صلاحالدین ازگوندوز رهبر شناخته شده شیعیان ( جعفری ها) ترکیه با انتقاد از مواضع ایران نسبت به جمهوری آذربایجان اظهار داشت:
” با حرف نمی شود که، بیایید نشان دهید و بگویید که در این منطقه اسرائیل حضور دارد، فعلا که در آنجا کسی نیست و همه جا مینگذاری شده است، اگر چنین چیزی اثبات شد ما هم اعتراض خواهیم کرد، این چه داستانی است که کشورهای بزرگ می خواهند به کشورهای کوچک زور بگویند و از دم شیر و سر شیر حرف می زنند.
در این ایام پیروزی، ایجاد چنین تنش هایی را درست ارزیابی نمیکنم، هر کسی که تنش می آفریند ناحق است، این کارها را تمام کنید، این حرفها برای دو کشور برادر که باید بهترین روابط را با هم داشته باشند مناسب نیست. آذربایجان کشور ضعیفی نیست که سیلی بخورد و در جنگ اخیر نیز دیدیم، یک سال از ظفر آذربایجان می گذرد و خداوند این ظفر را دائمی کند”
پی نوشت و تحلیل کوتاه:
شیعیان ترکیه برخلاف آنچه که در اذهان عمومی منطقه به ویژه ایران می گذرد، فرق اساسی با علویان این کشور دارند و بخش ناچیزی از جمعیت این کشور را تشکیل میدهند. شیعیان ترکیه که عموماً با نام جعفری (شش امامیه) شناخته می شوند، در امتداد استان های واقع در مرز با آذربایجان غربی ایران قرار دارند و به نوعی ادامه منطقه آذربایجان هستند. جمعیت مذکور کمی بیش از ۱.۵ میلیون نفر میباشد و به لحاظ مناسک مذهبی تشیع به ویژه در بحث ماتم محرم، با آذربایجانی های ایران, جمهوری آذربایجان و تشیع عراق تماماً همگام هستند اما در مباحثی مانند مهدویت و همچنین بحث تقلید تفاوت های اساسی با تفکر شیعی ایران دارند.
همچنین حساب آنها از علویان ترکیه نیز جداست، جعفری ها عموماً با نام آذربایجانی در ترکیه شناخته می شوند و این در حالی است که علویان اتنیک آذربایجانی ندارند (یا حداقل خود را اینگونه خطاب نمی کنند)، از سوی دیگر تنها فصل مشترک جعفری ها و علوی های ترکیه مقبولیت حضرت علی به عنوان خلیفه اول مسلمین پس از وفات پیامبر اسلام می باشد و تفاوت های بنیادینی با مذهب جعفری دارند. علویان ترکیه عموماً ترک و ملی گرا بوده و کمتر از ۱۰ درصد علویان ترکیه را کردها نیز تشکیل میدهند.
تا کنون هیچ گونه سرشماری قابل استنادی در ترکیه در باب مذهب و قومیت در ترکیه صورت نگرفته است، اما جمعیت علویان ما بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون نفر تخمین زده می شود که عموما در حد فاصل میان آنکارا و مرزهای ایران حضور دارند.
رهبر مذکور شیعیان جعفری ترکیه، همواره روابط نزدیک و صمیمانه ای را با ایران داشته است و برگزاری مراسم سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی در مراکز شهرهای بزرگ ترکیه از جمله آنکارا و استانبول از طریق تشکیلات مذهبی ایشان صورت میگیرد.
انتقاد وی از مقامات ایران را می توان یک بدعت و حتی نقطه عطفی در روابط تشیع محور دو سوی مرز نامید.