به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در راستای اجرای ماده ۴ قانون بهبود مستمر کسبوکار و پس از ۱۹ دوره اجرای موفق طرح پایش ملی محیط کسبوکار، مصمم شد تا برای سومین بار، با اجرای طرح نظرسنجی از فعالان اقتصادی سراسر کشور، عملکرد سازمانها، نهادها و دستگاههای اجرایی مرتبط با محیط کسبوکار را مورد ارزیابی قرار دهد.
در آمارگیری طرح ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی مرتبط با محیط کسبوکار که بهصورت سالانه برگزار میشود، عملکرد دستگاههای استانی و ملی در زمینه چهار مؤلفه: «سهولت در فرایندهای اداری و سرعت در ارائه خدمات»، «کیفیت رسیدگی به درخواستهای قانونی مراجعان»، «نحوه رفتار با فعالان اقتصادی و تکریم اربابرجوع» و «شفافیت و اطلاعرسانی در زمینه ارائه خدمات» مورد ارزیابی قرار میگیرد.
در سومین دوره از اجرای این طرح که به مدت ۲۵ روز در تیر و مردادماه ۱۴۰۰ اجرا شد، عملکرد ۴۴ سازمان و نهاد ملی و استانی در سال ۱۳۹۹ و در قالب دو گروه عمده دستگاههای اصلی و فرعی مرتبط با محیط کسبوکار، توسط ۲ هزار فعال اقتصادی منتخب از زیرمجموعه سه اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون ایران مورد ارزیابی قرار گرفت.
اینک، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران سومین گزارش سالانه ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی مرتبط با محیط کسبوکار را ارائه کرده که در آن دادههای پیمایشی حاصل از ادراک سنجی از عملکرد دستگاههای اجرایی با استفاده از آمارگیری تلفنی با کمک رایانه (CATI) بهصورت برخط جمعآوری و پردازش شده است.
اتاق ایران امیدوار است تا نتایج این طرح بتواند میزان پاسخگویی دستگاههای اجرایی در قبال عملکرد خود در جهت بهبود فضای کسبوکار را افزایش داده و با ایجاد رقابت بین دستگاههای اجرایی برای کسب رضایت بیشتر فعالان اقتصادی، ضمن ارتقای جایگاه بینالمللی کشورمان، موجبات دستیابی به محیطی مناسب برای سرمایهگذاری و انجام کسبوکار در کشور را فراهم آورد.
کاهش رضایت فعالان اقتصادی از عملکرد دستگاههای اجرایی کشور
طبق نتایج طرح ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی مرتبط با محیط کسبوکار در سال ۱۳۹۹، شاخص ملی عدد ۴,۶۶ (امتیاز ۱ به معنی رضایت کامل و امتیاز ۱۰ به معنی نارضایتی مطلق است) به دست آمده که نشاندهنده کاهش در رضایت فعالان اقتصادی از عملکرد دستگاههای اجرایی کشور در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل (۴.۴۷) است.
در سال ۱۳۹۹ فعالان اقتصادی مشارکتکننده در این طرح، از سه دستگاه اصلی صدور مجوزهای کسبوکار شامل سازمان بهزیستی کل کشور، سازمان ملی استاندارد ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشترین میزان رضایت را داشتهاند و از سه دستگاه اصلی: بانک مرکزی، شهرداریها و سازمان تأمین اجتماعی کمترین میزان رضایت را نسبت به سایر دستگاهها اعلام کردهاند.
جلب بیشترین میزان رضایت فعالان اقتصادی در استانهای مرکزی، ایلام و مازندران
بر اساس یافتههای این طرح در سال ۱۳۹۹ دستگاههای اجرایی در سه استان: مرکزی، ایلام و مازندران به ترتیب بیشترین میزان رضایت فعالان اقتصادی را جلب کردهاند و در مقابل دستگاههای اجرایی در سه استان: تهران، خوزستان و کرمانشاه کمترین میزان رضایت فعالان اقتصادی را به خود اختصاص دادهاند. پیشازاین رئیس اتاق ایران طی نامهای به استانداران مرکزی، آذربایجان غربی، زنجان، سمنان و مازندران از اقدامات صورت گرفته توسط آنها و دستگاههای اجرایی مرتبط، بابت ارتقای شاخصهای محیط کسبوکار مربوط به فصل بهار سال جاری تقدیر کرده بود.
بر اساس نتایج طرح در سال ۱۳۹۹ میزان رضایت فعالان اقتصادی در بخش کشاورزی از عملکرد دستگاههای اجرایی در مقایسه با رضایت فعالان اقتصادی در بخشهای خدمات و صنعت، بهتر ارزیابی شده است. در بین اعضای اتاقهای سهگانه نیز، اعضای اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و اتاق اصناف ایران به ترتیب بیشترین میزان رضایت از عملکرد دستگاههای اجرایی را اعلام کردهاند.
همچنین در بین ۴۴ دستگاه اجرایی، سازمان و نهاد مورد پرسش (اصلی و فرعی) در این طرح در سال ۱۳۹۹، سه دستگاه اجرایی: سازمان انرژی اتمی (فرعی)، مرکز آمار ایران (فرعی) و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (اصلی) به ترتیب دارای کمترین میزان ارتباط کاری با فعالان اقتصادی و سه دستگاه اجرایی بانکهای دولتی (فرعی)، سازمان امور مالیاتی (اصلی) و سازمان تأمین اجتماعی (اصلی) دارای بیشترین ارتباط کاری با فعالان اقتصادی شرکتکننده در این طرح بودهاند.