• امروز : یکشنبه - ۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 29 September - 2024
6

دلایل کاهش ارزش لیر ترکیه

  • کد خبر : 35459
  • 07 آبان 1400 - 8:20
دلایل کاهش ارزش لیر ترکیه
یاز اکو- ناطق جعفرلی اقتصاددان آذربایجانی معتقد است که دلایل زیادی برای کاهش ارزش لیر ترکیه وجود دارد: ۱)لغو استقلال بانک مرکزی توسط رئیس جمهور ترکیه و مجبور کردن آن به کاهش نرخ بهره. ۲) کاهش تراز تجاری ترکیه به دلیل افزایش قیمت انرژی. ۳) کاهش درآمدهای بخش گردشگری، میزان ارزآوری این بخش در دو سال گذشته با کاهش روبرو شده است. ۴) نوسانات در سیاست خارجی ترکیه. ۵) در دو سال گذشته، دولت تسهیلات تظاهری را یک تریلیون لیر افزایش داده است و ۶) ترکیه و به ویژه بخش خصوصی اش بدهی خارجی زیادی دارد.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از پرتال اقتصادی بنکر، تذکر رجب طیب اردوغان مبنی بر اخراج ۱۰ سفیر غربی که در خصوص مسائل داخلی این کشور اظهارنظر می کنند، تأثیر بدتری بر لیر ترکیه گذاشت. بطوریکه دلار به ۹.۵ لیر رسید.
ناطق جعفرلی می نویسد، سوالی که پیش می‌آید: آیا اردوغان نمی‌دانست که رویارویی کنونی با غرب، لیر را حتی ارزان‌تر خواهد کرد، طوریکه در مورد ۱۰ سفیر غربی چنین اظهارنظر تندی کرد؟ البته که می دانست، دقیق هم می دانست، اما داستان بیگانگان که تیم مشاوران او در سال های اخیر سعی در ساختن آن داشته اند وجود دارد، یعنی مشکلاتی که در اقتصاد این کشور وجود دارد بخاطر خرابکاری نیروهای خارجی هست که بر علیه ترکیه هستند، لیر در حال کاهش ارزشش است. یک رویارویی شدید جدید برای منحرف کردن علت اینکه کاهش شدید ارزش فعلی لیر منتج از سیاست های اشتباه داخلی است. متأسفانه بخش قابل توجهی از جامعه ترکیه همچنان به این داستان اعتقاد دارند و فکر می کنند مشکلات ناشی از دشمنان خارجی است نه از سیستم و تصمیماتی که توسط دولت اتخاذ می شود. حزب عدالت و توسعه این را نیک می‌داند و تلاش می‌کند داستانی در این راستا بسازد. اما این یک حرکت سیاسی بسیار خطرناک است، اکثریت قاطع رای‌دهندگان ترکیه برای حل مشکلات معیشتی خود رأی می‌دهند. بنابراین اگر اوضاع به همین منوال ادامه پیدا کند، وضعیت حزب عدالت و توسعه در انتخابات بعدی خوب نخواهد بود.
اگر بخواهیم در مورد روند کاهش قدرت خرید منات صحبت کنیم، این اتفاقات به معنای کاهش ارزش منات نیست. نرخ منات در آذربایجان توسط بورس تعیین نمی شود، بلکه به صورت اداری توسط بانک مرکزی و دولت تعیین می شود. بازار ارز در آذربایجان خیلی وقت است که در ثبات است. بنابراین فرآیندهایی که در دنیا و در همسایگی آذربایجان اتفاق می افتد تأثیر مستقیمی بر ارزش منات ندارد. با این حال کاهش ارزش منات در قدرت خرید منعکس می شود. قدرت خرید منات به شدت در حال کاهش است که حداقل به اندازه کاهش ارزش خطرناک است.
در شرایطی که قیمت نفت بین ۸۵ تا ۸۶ دلار است، بانک مرکزی و دولت آذربایجان به هیچ وجه نرخ ارز را تغییر نمی دهند. اما این نیز برایمان معلوم است که ماندن در همان رژیم نرخ ارز برای مدت طولانی غیرممکن است. پس از مدتی، در سال های آینده باید تصمیمات خاصی در مورد نرخ منات اتخاذ شود که بیشتر به قیمت نفت بستگی دارد. زمانی که قیمت نفت شروع به کاهش کند، ارزش منات ممکن است مورد تهدید قرار بگیرد، اما این موضوع فقط به نفت بستگی ندارد، هزینه های کشور به شدت افزایش خواهد یافت. تامین این هزینه ها مثل گردشگری که دولت آن را اولویت اول اعلام کرده و تلاش برای افزایش صادرات غیرنفتی نیز ممکن است باعث کاهش ارزش منات گردد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=35459

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});