• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

جولان سگ‌های ولگرد در خیابانهای تبریز/شهرداری متولی اصلی ساماندهی

  • کد خبر : 27348
  • 01 شهریور 1400 - 13:21
جولان سگ‌های ولگرد در خیابانهای تبریز/شهرداری متولی اصلی ساماندهی
یاز اکو - جولان سگ‌های ولگرد، معضلی است که کلانشهر تبریز با آن دست و پنجه نرم می‌کند؛ مشکلی که شاید با احداث مراکز نگهداری و ساماندهی سگ‌های ولگرد توسط شهرداری تبریز، سامان یابد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، جولان سگ‌های بی پناه در اکثر شهرها معضلی است که کلانشهر تبریز نیز از آن مصون نمانده است. سال‌های متمادی است که پرسه زنی و بالارفتن جمعیت سگ‌های ولگرد در سطح شهر، علاوه بر هراس شهروندان، به یکی از دغدغه‌های اصلی آنان نیز تبدیل شده است.

حالا چند سالی می‌شود که سگ‌های بی پناه به شهرها کوچ کرده‌اند و در این میان، مردم خواستار جمع آوری اصولی سگ‌های ولگرد هستند تا با ایجاد مراکز نگهداری از سگ‌های بی پناه، مردم نیز از گزند سگ‌ها در امان بمانند.

این موضوع زمانی که با شهردار سابق کلانشهر تبریز مطرح شد گفت: جمع‌آوری سگ‌های ولگرد یکی از وظایف شهرداری است و متأسفانه بهره گیری از ظرفیت مراکز غیر دولتی برای جمع آوری سگ‌های ولگرد مؤثر واقع نشده است.

ایرج شهین باهر افزود: با قرارداد منعقد شده مبنی بر جمع آوری ۹ هزار گلاده سگ، چیزی حدود ۵۰۰ سگ جمع آوری نشده است و این نشان دهنده آن است که جمع آوری سگ‌های ولگرد از سویی منجر به رهاسازی آنها می‌شود.

وی ادامه داد: در نهایت با ورود شهرداری به این حوزه، ۵ هکتار زمین در جاده آناخاتون به عنوان فضای نگهداری و پارک حیات وحش برای سگ‌های ولگرد در نظر گرفته شده است که بعد از عقیم سازی در این فضا نگهداری خواهند شد.

واکسینه و عقیم سازی سگ‌های ولگرد در تبریز

شهین باهر گفت: در این رابطه با NGO های دارای مجوز قانونی، جلساتی تشکیل شده و قرار بر این است تا مدیریت این مجموعه به خود آنان واگذار شود.

شهردار کلانشهر تبریز در پایان افزود: واکسن و عقیم سازی سگ‌های ولگرد نیز بر عهده شهرداری خواهد بود.

تغییر سبک زندگی انسان‌ها و رها شدن سگ‌ها

در این رابطه یک فعال محیط زیست گفت: سگ‌ها در محیط‌های طبیعی جایگاهی ندارند و جای آنها همواره در شهرها، روستاها و در کنار انسان‌ها بوده و نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد.

سولماز عظیم زاده ادامه داد: سگ‌ها در گذشته کار انسان‌ها و حتی نگهبانی از آنان را انجام می‌دادند اما رفته رفته سبک زندگی انسان‌ها تغییر یافت و کارکرد سگ‌ها کمرنگ‌تر شد اما نمی‌توان از سگ‌ها انتظار داشت که به سرعت خود را با شرایط جدید وفق دهند؛ با این تغییر سبک زندگی انسان‌ها، برخی از سگ‌ها رها شده و از این رو سگ‌های بی سرپرست به وجود آمدند.

مدیریت سگ‌های ولگرد بر حسب شرایط متغیر است

وی افزود: در حال حاضر اکثر سگ‌های بی سرپرست در اطراف شهرها و روستاهای نزدیک به شهرها پرسه می‌زنند و به هر حال نیازمند مدیریتی است که بر حسب شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی کشورها روش مدیریت آنها متغیر است.

عظیم زاده معتقد است: مدیریت سگ‌های بی سرپرست، بر حسب شرایط جغرافیایی، اقتصادی، اجتماعی و یا فرهنگی هر کشور و حتی هر شهر متفاوت است.

این فعال محیط زیست بیان کرد: سگ‌های بی سرپرست در کشورهای مختلف، به شکل‌های متفاوتی مدیریت می‌شوند مثلاً در کشور هند که اعتقادی به کشتار حیوانات ندارند با یک روش مدیریت می‌کنند، در کشور ترکیه هم تقریباً به مانند هند مدیریت می‌شود اما نتایج متفاوتی دارند چرا که شرایط اکولوژیکی، اجتماعی، فرهنگی و شهری متفاوت است.

لزوم شناختی از ترکیب جمعیتی و رفتاری سگ‌های ولگرد

وی ادامه داد: برای مدیریت سگ‌ها باید شناختی از ترکیب جمعیتی و رفتار آنها داشته باشیم، به طور مثال سگ‌های فرال، سگ‌هایی هستند که توسط صاحبان خود رها شده‌اند و یا سگ‌های استری در کوچه و خیابان‌ها پرسه می‌زنند و کمتر تغییر مکان می‌دهند اما ویلج داگ‌ها به صورت گله‌ای زندگی می‌کنند.

عظیم زاده افزود: باید در وهله اول از تعداد سگ‌های ولگرد، مناطق تجمع و رفت و آمد و خصوصیات رفتاری آنان مطلع شد که بدون آگاهی از این اطلاعات مهم، هر گونه اقدامی در رابطه با جمع‌آوری سگ‌های بی سرپرست بی نتیجه خواهد بود.

این فعال محیط زیست گفت: در اغلب موارد، جمع آوری سگ‌های بی سرپرست با رهاسازی آنان در نقاط دوردست و یا اطراف شهر همراه است که بار دیگر به شهرها بازمی گردند.

وی ادامه داد: جابجایی سگ‌ها نه تنها باعث نزاع بین سگ‌های قلمرو جدید می‌شود بلکه امکان دارد به علت استرس وارد شده به سگ‌ها، به انسان‌ها نیز لطمه وارد کنند.

نبود مدیریت اصولی سگ‌های بی سرپرست در سطح شهر

عظیم زاده با اشاره به افزایش تعداد سگ‌های بی سرپرست در حومه شهر گفت: شناسایی عوامل دخیل در افزایش تعداد سگ‌های بی سرپرست و رفع آنها در هر منطقه به خودی خود، تعداد سگ‌های بی سرپرست در سطح شهر تبریز را کاهش خواهد داد.

وی ادامه داد: جفت گیری سگ‌های گله یا صاحبان باغ‌ها با سگ‌های بلاصاحب در اطراف تبریز، یکی از عواملی است که منجر به افزایش تعداد سگ‌های ولگرد در حومه شهرها می‌شود.

این فعال محیط زیست ادامه داد: جمعیت سگ‌های بی سرپرست در داخل شهر به اندازه‌ای نیست که نیازمند اقداماتی پر هزینه و پیچیده باشد و نباید فراموش کرد که موضوع سلامت و کنترل جمعیت سگ‌ها دو مقوله متفاوت است که هرکدام روش‌های خاص خود را دارد.

لزوم آموزش شهروندان در رفتار با سگ‌های ولگرد

وی بیان کرد: در دستور العمل کنترل هاری در رابطه با سلامتی سگ‌های بی سرپرست، ذکر شده است که مسئولیت واکسینه کردن سگ‌ها بر عهده سازمان دامپزشکی است اما واکسینه کردن سگ‌ها تنها در صورت زنده گیری است که این اقدام به راحتی با همکاری دامپزشکی و شهرداری می‌تواند انجام گیرد.

عظیم زاده به لزوم آموزش شهروندان در خصوص رفتار با سگ‌های ولگرد تأکید کرده و افزود: آموزش نحوه برخورد شهروندان با سگ‌های ولگرد بر اساس دستورالعمل کنترل هاری به عهده خانه‌های بهداشت است که به هیج وجه انجام نمی‌شود.

وی گفت: در حال حاضر زنده گیری سگ‌های بی سرپرست در سطح شهر به افرادی واگذار شده است که افزایش سگ‌های بی سرپرست بعضاً به نفع آنان است به همین دلیل برای کاهش آنان نیز اقداماتی انجام نمی‌دهند.

عظیم زاده در پایان افزود: عقیم سازی سگ‌های بی سرپرست نقش مؤثری در کنترل جمعیت آنها ندارد، چرا که سرعت عقیم سازی، کمتر از سرعت زاد و ولد است به همین دلیل اگر قرار بر عقیم سازی‌های گسترده است باید اولویت با سگ‌های چوپان و باغ‌های اطراف شهر تبریز نگهداری می‌شوند، باشد.

کودکان از سگ‌های ولگرد در خیابان وحشت می‌کنند

یکی دیگر از شهروندان تبریزی نیز گفت: ما ساکن شهرک یاغچیان هستیم و متأسفانه هر روز شاهد پرسه زنی سگ‌های ولگرد و هجوم شبانه آنان هستیم که موجب وحشت اکثر شهروندان به خصوص کودکان می‌شود.

نعمتی ادامه داد: مدتی است که سگ‌های بی پناه در مناطق مختلف تبریز پرسه می‌زنند و گاهی حوادث دلخراشی را نیز به وجود آورده‌اند و با وجود وعده‌های جمع آوری، هنوز هم سگ‌های ولگرد و گرسنه به امید یافتن غذا در خیابان‌ها پرسه می‌زنند.

وی افزود: بسیاری از شهروندان از صدای سگ‌های ولگرد گله مند هستند و خواستار رسیدگی و جمع آوری اصولی سگ‌های ولگرد در تبریز هستند.

حالا عقیم سازی و احداث یک مرکز نگهداری برای سگ‌های بی پناه، اقدامی است که توسط شهرداری کلانشهر تبریز انجام گرفته است؛ در این میان فعالان محیط زیست، عقیم سازی سگ‌های بی پناه را در کنترل جمعیت آنان غیر مؤثر می‌دانند چرا که آنها معتقد هستند سرعت عقیم سازی کمتر از سرعت زاد و ولد است اما شاید احداث فضایی برای نگهداری سگ‌های بی پناه، شرایط بهتری را در سطح شهر به وجود آورد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=27348

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});