• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
12
رئیس اتاق بازرگانی تبریز:

بروکراسی های اداری کار را برای تولیدکنندگان سخت کرده است/ به دنبال وضع مقررات جدید نباشیم

  • کد خبر : 2757
  • 18 بهمن 1399 - 9:45
بروکراسی های اداری کار را برای تولیدکنندگان سخت کرده است/ به دنبال وضع مقررات جدید نباشیم
یاز اکو - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در تبیین موانع پیشرفت استان و به خصوص چالش های رونق اقتصاد آذربایجان شرقی، از مشکل «بروکراسی» به عنوان یکی از این موانع مهم یاد کرد و گفت که این مشکل باید با تدبیر مسئولان، حل و فصل شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز، یونس ژائله در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برگزیده آذربایجان شرقی که در سالن همایش های مجتمع رفاهی پتروشیمی تبریز به انجام رسید، گفت: این روزها، ایام جشنِ مربوط به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است و این مراسم نیز جشن صادرکنندگان استان است و لذا نمی خواهم سخنی گلایه آمیز مطرح کنم چون استاندار دانشمندی داریم که همیشه درب دفترش بر روی ما باز است و بدون هیچ مانعی، مشکلات را به سرعت منتقل می کنیم و ایشان نیز، هم در جلسات شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی و هم در دیگر جلسات به مشکلات، رسیدگی می کنند.

وی ادامه داد: ضمن اینکه از نعمتِ وجودیِ حضرت حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم برخوردار هستیم که در کسوت نمایندگی ولی فقیه در استان، پدر معنوی همۀ ما هستند و از کمک برای حل مشکلاتِ ما به عنوان فرزندانشان هرگز دریغ نکرده اند.

چرا مشکلات از سال ها پیش همچنان ادامه دار است؟

ژائله افزود: با این اوصاف سوال من این است که چرا بسیاری از مسایلی که از سال ۸۹، یعنی سال آغاز برگزاری مراسم های تجلیل از صادرکنندگان برگزیده، مطرح می شود، حل نشده و هنوز هم ادامه دارد؟

وی با بیان اینکه شرایط دشوار کشور قابل درک است و همین شرایط دشوار کار را برای صادرکنندگان نیز سخت کرده است، گفت:

به رغم این دشواری ها، صادرکنندگان آذربایجان شرقی که همگی از فعالان بخش خصوصی هستند، با تلاش شبانه روزی توانسته اند اسم ایران را در ۶۵ کشور دنیا زنده نگه دارند و جالب اینجاست که مردمان برخی از همین کشورهای هدفِ صادراتی، به جای خودِ جغرافیای ایران، نام کشورمان را با محصولاتِ باکیفیت ایرانی می شناسند.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه به موازات عدم حل مشکلات صادرکنندگان، چرایی اجرا نشدن اقدامات بزرگ در استان مثل انتقال آب رودخانۀ مرزی ارس به تبریز و بی توجهی به تقویت زیرساخت هایی مانند توسعۀ انرژی برق شهرک های صنعتی استان نیز محل سوال جدّی است، افزود: به نظر می رسد در شرایطی که تعامل مطلوبی بین مسئولان استان و فعالان بخش خصوصی وجود دارد، با همدلی می توان این موانع را رفع کرد.

بخش خصوصی سرشار از نیروهای بانگیزه و با ایمان

وی گفت: مسئولان اجرایی استان ما فعالان بخش خصوصی را به عنوان مشاورانِ بی جیره و مواجب قبول کند چراکه این بخش، سرشار از نیروهای باانگیزه و باایمانی است که می خواهند استان به عالی ترین سطح از سطوح پیشرفت برسد و بزرگ ترین معضلِ امروز یعنی بیکاری، ریشه کن شود.

وی تاکید کرد: من به عنوان صدای بخش خصوصی می گویم که می توانیم کارهای بزرگی را رقم بزنیم طوری که در آذربایجان شرقی خبری از حتی یک بیکار وجود نداشته باشد. تولید و اشتغال زایی برای جوانان، کاری است که می تواند تحقق پیدا کند.

ژائله، در تبیین موانع پیشرفت استان و به خصوص چالش های رونق اقتصاد آذربایجان شرقی، از مشکل «بروکراسی» به عنوان یکی از این موانع مهم یاد کرد و گفت که این مشکل باید با تدبیر مسئولان، حل و فصل شود.

به حد کافی قانون داریم/ به دنبال مقررات جدید نباشیم

وی ادامه داد: مسالۀ «فرهنگی» نیز بزرگ ترین ضربه را به ما می زند. نباید دنبال مقررات جدید باشیم. به حدّ کافی قانون هست و در اجرا مشکل داریم.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز در بخش دیگری از سخنانش توسعۀ تجارت آذربایجان شرقی با کشورهای همسایه را به عنوان برنامۀ راهبردی این اتاق عنوان و اظهار کرد: خوشبختانه در سفر اخیر وزیر صمت به آذربایجان شرقی، مصوبات خوبی جهت توسعۀ تجارت با کشورهای همسایه داشتیم و در همین راستا اولین وبینار (سمینار اینترنتی) تجارِ جمهوری آذربایجان و تبریز را برگزار کردیم.

وی انتصاب استاندار آذربایجان شرقی به عنوان رئیس ستاد توسعۀ تجارت ایران با جمهوری آذربایجان با حُکم وزیر صمت را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: این انتصاب گام بزرگی برای شکوفایی قابلیت های بالقوۀ تجارت با همسایۀ شمالی است.

ضرورت توسعه تجارت با کشورهای همسایه

ژائله، فراهم شدن زمینۀ مشارکت در بازسازی مناطق آزادشدۀ قره باغ در جمهوری آذربایجان را نیز فرصت تجاری بزرگی برای فعالان بخش اقتصادی آذربایجان شرقی به خصوص شرکت های فنی و مهندسی استان دانست و گفت: بالغ بر ۱۰۰ شرکت فنی و مهندسی بزرگ در استان داریم که می توانند در این زمینه نقش آفرینی کنند.

وی بر ضروت توسعۀ تجارت با ترکیه هم تاکید کرد و با اشاره به ارادۀ سران دو کشورِ ایران و ترکیه در رساندن حجم مراودات تجاری بین دو کشور به ۳۰ میلیارد دلار در سال، عنوان کرد: تجار آذربایجان شرقی و تبریز این توان را دارند که در وسعت گرفتنِ مناسبات اقتصادی دو کشورِ ایران و ترکیه مشارکت تعیین کننده ای داشته باشند.

ژائله همچنین توسعۀ سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی در بحبوحۀ شرایط اقتصادیِ کنونی و تنگناهای ناشی از شیوع ویروس کرونا و تداوم جنگ اقتصادی دشمنان، افتخارآمیز توصیف کرد و گفت: در حالی که بخش سرمایه گذاری در بسیاری از استان ها رشد منفی را تجربه می کند، آذربایجان شرقی شاهد رشد مثبت در این بخش است و نکتۀ مهم تر این که، در حال حاضر ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه در سطح استان در دست اجراست.

وی در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد با همدلی و اتحاد، مشکلات، حل و فصل شود و آذربایجان شرقی و کشورمان در سال ۱۴۰۰ در مسیر نیل به نقطۀ ایده آلِ پیشرفت به حرکت خود ادامه دهد.

در این مراسم، ۲۰ نفر از صادرکنندگان برگزیده آذربایجان شرقی معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند. همچنین در این مراسم از مدیران ۵ شرکت آذربایجان شرقی که موفق به کسب عنوان واحدهای ممتاز ملی و نمونه ملی در حوزه صادرات شده بودند، تجلیل به عمل آمد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=2757

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});