• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
10
بررسی کارنامه و سوابق گزینه های شهرداری تبریز (بخش سوم)

فریدون بابایی‌اقدم؛ از پارلمان شهری تا عمارت شهرداری

  • کد خبر : 27419
  • 02 شهریور 1400 - 10:06
فریدون بابایی‌اقدم؛ از پارلمان شهری تا عمارت شهرداری
یاز اکو - عضو متخصص شورای ششم تبریز، اکنون با تجربه دو دوره حضور در پارلمان شهری این بار قصد دارد شانس خود را برای جلوس بر کرسی عمارت ساعت تبریز بیازماید. به صراحت می توان ادعا کرد که نقش فریدون بابایی اقدم در انتخاب شهرداران تبریز تعیین کننده و انکار ناپذیر بوده است! بابایی اقدم تا همین اواخر، خود را موظف و مکلف به حمایت از شهین باهر می دانست. اما در سال آخر شورای پنجم، میان او و شهردار وقت، اختلاف پیش آمد تا جایی که این عضو با سابقه شورای شهر، در یادداشتی کنایه آمیز با طرح تمثیلی از ملانصرالدین و … اختلافاتش را رسانه ای و آشکار کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، عضو متخصص شورای ششم تبریز، اکنون با تجربه دو دوره حضور در پارلمان شهری این بار قصد دارد شانس خود را برای جلوس بر کرسی عمارت ساعت تبریز بیازماید.

هشت گزینه نهایی شورای ششم شهر تبریز برای تصدی پست شهرداری تبریز باقی مانده است و بر این اساس فریدون بابایی اقدم، یعقوب هوشیار، جعفر مدبر، حمید منجم، علی جعفری‌آذر، مظفر سلیمانی، یونس فاتح و عباس رنجبر باید این هفته از برنامه ها و اهداف خود در صحن علنی شورا دفاع کنند. امروز کارنامه و سوابق کاری و موضع گیری های «فریدون بابایی اقدم» یکی دیگر از گزینه های شهرداری را مورد بررسی قرار می دهیم:

***

سابقه

دکتر فریدون بابایی اقدم با داشتن ۴۷ سال سن، جزو یکی از گزینه های نسبتا جوان شهرداری تبریز است. در کارنامه او سوابقی چون: کارشناس ارشد سازمان مسکن و شهرسازی بندرعباس و اردبیل، عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی، استاد گروه برنامه‌ریزی شهری دانشگاه تبریز و منتخب سه دوره شورای شهر تبریز در دوره‌های چهارم، پنجم و ششم و نائب رئیس کمیسیون شهرسازی کلانشهرهای کشور ( ۱۳۹۸) به چشم می خورد.

محقق مطالعات جغرافیایی مرکز مطالعات دفاعی دانشگاه امام حسین شعبه شمالغرب، کارشناس شهرسازی سازمان مسکن و شهرسازی استان هرمزگان، کارشناس شهرسازی سازمان مسکن و شهرسازی اردبیل، مسئول دهیاران شهرستان تبریز، عضویت در مهندسین مشاور سامان گستر طرح تبریز و عضو هیات موسس کانون توانمندسازان حاشیه نشین شهر تبریز از دیگر سوابق کاری و تحقیقاتی بابایی اقدم است.

«فریدون بابایی اقدم» متولد سال ۱۳۵۳ محله اوغلی در محدوده شهرداری منطقه ۶ شهر تبریز است که تحصیلات خود را در تبریز به پایان رسانده است. فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته جغرافیای انسانی- اقتصادی از دانشگاه اصفهان و مقطع دکترای برنامه‌ریزی شهری از دانشگاه تبریز در سال ۱۳۸۶. او بعد از شش سال که به دلایل شغلی ساکن اردبیل بود به تبریز آمد و در انتخابات چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تبریز در سال ۱۳۹۲ از تبریز شرکت کرد.

کسب حدود ۲۰ هزار رای برای یک جوان تازه کار و در تجربه اول انتخاباتی، رای نسبتا قابل قبولی بود و سبب شد بابایی اقدم به عنوان نفر آخر به شورای ۲۱ نفره تبریز راه پیدا کند. او در شورای چهارم عملکرد قابل قبولی از خود به جای گذاشت تا جایی که سبب شد در یک جهش رای باور نکردنی، تعداد آرایش نسبت به دوره قبل سه برابر شده و با کسب ۶۰ هزار رای به عنوان شگفتی ساز انتخابات لقب بگیرد.

رویکرد سیاسی و جناحی خاصی از فریدون بابایی مشاهده نشده اما او هرگز در لیست اصلاح طلبان جایی نداشته و بر عکس مورد اقبال اصولگرایان بوده است. او اما قصد هم ندارد تا این دلبستگی خود به اصولگرایان را پنهان سازد. بابایی اقدم با لیست اصولگرایان وارد شورای شهر شده و در دوره تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد با دانشگاه امام حسین وابسته به سپاه همکاری های نزدیک داشته است.

عضو بسیج محلات و اساتید بوده و بدین ترتیب رویکرد فکری و عقیدتی وی بیشتر به سمت اصولگرایان تمایل دارد. او در یک مصاحبه که در سال ۱۳۹۷ انجام داد به صراحت بر این رویکرد خویش پافشاری کرده و اعلام کرد که: «در آینده اگر باز بخواهم در انتخابات یا فعالیت سیاسی و حزبی شرکت کنم در جریان سیاسی اصولگرایی حضور خواهم داشت!»

عضو کم حرف اما گزیده گوی شورای شهر تبریز در دوره های چهارم تا ششم، با توجه به داشتن تخصص برنامه ریزی شهری، در تمام جلسات صحن علنی شورا و کمیسیون های تخصصی آن، آدم پرحرفی نیست و از اعضایی که در مورد هر موضوعی اظهار نطر می کنند و وقت شورا را می گیرند بارها گلایه کرده است. خونسردی در کلام، دقت در گزینش عبارات، اجتناب از موضع گیری های چالش برانگیز و نطق های مستدل از ویژگی های منحصر به فرد این عضو شورای شهر است.

نقش تعیین کننده بابایی اقدم در انتخاب شهرداران!

به صراحت می توان ادعا کرد که نقش فریدون بابایی اقدم در انتخاب شهرداران تبریز تعیین کننده و انکار ناپذیر بوده است!

در سال ۱۳۹۲ و در جریان انتخاب شهردار تبریز از بین گزینه هایی مانند: صادق نجفی، فرج قلی زاده و عباس رنجبر، برخلاف روند جاری در شورا و برخلاف انتظار همگان و در حالی که دو عضو دیگر شورای شهر عهدشکنی کرده و رای خود به فرج قلیزاده را پس گرفته بودند بابایی اقدم بر رای خود به نجفی پافشاری کرد و به پشتوانه «سوابق مدیریتی» به صادق نجفی رای داد تا مدیرکل بازرگانی آذربایجان شرقی که کارنامه خوبی در منطقه آزاد ارس بر جای نگذاشته بود به طور غیرمنتظره شهردار تبریز شود.

البته خیلی ها دوران نجفی را یکی از دوره های ناموفق شهرداری تبریز می دانند به ویژه آنکه با بازداشت چهار عضو شورای شهر و بیش از ۴۰ مدیر ارشد شهرداری که همگان این پرونده ها را ناشی از مدیریت ضعیف نجفی بر شهرداری می دانستند و کارنامه سیاهی را برای شهر تبریز رقم زد.

در سال ۱۳۹۶ هم و در حالی که گمان می رفت شهردار تبریز از بین گزینه های مهدی سلیمان پور یا عبادالله فتح اللهی انتخاب شود فریدون بابایی حضور فعالانه ای در صحنه انتخاب شهردار داشت و به یمن عهد شکنی دو عضو ائتلاف اصلاح طلبان یعنی مسعودی ریحان و نیکوخصلت، نتیجه به نفع رفیق دیرین بابایی یعنی ایرج شهین باهر رقم خورد. به گفته خودش، شهین باهر، شانس و اقبال چندانی برای شهردار شدن نداشت اما رایزنی ها و تلاش های او بقیه اعضای شورای شهر را اقناع کرد که به دوست دیرین اش یعنی شهین باهر رای دهند.

دوستی و نزدیکی شهین باهر و بابایی اقدم تا جایی بود که برخی از مدیران ارشد شهرداری و رسانه ها، به این گمان دامن زده بودند که شهردار تبریز، در انجام همه امور و از جمله اجرای طرح های عمرانی، تصمیم گیری های مدیریتی و عزل و نصب مدیران از بابایی اقدم مشاوره می گیرد. البته بابایی اقدم این موضوع را به شدت انکار می کرد و می گفت: شهین باهر خیلی کم از من مشاوره می گیرد. من نقشی در تصمیم گیری های او به ویژه در حوزه انتصابات ندارم. حتی شهین باهر در بین همه اعضای شورای شهر کمترین جلسات و مشاوره ها را با من دارد!

بابایی اقدم تا همین اواخر، خود را موظف و مکلف به حمایت از شهین باهر می دانست. اگر هم انتقادی از عملکرد شهرداری تبریز داشت به طور مستقیم این انتقادات را متوجه شخص شهین باهر نمی کرد اما در سال آخر شورای پنجم، میان او و شهردار وقت، اختلاف پیش آمد تا جایی که این عضو با سابقه شورای شهر و از حامیان سابق ایرج شهین باهر، در یادداشتی کنایه آمیز با طرح تمثیلی از ملانصرالدین و بالارفتن الاغ از پشت بام و … اختلافاتش را رسانه ای و آشکار کرد. او به این ترتیب از حمایت های خودش از باهر ابراز پشیمانی می کرد. به هر حال بابایی اقدم چهره ای مجرب و متخصص در حوزه شهرسازی به شمار می رفت و انتظاراتی داشت که برآورده نشده بود.

شاید به همین خاطر بود که ایرج شهین باهر شهردار قبلی تبریز که در این دوره شورای شهر نیز خود را به عنوان گزینه شهرداری مطرح کرده بود و قصد داشت به شهرداری خود استمرار بخشد این بار دیگر مورد توجه و حمایت بابایی اقدم قرار نگرفت و در همان دور اول از گردونه رقابت ها حذف شد! این موضوع، همان گزاره اصلی و اولی ما یعنی تاثیرگزاری بابایی در انتخاب شهرداران را اثبات می کند!

رویکرد انتقادی بابایی اقدم به مسایل شهری:

رصد سخنرانی ها و موضع گیری های بابایی اقدم در طی چند سال گذشته نشان می دهد که او نگاهی انتقادی به مسایل شهرسازی، مدیریتی و عمران شهری دارد. در همه نطق های پیش از دستور نیز بابایی اقدم نوک پیکان حمله خویش را متوجه بی توجهی دولت و مدیریت شهری به مسایل شهری کرده است. اما کانون توجهات و انتقادات وی بیشتر حول محور حاشیه نشینی، تخلفات شهرسازی، ایمنی شهر، ساخت و سازهای غیرمجاز و طرح جامع شهری دور می زند. او برخلاف برخی از اعضای شورای شهر که قصد داشته و دارند که با طرح مسائل عوامانه و عامیانه، وجهه ای مردمی از خود نشان دهند بیشتر تمایل دارد تا نگاهی تخصصی به مسایل شهری داشته باشد.

فریدون بابایی‌اقدم، به عنوان رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زایش حاشیه‌نشینی و بافت های ناایمن در مناطق قبلی و نیز بروز شکل جدیدی از حاشیه نشینی در قالب انتقال حاشیه‌نشینی به روستاهای اطراف تبریز را دو تهدید عمده بافت شهری می داند و در صحن علنی شورا هشدار می دهد.

عمده ترین سخنرانی ها و موضع گیری های بابایی اقدم هم در طی هشت سال گذشته بر روی موضوع ساماندهی سکونت گاه های غیر رسمی متمرکز بوده است. وی، قدم اول در حل معضل حاشیه‌نشینی تبریز را شناسایی، به رسمیت شناختن این مناطق و تثبیت و جلوگیری از گسترش این بافت‌ها و قدم بعدی را برنامه‌ریزی برای مدیریت این موضوع می داند.

او بی محابا انگشت اتهام خود در مورد عامل اصلی گسترش حاشیه نشینی و تخلفات ساختمانی در شهر را متوجه شورای شهر و شهرداری می کند و می گوید: متاسفانه حاشیه نشینی دغدغه و اولویت جدی بسیاری از اعضای شورای شهر به عنوان ریل‌گذار امور شهری نیست بسیاری از ساخت و سازهای صورت گرفته نیز حتی زیرنظر حداقلی شهرداری نیست و تخلفات گسترده‌ای در این زمینه رخ می‌دهد.

ایجاد پلیس ساختمان، پیگیری سریع ایجاد دادسرای ویژه تخلفات ساختمانی، نصب تابلو مشخصات ساختمان در حین ساخت، پیگیری اقدامات لازم شورای شهر و شهرداری در راستای جرم انگاری تخلفات ساختمانی با همکاری دادگستری استان و حتی تخریب ماهانه یکی از ساختمان های غیرمجاز در مناطق دهگانه از جمله پیشنهادات جنجالی بابایی اقدم در شورای شهر تبریز است تا درس عبرتی باشد برای کسانی که با این روش شهر را از نظم و نظام شهرسازی خارج می‌کنند!

برخی مواضع:

_ به برخی از اظهارنظرهای انتقادی او در طی چهار سال گذشته نگاهی می اندازیم:
_ شهرداری به تذکراتی که اعضای شورا در صحن علنی می‌دهند توجه نمی‌کند .
_ نبود نظارت کافی بر پروژه‌های اجرا‌ شده در شهرداری تبریز همواره مشهود است
_ نمی‌توان از پشت میز بر مسائل نظارت کرد
_ شورای شهر شأن نظارتی دارد اما نظارت از پشت میز ممکن نیست.
_ شهروند درجه یک و دو نداریم. نباید اجازه می‌دادیم حقوق شهروندی مردم پایمال شود.
_ شهر تبریز یکی از شهر‌های دارای بدترین حاشیه‌نشینی است
_ قوانین و سیاست‌ها به‌درستی اجرا نشده و نمایندگان مجلس نیز نظارتی بر اجرای قوانین ندارند!
_ با وجود گذشت سال‌ها از وجود شهرداری‌ها همچنان معضل حاشیه‌نشینی وجود دارد
_ وظایف سایر ارگان ها به‌خاطر عافیت‌طلبی آنها نباید به دوش شهرداری باشد.
_ مسامحه با متخلفان عامل ایجاد حاشیه‌نشینی است
_ کمبود نیروی انسانی در سازمان آتش نشانی تهدیدی بزرگ برای شهر تبریز ( ۱۳۹۸)
_ متاسفانه در تبریز سرانه پارکینگ مشخص نیست
بخشی از عناوین مقالات چاپ شده و یا ارائه شده بابایی اقدم در کنفرانس های علمی:
_ زیباسازی مبلمان شهری
_ ارزیابی وضعیت کیفیت زندگی در بافت‌های فرسوده شهری
_ توسعه یافتگی شهرها
_ پیاده راه های شهری
_ بازآفرینی پایدار سکونتگاه های فرودست شهری
_ عوامل اقتصادی موثر بر توانمندسازی زنان در محلات فرودست
_ شهر و عدالت فضایی
_ پایگاه اجتماعی و اقتصادی قومیت ها با جدایی گزینی شهری

رونمایی از دو تصمیم جنجالی:

در پرونده کاری فریدون بابایی در کنار اظهارات متعدد و بسیاری که رسانه ای شده دو موضوع بیشتر به چشم می خورد. یکی مربوط به برچیدن کمیسیون های توافقات است و دیگر طرح جدید جامع شهری!

۱) فریدون بابایی اقدم به گفته خودش در یکی از سفرهای خارجی به کشورهای اروپایی (دوسلدورف و پاریس و ورشو)، پس از مشاهده نحوه شهرسازی، اجرای قوانین و مقررات در این شهرها و به ویژه موضوع خط آسمان، سنگ بنای برچیدن کمیسیون های توافقات را در مناطق شهرداری پی ریزی کرد و خود از عضویت در این کمیسیون پرحاشیه و پرحرف و حدیث انصراف داد. در این کمیسیون ها توافقی بین شهرداری و مالک و سرمایه گذار صورت می گرفت و بدون توجه به بافت و نمای شهری و حقوق دیگر شهروندان اقدام به فروش تراکم می گردید. موضوعی که به شدت مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان بود.

۲) یکی دیگر از تصمیم گیری ها وموضع گیری های جنجالی فریدون بابای اقدم مربوط به طرح الحاق ۹ روستای حاشیه ای به شهر و تبریز و طرح جامع سوم تبریز بود. طرحی که به شدت مورد حمایت معاون عمرانی استانداری ( پورمهدی) و صادق نجفی ( شهردار وقت تبریز) بود . اما در نهایت این متخصص برنامه ریزی موفق شد حرف خود را در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به کرسی بنشاند. هر چند برخی او را متهم به دخالت نظر شخصی برای توسعه روستای محل زادگاه وی ( اوغلی) کردند اما او این موضوع را کاملا رد می کند و می گوید: همچنان که حذف کد آبادی از روستای بزرگی مانند فتح آباد مد نظر بود بقیه هشت روستای حاشیه ای هم در این طرح مورد حمایت ما بود.

در طرح جدید جامع شهری که در سال ۱۳۹۴ از سوی شورای قبلی و برخی کارشناسان شهرداری به تهران ارجاع شده بود، حذف اراضی فرودگاه و بیش از شش هزار هکتار از اراضی شمالغرب تبریز و اضافه شدن ده ها هکتار از جنوبغرب تبریز و ضلع جنوبی اتوبان شهید کسایی به حریم شهر تبریز «توسعه سهند محور » مورد نظر بود که با توجه به توپوگرافی زمین و کاربری های مشکل دار این اراضی به هیج وجه توجیه اقتصادی و اجتماعی نداشت و هزینه های گزافی را به شهر تحمیل می کرد.

بابایی اقدم با مخالفت جدی که در این باره از خود نشان داد موفق شد در سال ۱۳۹۵ تا در نهایت آن طرح را ملغی کرده و مجوز الحاق ۹ روستا را به شهر تبریز دریافت کند. مصوبه ای که برای برخی مدیران وقت استان خوش نیامد از جمله ناراضیان صادق نجفی شهردار وقت تبریز بود که در صحن علنی شورا به شدت با بابایی مقابله کرد و از همین جا تقابل بین این دو تشدید شد.

گلایه ها و دلخوری ها:

بابایی اقدم از برخی سنگ اندازی ها و ناملایمات و سختی های کار در تبریز گلایه دارد. به باور او فضای کاری شهر تبریز خیلی سنگین است! او از این موضوع با عنوان «سنگ اندازی جلوی پیشگامان توسعه تبریز» یاد می کند ولی در عین حال تهدید می کند که: آستانه تحمل ما هم حدی دارد! مجموعه تذکراتی را که برخی نهادها به من کردند روزی منتشر خواهم کرد. آلبومی شده برای خودش!

بیشتر انتقاد و گلایه او متوجه فرمانداری است: «در مدیریت شهری امروز، حکمروایی خوب مطرح است و در این نوع حکومت، دولت فقط تسهیل گر است و نه تامین کننده. از قضا دولت باید استقبال کند. مجموعه های حاکمیتی به جای استقبال از مساله و مشکل ایجاد کردند. متاسفانه در دوره چهارم شورا حتی یک تذکر شفاهی هم نگرفتم. اما در شورای پنجم کلی تذکر کتبی گرفتم و بیشتر به خاطر موضع گیری ها، سخنرانی ها و مصاحبه هایم مورد ملامت و بی مهری قرار گرفتم! حتی فرمانداری تذکر داده که چرا به فلان روستا رفته اید و وعده داده اید، چرا در مورد بازار تبریز، سازمان ورزش و وضعیت پرسنل اظهار نظر کرده اید»!

کلام آخر:

حالا فریدون بابایی اقدم به عنوان یکی از سه عضو با سابقه شورای ششم تبریز (در کنار دبیری و اسوتچی) بعد از دو بار حضور در پارلمان شهری مصمم است تا شانس خود را برای کلیدداری شهر تبریز به بوته آزمون بسپارد.

عمده دیدگاه ها و مواضع او نشان می دهد که حداقل در دو دوره قبلی نطق ها و انتقادات او بیشتر متوجه تبعیض و بی عدالتی های شهری بوده است. بی عدالتی حاکم بر اجرای پروژ های عمرانی و خدماتی و شهرسازی و تقسیم شهر به منطقه کم برخوردار و برخوردار. فقیر و ثروتمند. فقر حاکم بر مناطق حاشیه نشین از مسایلی بود که همواره مورد انتقاد بابایی اقدم قرار داشت. موضوعی که با آرمان و اهداف ائتلاف های داخل شورای ششم همخوانی دارد. از این رو استقرار سیستمی که بتواند این تبعیض و نابرابری شهری را از بین برده و عدالت شهری را به مفهوم واقعی آن در شهر عملیاتی کند یکی از برنامه های مورد انتظار شورای ششم از بابایی اقدم است و این امر می تواند نقطه قوت عضو متخصص شورای شهر باشد.

او در هر دو جناح اقلیت و اکثریت شورای شهر تبریز طرفدارانی دارد و اگر بتواند نظر قاطبه آنها را به سوی خود جلب کند خواهد توانست تا به عنوان پنجاه و هفتمین شهردار تبریز تجربه ها و اندوخته های علمنی و ایده های خود را در سطح شهر تبریز عملی سازد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=27419

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});