان شرقی تجلیل شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=2701

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});