• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
6

همایش ملی بزرگداشت روز ملی شعر و ادب فارسی و بزرگداشت محمد حسین شهریار برگزار شد

  • کد خبر : 30495
  • 26 شهریور 1400 - 21:40
همایش ملی بزرگداشت روز ملی شعر و ادب فارسی و بزرگداشت محمد حسین شهریار برگزار شد
یاز اکو- آئین همایش ملی بزرگداشت روز ملی شعر و ادب فارسی و بزرگداشت محمد حسین شهریار در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو،

آئین همایش ملی بزرگداشت روز ملی شعر و ادب فارسی و بزرگداشت محمد حسین شهریار با حضور غلامعلی حداد عادل؛ مشاور عالی مقام معظم رهبری و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حجت‌الاسلام محمدعلی آل هاشم؛ امام جمعه تبریز، علیرضا اسماعیلی، شاور اجرایی معاونت امور فرهنگی» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا پورمحمدی؛ استاندار آذربایجان‌شرقی، سید قاسم ناظمی؛ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایحان‌شرقی و جمعی از مدیران کشوری، شمالغرب و استانی شب گذشته در محوطه مقبره‌الشعرای تبریز برگزار شد.

شهریار شاعر بزرگ و محبوب روزگار

حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم، امام جمعه تبریز در آئین همایش ملی بزرگداشت روز ملی شعر و ادب فارسی و بزرگداشت محمد حسین شهریار گفت: سید محمد حسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار، در کنار سایر نوابغ معاصر ایران توانست اشکال تازه ای از شعر معاصر را در ادبیات فارسی طرح و ارائه کند.

امام جمعه تبریز شهریار را شاعر بزرگ و محبوب روزگار دانست و گفت: هیچ ایرانی پیدا نمی شود که نام و اشعار این شاعر بزرگ را نشنیده باشد.

وی با تاکید بر اینکه استاد شهریار شخصیتی منحصر به فرد داشت، افزود: هر انسان منصفی بر اشتهار استاد پیش از انقلاب، تسلط بر ادبیات کلاسیک و سبک و شیوه های جدید ادبی اذعان دارد.

 حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم، شهریار را از نظر مردمی بودن، محتوا و کیفیت اشعار جایگاه ویژه ای دارد و در شرایطی که همه گمان می کردند تمام سبک های شعری را در غزل خلاصه می کردند، استاد با تصویرگرایی و ایجاد روش های نوین، مکتب‌ساز شد.

وی شهریار را شاعری متعهد، انقلابی و ولایت مدار دانست و ویژگی دیگر او را عشق بی نظیر او به سرزمین مادری (آذربایجان) عنوان کرد.

 

 

 

 

شهریار؛ نمونه کامل آذربایجان است

غلامعلی حدادعادل در مراسم بزرگداشت استاد شهریار با تاکید بر اینکه نام تبریز در هر برهه‌ای از تاریخ می‌درخشد، افزود: شخصیت‌هایی چون ثقه‌الاسلام، ستارخان و باقرخان، ستارگان درخشان این شهر هستند.

رئیس فرهنگستان زبان فارسی با اذعان به اینکه در هیچ کجای جهان مقبره شعرایی به این غنایی وجود ندارد، گفت: مقبره‌الشعرای تبریز سند اصالت آذربایجان بوده و گنجینه‌ای از بزرگان کشور را در خود جای داده است.

وی ادامه داد: شاعران بزرگی همچون اسدی طوسی، قطران تبریزی خاقانی، شمس‌الدین سجاسی، همام تبریزی، مانی شیرازی، لسانی شیرازی و بالاخره شهریار در این مکان کنار کوه سرخاب از دیر باز مدفون شده‌اند.

حداد عادل با اشاره به جایگاه ویژه استاد شهریار گفت: شهریار هم با شعر کهن انس داشت و هم با جریان‌های معاصر شعری آشنا بود. او نه تنها دل در گرو حافظ و سعدی داشت، در زمان خود با بهار و نیما نیز مانوس بود.

حداد عادل تصریح کرد: شعر و غزل شهریار سرشار از معنویت است و اشعار هیچ شاعری مانند او مردمی نیست.

رئیس فرهنگستان زبان فارسی با اشاره به جسارت شهریار گفت: او در زمانی به زبان ترکی شعر سرود که نوشتن روزنامه و مقاله و کتاب ترکی جرم محسوب می‌شد.

 وی شهریار را نمونه بارز و کامل آذربایجان دانست و ادامه داد: شهریار به همان اندازه که به زبان مادری خود علاقمند بود، به همان اندازه به ایران و زبان فارسی نیز وابسته بود و اشعار فارسی زیادی سروده است.

حدادعادل با اشاره به اینکه ما دوگانه ای به زبان ترکی و فارسی نمی‌شناسیم، تصریح کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران درباره زبان ترکی، همان الگوی شهریار است که هم به زبان ترکی به عنوان زبان آذربایجان و هم زبان فارسی به عنوان زبان ملی سروده است.

 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=30495

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});